Het boekje is een beeldende verslaglegging van het project Zichtbaar slimmer met als doel het potentieel van datafysicalisatie -het tastbaar maken van data en abstracte informatie- in het onderwijs te onderzoeken. Via een aantal workshops en lesprogramma voor uiteenlopende doelgroepen (N>130) zoals kinderen van de St Jan basisschool is met name bevestigd dat het fysiek maken van data positief kan bijdragen aan de 21st century skills kritisch denken, samenwerken/ communicatie en creativiteit. Het project, een samenwerking met basisschool St Jan en Waag, heeft veel opgeleverd, zoals een lesformat, een design-canvas voor datafysicalisatie en meer dan 50 fysieke representaties van data.
DOCUMENT
Voor het project Zichtbaar slimmer, workshops datafysicalisatie en het vak HBO-ICT vak datavisualisatie zijn we op zoek gegaan naar interessante datafysicalisaties. Hiervoor hebben we een collectie van datafysicalisatie voorbeelden -het tastbaar maken van data- in kaart gebracht, waaronder een Information Physicalisation bord op Pinterest - https://www.pinterest.com/mekanis/information-physicalizationDeze bevat ook een Design canvas: Wat maakt een goede datafysicalisatie?Er blijkt namelijk veel behoefte aan voorbeelden om te helpen bij een beter begrip van datafysicalisatie en de praktische (ontwerp)aanpak.Datafysicalisatie draait om fysieke 3D representaties die je kunt beleven en aanraken, en gaat dus een stap verder dan datavisualisatie op plat 2D papier. Het tastbaar maken van informatie kan leiden tot meer inzicht (bijvoorbeeld hoeveel suikerklontjes er in bepaalde etenswaar zit), wat vervolgens weer kan leiden tot kritische discussie of gedragsverandering.
LINK
Video voor het project Zichtbaar slimmer. De opname toont de resultaten van data fysicalisatie -het tastbaar maken van data- op basisschool St Jan.Bijna 100 kinderen en docenten van de St Janschool hebben gewerkt aan datafysicalisaties rondom het school projectthema 'vriendschap'. De kinderen van groep 7 en 8 maakten hun eigen verzamelde data tastbaar en fysiek om data-vraagstukken eens op een andere manier te ervaren.Meer weten? Zie de project pagina: http://www.digitallifecentre.nl/projecten/zichtbaar-slimmer-data-fysicalisatie-voor-de-21ste-eeuw en dit nieuws item: http://www.digitallifecentre.nl/nieuws/video-rapportage-data-fysicalisatie-op-basisschool-st-janVideo link: https://vimeo.com/347408138
MULTIFILE
Collectie van voorbeelden van (data)fysicalisatie - fysieke, tastbare representaties van data. Onderdeel van KIEM project Zichtbaar slimmer.
DOCUMENT
Cartoon report met Live drawings van Daniel -Danibal- Hentschel, tijdens workshop 'Co-Creating beyond green', Society 5.0 festival, Amsterdam. Een workshop georganiseerd door Marije Kanis, Astrid Lubsen, Annika Kuijper en Mark van Wees, in het kader van project Samen zichtbaar duurzaam.
MULTIFILE
Booklet met bevinden van het project 'Samen zichtbaar duurzaam' dat zich richt op de vraag: “hoe maken we zichtbaar dat duurzame verandering mogelijk en wenselijk is?”Binnen en buiten de HvA zijn er hoge ambities om met verschillende benaderingen en praktijkgericht onderzoek duurzame verandering teweeg te brengen. Mede dankzij de betrokken lectoraten, Centres of Expertise en de Green Office worden er steeds meer zaadjes geplant en verbindingen gelegd rondom het thema Duurzaamheid. Toch gebeurt het nog veel dat men niet van elkaar af weet en worden best en worst practices niet met elkaar gedeeld. Dit project wil daar zichtbare verandering in brengen. Vanuit verschillende technische, digitale en creatieve kanten, en met studenten, docenten, onderzoekers en de praktijk wordt het thema duurzame verandering op zichtbare, creatieve, interactieve enspeelse wijze benaderd.Dit project is onderdeel van de Cross-overregeling. Deze zogenaamde cross-overregeling is een initiatief van het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI)en het Centre of Expertise City Net Zero (voorheen UT). De projecten die een financiële bijdrage hebben gekregen gaan over complexe uitdagingen uit de Metropoolregio Amsterdam, die vragen om een integrale benadering, met input vanuit verschillende disciplines. De regeling beoogt nieuwe samenwerkingen tussen verschillende disciplines en tussen onderwijs en onderzoek aan te jagen.
MULTIFILE
The potential of a ‘data-driven life’, together with the realization of Weiser’s vision of ‘the disappearing computer’ have been embraced by many. However, the increasing invisibility, virtuality and complexity of data systems also come with a variety of concerns, such as issues of sensemaking, ownership, representation and control. Although data and technology is all around us, its virtual and invisible nature, thereby its lack of material and tangible forms has implications on the way data systems are (mis) used, understood, experienced and perceived. This paper presents craft-based approaches for physical sense making –widely ranging from physical artefacts to show and hide from monitoring, to crafting data physicalizations for critical thinking, communication and creativity. In doing so, this paper discusses how crafting physical forms can be used as a way to grasp and understand ‘invisible’ data systems.
DOCUMENT
Showing the results of the project Revealing design (Zichtbaar slimmer): Data physicalization for the 21st Century
LINK
This work explores the potential of doing collaborative data physicalization for discussing (un)sustainable practices. For this purpose, it draws on experiences from several data physicalization workshops during the period of 2018-2022, conducted in Amsterdam, The Netherlands, which were available to mostly inexpert groups of people, including almost a hundred primary school students. This paper particularly focuses on a recent held dataphys workshop with over 20 adult participants, such as including international students and climate activists. Based on learner reports (self-assessment questionnaires) (N=20), and observations, it was found that the process of making data physicalizations in workshop and educational settings can be beneficial for engaging in collaborative creative and critical discussion of (un)sustainable practices. Particularly, the participants positively indicated to have learned from the dataphys workshop on a 5-point Likert scale and agreed that it enabled (1) critical thinking, (2) data understanding, (3) creativity, (4) collaboration, and (5) awareness of (un)sustainable practices. This paper presents the workshop format, including ingredients such as live cartoon capturing, and challenges in realizing such value in the context of sustainability, such as including a wider public, the conscious use of data and materials, and discussable effective outcomes.
DOCUMENT
Kun je data aanraken? Hoe lang moet een trein zijn om een miljoen YouTube abonnees tegelijk te laten reizen? Samen met de basisschoolleerlingen van St. Janschool gaan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Waag Society op zoek naar leuke en interessante data fysicalisaties. Dat zijn tastbare weergaves van big data, die je echt kan bekijken en aanraken in plaats van op een scherm of in een boek. De huidige maatschappij wordt gekenmerkt door een groeiend aantal technologische mogelijkheden, waarmee data op exponentiele schaal verzameld en gebruikt kunnen worden. Deze groeiende beschikking over ‘big’ data en andere technologische toepassingen leidt niet per se en direct tot meer inzicht en vaardigheden. Datasystemen zijn immers vaak complex en verborgen. Wel bieden nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals computergestuurde machines (digitale fabricage) de mogelijkheid om data en digitale objecten zichtbaarder en tastbaarder te maken. Vanuit het onderwijs is de vraag naar handvatten die leerlingen in staat stellen deze ontwikkelingen te omarmen en mede vorm te geven, met name om datageletterdheid en 21st century skills te vergroten. Het project “Zichtbaar slimmer” heeft als doel om praktijkgericht onderzoek te doen naar de potentie van datafysicalisatie –het tastbaar maken van data– als middel om datageletterdheid en de 21st century skills communiceren, kritisch denken en creativiteit te stimuleren. Datafysicalisatie gaat een stap verder dan datavisualisatie omdat het gaat om het creëren en vormgeven van tastbare representaties van data, zoals numerieke gegevens en het weergeven van potentiële patronen, ten behoeve van nieuw inzicht en kennis. Het doel is de potentiële waarde van datafysicalisatie in het onderwijs te onderzoeken. De betrokkenen van de HvA, St Janschool en Waag Society hebben samen de wens uitgesproken om via een aantal workshops te exploreren op welke manier de creatie van tastbare data fysicalisaties kan bijdragen aan genoemde 21st century skills.