In het huidige statistiekonderwijs is te weinig aandacht voor het proces voorafgaand aan de dataverzameling en uitvoering van de berekeningen ten behoeve van het beantwoorden van de onderzoeksvragen; het proces van datamanagement. Datamanagement is echter cruciaal voor het garanderen van de kwaliteit van de data en dus de betrouwbaarheid van de onderzoeksbevindingen. Te weinig aandacht voor dit proces vergroot de kansen op fouten in de gegevens, met als gevolg dat onderzoeksvragen niet beantwoord kunnen worden en projectgelden worden verspild. Om in deze kennislacune te voorzien is een procedure ontwikkeld, die gebruikt kan worden om databestanden te structureren en op te bouwen voordat met de feitelijke uitvoering van het onderzoek wordt begonnen. Deze procedure is beschreven het rapport ‘Van vragenlijst tot tabel’. Daarnaast wordt in de rapportage ingegaan op hoe de gegevens in SPSS kunnen worden geanalyseerd en op hoe de output van de analyses eenvoudig in een tabel voor een onderzoeksrapport of artikel kan worden gezet.
DOCUMENT
De auteurs betogen dat hogescholen maar aandacht moeten besteden aan de zorgvuldige omgang met onderzoeksdata die lectoraten en studenten verzamelen. Privacybescherming en datamanagement zijn nog onderontwikkeld. Terwijl het thema voor hogescholen net zo belangrijk is als voor universiteiten of kennisinstituten.
DOCUMENT
De kwestie Stapel heeft in het WO de aandacht volop gevestigd op het borgen van onderzoeksdata. Maar hoe gaat dit in het HBO? Jan Baljé van de Hanzehogeschool waarschuwt dat die data niet zomaar mag verdampen. “Het is van belang dat het beheer van onderzoeksdata op een hoger plan wordt gebracht.”
LINK
This data set contains the results of a survey about reviewing Data Management Plans (DMPs). The survey was carried out by the Research Support and Advice working group of the Dutch National Coordination Point Research Data Management (LCRDM). Sixty people shared their experiences and feedback on DMPs by responding to the survey. The data set contains a concise report, the survey questions and the anonymised data.
DOCUMENT
Vanuit Fontys Hogescholen wordt veel onderzoek gedaan, met name door onderzoekers van de verschillende lectoraten. Vanzelfsprekend worden er binnen deze onderzoeken veel data verzameld en verwerkt. Fontys onderschrijft het belang van zorgvuldige omgang met onderzoeksdata en vraagt daarom van onderzoekers dat zij hun Research Data Management (RDM) op orde hebben. Denk hierbij aan veilige opslag en duurzame toegankelijkheid van data. Maar ook (open access) publiceren en archiveren van onderzoeksdata maken onderdeel uit van RDM. Hoe je hier als onderzoeker invulling aan geeft kan soms best een zoektocht zijn, mede doordat nog niet iedereen even bekend is met het onderwerp RDM. Met dit boek hopen we onderzoekers binnen Fontys de belangrijkste informatie te bieden die nodig is om goed invulling te geven aan Research Data Management en daarbij ook te wijzen op de ondersteuning die op dit gebied voorhanden is.
DOCUMENT
De workshop heeft als doel awareness te creëren rondom metadata bij iedereen die betrokken is bij projecten waarin met data gewerkt wordt. Dit betreft zowel de onderzoeker als de datasteward en onderzoeksondersteuner.
MULTIFILE
Adviesrapport vanuit het Landelijk Coördinatiepunt Research Management (LCRDM) over het gebruik van online applicaties voor het opstellen van DMP's.
DOCUMENT
Uit het rapport: "De opgave voor sociale woningbouwrenovatie in Nederland is enorm. De woningen moeten na renovatie veel energiezuiniger zijn. Maar corporaties en bewoners willen de renovatie snel, van hoge kwaliteit, duurzaam, goedkoop en met weinig overlast. De bouwsector heeft grote moeite om aan deze verwachtingen te voldoen zeker nu een tekort aan gekwalificeerde arbeid dreigt. De bouwbedrijven hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Bouwbedrijven passen lean-principes toe en de realisatie van sociale woningbouwprojecten is duidelijk beter onder controle. Maar het proces voorafgaand aan de realisatie van de sociale woningbouwrenovatie (het voortraject) is vaak verre van optimaal. Actoren in dit voortraject geven aan dat er sprake is van miscommunicatie, late wijzigingsvoorstellen, gebrekkige sturing en omissies. Het gevolg is dat de bouwpartijen in het voortraject van sociale woningbouwrenovaties relatief veel kosten maken, het voortraject lang duurt en niet optimaal is. Lectoraten van HU en HAN beantwoorden samen met opleidingen en bedrijfsleven de vraag: Hoe kan het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten efficiënter en effectiever gemaakt worden vanuit een algemene procesaanpak (toolbox) inclusief bijbehorend procesinstrumentarium (tools) die naar gelang de situatie flexibel kan worden ingezet? De onderzoeksmethodologie in het project is 'design research' met daarin onderscheid tussen de praktijk- en kennisstroom. In de praktijkstroom vinden praktijkanalyses en experimenten/interventies bij 9 sociale woningbouwprojecten plaats. De experimenten/interventies zijn gericht op het beheersen van kritieke succesfactoren. Dat vormt de input voor de kennisstroom, casevergelijkend onderzoek, waaruit generieke kennis volgt over het beheersen van het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten. Met de toolbox geven de ketenpartners van sociale woningbouwrenovatie projectspecifiek invulling aan de beheersing van het voortraject. De toolbox omvat communicatie-, taak- en verantwoordelijkheidsstructuren en middelen (checklisten, informatiebronnen, analysemethoden) die nodig zijn voor het beheersen van onderdelen die bepalend zijn voor het succes van het voortraject. Het project biedt hiertoe een aanpak en de benodigde tools, ofwel de 'lean project preparation toolbox'."
DOCUMENT
Steeds vaker worden digital twins gebruikt om de publieke ruimte anders te organiseren. Dat heeft invloed op het welzijn van burgers. Maar de meeste burgers hebben weinig kennis over die technologie, zien Anne-Marie Sweep, Brishna Nader en Bart Wernaart. Hoe bevraag je hen dan toch over wat ze wel of niet met digitaltwin-technologie willen?
LINK
ABSTRACT Purpose: This short paper describes the dashboard design process for online hate speech monitoring for multiple languages and platforms. Methodology/approach: A case study approach was adopted in which the authors followed a research & development project for a multilingual and multiplatform online dashboard monitoring online hate speech. The case under study is the project for the European Observatory of Online Hate (EOOH). Results: We outline the process taken for design and prototype development for which a design thinking approach was followed, including multiple potential user groups of the dashboard. The paper presents this process's outcome and the dashboard's initial use. The identified issues, such as obfuscation of the context or identity of user accounts of social media posts limiting the dashboard's usability while providing a trade-off in privacy protection, may contribute to the discourse on privacy and data protection in (big data) social media analysis for practitioners. Research limitations/implications: The results are from a single case study. Still, they may be relevant for other online hate speech detection and monitoring projects involving big data analysis and human annotation. Practical implications: The study emphasises the need to involve diverse user groups and a multidisciplinary team in developing a dashboard for online hate speech. The context in which potential online hate is disseminated and the network of accounts distributing or interacting with that hate speech seems relevant for analysis by a part of the user groups of the dashboard. International Information Management Association
LINK