“Veel studenten schamen zich om met een verhaal over discriminatie naar docenten te gaan”, vertelt Machteld de Jong, lector Diversiteitsvraagstukken bij Inholland. Studenten die te maken kunnen krijgen met stagediscriminatie zijn erbij gebaat wanneer hen dat al van tevoren wordt verteld. Ze durven dan sneller met hun verhaal naar docenten en decanen te stappen en betrekken de discriminatie minder op zichzelf als persoon.
LINK
Decanen uit de regio Noord-Holland waren aanwezig en werden door sprekers van de Vrije Universiteit (VU), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool Inholland geïnformeerd over veranderingen die gaande zijn binnen het hoger onderwijs in het algemeen en binnen enkele opleidingen in het bijzonder. Carlijn Knuiman lichtte de decanen in over hoe de studiekeuzecheck binnen Inholland ingericht is. Deze bestaat voor het merendeel van de opleidingen uit twee stappen, een online vragenlijst en een fysieke middag bij de opleiding.
DOCUMENT
In this project we take a look at the laws and regulations surrounding data collection using sensors in assistive technology and the literature on concerns of people about this technology. We also look into the Smart Teddy device and how it operates. An analysis required by the General Data Protection Regulation (GDPR) [5] will reveal the risks in terms of privacy and security in this project and how to mitigate them. https://nl.linkedin.com/in/haniers
MULTIFILE
De laatste jaren wordt een toename gerapporteerd van psychische problemen bij studenten in het hoger onderwijs. Veel studenten met psychische problemen (o.a. depressie, angststoornis, ADHD) ervaren, ondanks de behandeling van deze psychische problemen, belemmeringen die kunnen leiden tot voortijdig schoolverlaten, waarmee het betreden van de arbeidsmarkt wordt bemoeilijkt. Belemmeringen omvatten zaken als stigma en discriminatie, voorkomen van en omgaan met stressgevoelige situaties, problemen met cognitieve functies als aandacht en concentratie, planning en geheugen en psychosociale problemen zoals samenwerken in een projectgroep, presenteren voor de groep en formele en informele contacten met docenten en medestudenten. Bij de ondersteuning van deze studenten is er echter nauwelijks of geen aandacht voor (het bevorderen) van de studentrol van studenten met psychische problemen: de meeste aandacht gaat uit naar de psychische problemen zelf. De begeleiding door onderwijsprofessionals (zoals decanen, studentpsychologen en studieloopbaanbegeleiders) blijkt dan ook onvoldoende te voorzien in de behoefte van deze groep studenten. Studenten geven aan ondersteuning van deze onderwijsprofessionals te waarderen, maar hebben naast deze formele ondersteuning ook behoefte aan contact met peers (leeftijds- en lotgenoten) met wie zij over studiegerelateerde belemmeringen kunnen praten. Om tegemoet te komen aan deze behoefte willen we in dit project het Peer2Peer Student Support (P2P-)programma ontwikkelen, uitvoeren en evalueren. Dit is een innovatief programma waarin ervaringsdeskundige studentcoaches studenten met psychische problemen ondersteunen bij het volhouden van hun opleiding. In het bijbehorende evaluatieonderzoek willen we onderzoeken of het P2P-programma een zinvolle aanvulling is op de ondersteuning die onderwijsprofessionals al bieden. Het P2P-programma is gebaseerd op een in de VS ontwikkeld academisch peer-coachingsprogramma voor studenten met psychische problemen: het Peer Academic Supports for Success (PASS)-programma.