Eerste deel van een tweedelige artikelenreeks over lerend vermogen bij dementerenden. De levenskwaliteit van mensen met dementie blijkt verhoogd te kunnen worden door het geheugen en lerend vermogen aan te spreken. Het gaat daarbij met name om het onbewuste geheugen (waaronder het associatiegeheugen) en het emotiegeheugen. Leren kan nog via associatieleren, operant leren en een variant van die laatste, het zogeheten foutloos leren. Lees meer over handvatten in de praktijk in deel twee: Foutloos leren bij dementie, Mari Groenendaal.
Er wordt in Nederland hard aan de weg getimmerd met speelnatuur, bijzondere bankjes en blotevoetenroutes. De natuursector is zich ervan bewust dat het belangrijk is om mensen persoonlijk een band met de natuur op te laten bouwen en dat je dit bij een aantal groepen moet faciliteren. Maar soms ontbreekt het aan een onderliggende visie op recreatie. Alweer een kabouterpad? Wat is het doel ervan? Waarom juist hier? Op zoek naar een gedegen onderbouwing van inrichtingsmaatregelen voor natuurbeleving!
MULTIFILE
De inleiding Het gaat niet goed in de bouw. Op tal van plaatsen vallen ontslagen. Als leidinggevende moet je dan een slechtnieuwsgesprek voeren. Veel managers zien daar tegenop, maar is dat terecht? Volgens Walrick van Belkom en Frens Pries kan een slecht gevoerd slechtnieuwsgesprek veel kapot maken, ook bij de mensen die achterblijven.