Lectorale rede aangaande de responsieve regio waarbij de concepten tweede demografische transitie, selectieve krimp, leefbaarheid en veerkracht centraal staan.
DOCUMENT
Column van lector Sabine Meier in dit themanummer: ‘nieuwe tijden voor architecten en ontwerpers’.In het debat over demografische transitie gaat het nog te weinig over de vraag wat te doen met de overmaat aan ruimte die gaat ontstaan. Hoe gaan we reageren op ‘open plekken’ waarvan de locatie nog niet valt te voorspellen?
DOCUMENT
De energietransitie is één van de grootste communicatie-uitdagingen van de komende decennia. Bij de energietransitie zijn verschillende belanghebbenden (stakeholders) met soms tegenstrijdige belangen, zoals overheid, organisaties en burgers. Om de energietransitie goed te laten verlopen, moeten deze stakeholders actief bij het proces betrokken worden. Voordat dergelijke participatie-initiatieven succesvol kunnen zijn, is het allereerst belangrijk om de visies van deze verschillende stakeholdergroepen (professionals uit de publieke sector, professionals uit de energiesector, burgers) op de energietransitie in kaart te brengen. Desalniettemin is er nog weinig onderzoek naar communicatie over de energietransitie binnen de Nederlandse communicatiepraktijk. Het netwerk dat wordt opgezet met deze aanvraag biedt de mogelijkheid om verschillende praktijkperspectieven hierover te koppelen aan wetenschappelijk onderzoek. Specifiek brengen we kennis uit communicatieadviesbureaus, energiesector en beroepsvereniging bij elkaar. Een eerste stap naar een gedeelde kennisbank is een survey-onderzoek naar visies op de energietransitie binnen drie stakeholdergroepen: overheid, organisaties en burgers. De resultaten van deze studie zullen laten zien welke aspecten van de energietransitie door welke stakeholders saillant gemaakt worden, en welke aspecten onderbelicht blijven. Deze resultaten bieden vervolgens een aanzet tot optimalisering van communicatie over de energietransitie binnen deze groepen. Met behulp van de netwerkpartners zullen de resultaten vertaald worden in een tool voor communicatieprofessionals. De resultaten en tool zullen breed gedeeld worden onder Nederlandse communicatieprofessionals en bieden daarnaast een mogelijke opstap naar verdieping van samenwerking binnen het netwerk in vervolgprojecten.
ontwerpend onderzoekco-productiekrimpenergietransitieHet project ‘Ontwerpend onderzoek, co-productie in context van krimp’ gaat over het stimuleren van de (mogelijke) rol van ontwerpers in (ruimtelijke) processen van gemeenschappelijk leren, in een context van demografische krimp en duurzame kleinere steden. Het primaire doel van het project is te verkennen welke rol ontwerpers kunnen vervullen in ruimtelijke ontwikkelingsprocessen. Dat gebeurt vanuit de veronderstelling dat de methode van ontwerpend onderzoeken zowel een explorerende (verwerven kennis, inzicht) als een samenbindende (wegen van standpunten, belangen) functie heeft. En dat het daardoor een bruikbaar instrument kan zijn om betrokkenen bij krimpopgaven te helpen om gezamenlijk na te denken over mogelijke oplossingen (of oplossingsrichtingen), dus een combinatie van participeren en collectief leren.
De impact van voedselproductie en -consumptie op het milieu is enorm. Door over te stappen van dierlijke naar plantaardige eiwitten kunnen we niet alleen onze CO2-voetafdruk verkleinen, maar ook onze gezondheid bevorderen en natuurlijke hulpbronnen eerlijker gebruiken. Ondanks deze voordelen blijft het merendeel van de Nederlanders vasthouden aan een dieet met veel dierlijke producten. In de voedingsindustrie worstelen partijen met het ontwikkelen van effectieve communicatiestrategieën om consumenten aan te moedigen meer plantaardig te eten. Vaak worden generieke benaderingen gekozen die weinig impact hebben. Een gerichte aanpak is essentieel: door te begrijpen wat consumenten willen en belangrijk vinden, kunnen boodschappen beter worden afgestemd en wordt de communicatie effectiever. Om deze verandering te bewerkstelligen, bundelen changemakers ProVeg en Snakeware hun krachten met onderzoekers en studenten van NHL Stenden Hogeschool, Universiteit van Groningen en de Hanze Hogeschool om evidence-based persona's te ontwikkelen. Deze persona's, gebaseerd op gedragsmodellen, demografische gegevens, en mediagebruik in Nederland, zullen worden ingezet om consumenten aan te moedigen tot meer plantaardige consumptie. Dit Plant Power Profiling (PPP) instrument is niet alleen waardevol voor beleidsmakers en overheden die de overgang naar plantaardig voedsel willen bevorderen, maar ook voor producenten van plantaardige producten en supermarkten. Het biedt een stevige basis voor effectieve communicatiestrategieën en gerichte campagnes, waardoor de acceptatie en implementatie van plantaardige voedingskeuzes worden bevorderd, ten gunste van het milieu, de volksgezondheid en een eerlijkere verdeling van onze kostbare natuurlijke hulpbronnen.