Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
Being able to understand and explain the different ways of using Design Hackathons in education. Analyzing the advantages of using collective design for nurturing innovation, Getting acquainted with strategies and structures of applying Design Hackathons in the classroom.
DOCUMENT
Being able to understand and explain the different ways of using Design Hackathons in education. Analyzing the advantages of using collective design for nurturing innovation, Getting acquainted with strategies and structures of applying Design Hackathons in the classroom.
DOCUMENT
Verschijnselen als klimaatverandering, verstedelijking en toenemende politieke instabiliteit zorgen wereldwijd voor grote uitdagingen.Steeds meer steden kiezen ervoor om deze uitdagingen aan te gaan door digitale technologie in te zetten om de kwaliteit van leven in de stad te bewaren of te verbeteren. Ze streven ernaar een smart city te worden. Dr. Mettina Veenstra, lector Media,Technology & Design bij Saxion, belicht in deze rede het fenomeen smart city kritisch vanuit het perspectief van de openbare ruimte. Hoe kunnen we met behulp van digitale technologie de openbare ruimte wat betreft aantrekkelijkheid, veiligheid en mobiliteit verbeteren? Naast de verbindende technologie en de toepassingen besteedt zij speciale aandacht aan vormen van samenwerking waarmee slimme steden tot stand kunnen komen.
MULTIFILE
This report contains an analysis of the AMP1’s entrepreneurial ecosystem. It aims to assess the external perceptions about the entrepreneurial ecosystem of the Metropolitan Area of Porto and the key variables to work on. We systematically analyse the perception of Porto as entrepreneurial ecosystem in the AMP itself, based social media analysis and on interviews with entrepreneurs and other stakeholders in the Porto ecosystem. As a reference case, we also conducted a survey and interviews in Amsterdam. This helps to compare the situation in AMP with that in Amsterdam. The analysis helped to understand the current strengths and weaknesses of the AMP’s ecosystem, seen from the eyes of insiders and outsiders. In particular, we focused on two key features: internationalisation and the role of the wider region.
DOCUMENT
In April 2016 ECLF undertook a survey of existing cycle logistics operators. The Amsterdam University of Applied Sciences (HvA) assisted by analyzing the response (nearly 90 companies). This report summarizes the results and provides a view of the current status of CycleLogistics across Europe. Projectleader: Susanne BalmData analist: Martijn Kooi, Annemijn van Herwijnen and Nathalie Gozems
MULTIFILE
Worldwide, there is a growing recognition that strategic partnering between cities and universities can bring substantial benefits for both sides. The big question is how to organize such partnerships successfully. This handbook offers insights, best practices and advice for leaders in cities and universities that want to go beyond “ad hoc” projects and take the next step towards a strategic and sustainable partnership. The handbook identifies promising avenues, but also barriers and pitfalls and how to avoid them. Illustrated by a rich variety of examples from European cities, the handbook provides concrete advice on the various stages of strategic city-university collaboration. This handbook intends to provide inspiring practices and guidance to develop strategic interaction between city and university, considering the complex and layered nature of both. The focus lies on the more strategic, transformational types of collaborations, that are more complex.
DOCUMENT
Ascertaining the contribution of research is complex; this is not a conclusion but a starting point for the preliminary thoughts in this inaugural lecture. The guiding question is: where does this complexity lie? The dominant answer that has taken root in many practices flattens this complexity into a line. As a handle, or a rule of thumb. The concept of continuous effects serves as a crowbar to break open this one-dimensionality, not least to do more justice to practice-based research at universities of applied sciences. This allows for a different way of looking at how practice-based research contributes to change: from continuous effects ‘stretching each moment to the fullest’ and indicators of the effects of direct interactions, to multiple action perspectives beyond merely generating new knowledge to bring about change.
DOCUMENT
DOCUMENT
Een vingertop raakt een wateroppervlakte aan, de ontstane rimpeling vormt cirkels in het water. Een bijna poëtisch beeld van een eerste beweging die iets in gang zet en alles beroert in haar omgeving en verder weg, in ruimte en tijd. Een beweging onmiskenbaar herleidbaar tot de aanraking van die vinger, hoe voorzichtig deze het water ook streelt. Een aanraking die zich verspreidt, gevolgen heeft, ertoe doet. Het is een beeld van kracht en onontkoombaarheid, iets is teweeg gebracht. Het is een beeld dat staat in de kunsthistorische traditie van de aanraking die verbindt, die doorgeeft, zelfs het leven. Een begin, een geboorte…
DOCUMENT