Full text beschikbaar met HU-account. Sinds de opkomst van sociale media spelen de toepassing en het bereik ervan in toenemende mate een rol, ook bij rampen en crises. De vraag rijst dan hoe daar in de crisiscommunicatie en het crisismanagement effectief mee om te gaan. Uit literatuuronderzoek en een analyse van een viertal Nederlandse casus blijkt dat, hoewel sommige officiële instanties nog steeds verrast kunnen worden door de snelle stroom van berichten en de effecten die dat met zich meebrengt, er al veel is geleerd over het omgaan met en benutten van sociale media in crisissituaties. Professionals dealing with crises are more or less forced to a next level of crisis communication and crisis management. This is because of the influence of social media. Messages on Twitter, Facebook and other social media can have a significant impact on the course of developments during a crisis. Sometimes in a positive way, when help is mobilized quickly and people can be informed almost instantly. On other occasions the impact is more negative, when for instance rumors lead to false accusations or threats. In the past several years, crisis management authorities have built up more experience with the use and application of social media and monitoring tools. There are still cases where officials and professionals are taken by surprise because of the shift stream of messages and their impact on public opinion and crisis control. But also lessons have been learned, e.g. in terms of online and offline reactions, cooperation with the public, and rumor control. This article gives an overview of research results in literature and summarizes the outcomes of a case study research project
LINK
Kinderen buiten beeld. De leefsituatie van ongedocumenteerde kinderen in Nederland Dit artikel werpt licht op de omstandigheden waaronder kinderen zonder verblijfsstatus (ongedocumenteerde kinderen) opgroeien in Nederland en niet in beeld zijn bij de overheid. Het betreft uitgeprocedeerde kinderen en kinderen die nooit een asielaanvraag hebben ingediend. In beide gevallen gaat het om kinderen die met hun ouders een bestaan in de illegaliteit opbouwen. De data zijn afkomstig uit een studie naar de woon- en leefsituatie van 29 illegale kinderen tussen 6 tot 19 jaar oud. De kinderen benoemen problemen die gedeeltelijk samenvallen met die van andere kinderen in Nederland, ook kinderen die in armoede opgroeien. De problemen van ongedocumenteerde kinderen werken echter zwaarder door. Ook staan zij onder grote psychische druk. Ze leven met het geheim van hun juridische status, zijn bang door de politie te worden opgepakt, weten niet wie ze kunnen vertrouwen en ervaren hun toekomst als ongewis.
The Confederation of European Probation detects a clear need for a central record of training and qualification requirements, standards or curricula for probation and community supervision practitioners in EU Member States. Hogeschool Utrecht (UAS) has been commissioned to conduct a survey to collect an overview of qualification requirements and training of probation workers in order to set up a network to share knowledge, competencies and expertise among members’ states. The research question is: What kind of formation precedes the start of a career of a probation worker in the various EU Member states and how does it develop throughout his or her career? In order to answer this question, an online survey with closed and open questions has been send out among CEP members that provide or are responsible for probation services. Twenty of them filled out the questionnaire covering 18 different countries.