In januari 2023 verscheen in Didactief een special over het lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool InHolland. Met bijdragen van onder andere lector Mascha Enthoven, lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart, en docent en onderzoeker Marietje Beemsterboer.
DOCUMENT
In hoeverre zou een basisschool ook de persoonsvorming van kinderen voor haar rekening moeten nemen? Aan dit artikel in Didactief (7-2021) voegen Peter Elshout en Mascha Enthoven in de discussie tussen Martijn Meeter en Gert Biesta voegen Peter Elshout en Mascha Enthoven een derde stem toe.Ja, persoonsvorming gebeurt op allerlei momenten tijdens het onderwijs, of we er nu doelen voor stellen of niet. En nee, dit betekent niet dat we er als leerkrachten niets mee moeten of kunnen doen. Leerkrachten kunnen een zachte grip op de persoonsvorming van kinderen krijgen door te reflecteren op eigen heel persoonlijke rol voor de klas.
DOCUMENT
Leer kinderen kritisch omgaan met technologie, stellen Nynke Bos en Alexander van Deursen. Knoppenkennis staat aan de basis van digitale geletterdheid (dg), maar kritische vaardigheden zijn uiteindelijk belangrijker. Juist op dat vlak is de kansenongelijkheid groot.
DOCUMENT
Nieuwelink en Eidhof geven in een serie artikelen in Didactief/Didactief Online een overzicht van onderzoek naar burgerschap van jongeren en burgerschapseducatie en de betekenis daarvan voor de onderwijspraktijk en beleidsmakers.
LINK
Nieuwelink en Eidhof geven in een serie artikelen in Didactief/Didactief Online een overzicht van onderzoek naar burgerschap van jongeren en burgerschapseducatie en de betekenis daarvan voor de onderwijspraktijk en beleidsmakers.
LINK
Nieuwelink en Eidhof geven in een serie artikelen in Didactief/Didactief Online een overzicht van onderzoek naar burgerschap van jongeren en burgerschapseducatie en de betekenis daarvan voor de onderwijspraktijk en beleidsmakers.
LINK
Het lectoraat De Pedagogische Opdracht deed een verkennend onderzoek naar het handelen van leerkrachten op een basisschool met een hoog schoolgewicht. Leerkrachten blijken gericht op het vergroten van de vaardigheden van de kwetsbare leerling en diens relaties met volwassenen.
DOCUMENT
Interview met Dolf van Veen in vakblad Didactief over passend onderwijs (november 2013)
DOCUMENT
Wat is teacher leadership precies? En hoe kun je dit stimuleren in je school?Informeel, collectief leiderschap lijkt de beste kansen op succes te geven, volgens Marco Snoek in dit artikel in Didactief.
DOCUMENT
Speerpunt in haar onderzoek: de onderwijscompetitie. Ze stelde schaduwonderwijs aan de kaak in haar boek De bijlesgeneratie. Vanaf het eerste nummer van 2020 schrijft Louise Elffers een column voor Didactief – ze begint met de eindtoets. Wat haar opvalt: problemen worden toegeschreven aan de eindtoets zelf, en niet aan de wijze waarop wij de toets gebruiken.
LINK