The online presence of organizations is long gone from being just a web page. Social media have enabled easy and inexpensive interaction between millions of individuals and communities. This has not gone unnoticed by cultural heritage institutes. The question is what all these social media activities bring. Even if an institute knows what it tries to achieve online, the metrics often consist of confusing accumulation of statistics, across several systems and reveal little about online user behaviour, engagement and satisfaction. In the research project Museum Compass a prototype of a social media monitor is developed, which will contain data of current and historic online activities on Facebook, Twitter, YouTube, Foursquare and Flickr of all registered Dutch museums. The first version of this monitor has been developed, and we believe that this is a good moment to discuss – mostly in a practical sense – our general approach and preliminary results.
DOCUMENT
LINK
In this paper we discuss the general approach and choices we made in developing a prototype of a social media monitor. The main goal of the museum monitor is to offer museum professionals and researchers better insight in the effects of their own social media usage and compare this with other actors in the cultural heritage sector. It gives researchers the opportunity to consider communication within the sector as whole. In the research project “Museum Compass” we have developed a prototype of a social media monitor, which contains data of current and historic online activities on Facebook, Twitter, YouTube, Foursquare and Flickr of all registered Dutch museums. We discuss – mostly in a practical sense – our approach for developing the monitor and give a few examples as a result of its usage.
DOCUMENT
In de toekomst zullen wateroverlast en droogte steeds vaker voorkomen. Hoewel water van grote betekenis is voor ons dagelijks leven - en Nederland een rijke traditie heeft van waterbeheer - maken sociale, culturele en historische waarden slechts sporadisch deel uit van watergerelateerd beleid. Omdat er bij wateropgaven veel verschillende partijen aan tafel zitten, is het belangrijk te snappen welke waarden meespelen bij besluitvormingsprocessen. Een serious game kan helpen bij het formuleren van die waarden om bij te dragen aan een beter ‘waterbewustzijn’ van zowel beleidsmakers als bewoners, en bewoners beter te betrekken bij hun eigen leefomgeving. Six Architecten, actief in bouw- en renovatieprojecten waarin water en erfgoed een rol spelen, lopen aan tegen een beleidsomgeving van tegengestelde belangen. De gameontwikkelaar IJsfontein in Amsterdam ontwikkelt serious games en heeft veel ervaring met het visualiseren van historisch materiaal voor musea en archieven, maar zoekt naar de kennis om deze vaardigheden toepasbaar te maken binnen de hedendaagse klimaatopgave. Met deze twee praktijkpartners werken onderzoekers van de TU Delft, op het gebied van watererfgoed, ontwerpen voor waarden (Delft Design for Values) en games (TPM), samen aan de WaterWaarden-game. Voor dit project gaan we in gesprek met beleidsmakers en bewoners om te achterhalen welke waarden er meespelen bij een selectie van objecten (zoals kades, dijken, gemalen) binnen de casus Amsterdam. Waternet, het waterbedrijf van de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, zal bijdragen bij het contacten leggen met betrokken en het toetsen aan de beleidswerkelijkheid. Door de waarden en uitdagingen in specifieke opgaven in Amsterdam te analyseren en in de game te verwerken, werken we toe naar een prototype en een aanvraag om deze serious game te ontwikkelen tot een gameplatform dat in de toekomst ook bij wateropgaven in andere gebieden gebruikt kan worden.