Welke kansen en bedreigingen bieden maatschappelijke ontwikkelingen en daaraan gerelateerde veranderingen in de beroepspraktijk van de gerechtsdeurwaarder voor de opleiding HBO-Rechten, in het bijzonder de afstudeerrichting kandidaat-gerechtsdeurwaarder?
In het Utrechts Archief is er een zaal waarin een film wordt vertoond van het straatleven aan het begin van de vorige eeuw. Als bezoeker word je bij binnenkomst gescand en vervolgens geprojecteerd in de filmbeelden. In het fotomuseum kunnen bezoekers middels fysieke hendels de selectie manipuleren van de 80.000 digitale fotos uit de collectie. Het Rijksmuseum biedt via een zogenaamde widget de mogelijkheid iedere dag een ander kunstwerk op je desktop te hebben. In TwentseWelle is een digitaal panorama gebouwd waar je als bezoeker middenin staat, kijkend naar een landschap vanuit het perspectief van opgejaagd wild. Stuk voor stuk zijn dit voorbeelden waarin nieuwe technologie en nieuwe media worden ingezet om het publiek te bedienen in hun interesse voor cultuur en kennis. In die zin zijn ze exemplarisch voor de ontwikkeling waarin technologie en nieuwe media door cultureel erfgoed instellingen worden ingezet om een belangrijke taakstelling in te vullen, namelijk die van cultuur- en kennisoverdracht naar het publiek.
Jan Steyaert, lector aan de Fontys hogescholen, houdt zich bezig met de sociale effecten (zowel kansen als bedreigingen) van nieuwe technologieën. Sozio sprak met hem in het kader van een themanummer over ict en sociaal werk, over onder meer internetgebruik, de digitale kloof in de samenleving en de verkeerde beeldvorming over hulpverleners en nieuwe media.
Ons consortium – 6 mkb’ers, 1 verzekeraar, 2 brancheorganisaties en 2 hogescholen – helpt kleine bedrijven om zich beter te beschermen tegen cyberbedreigingen. Wij ontwerpen een eenvoudige methode – uitvoerbaar op de werkvloer - om kleine bedrijven inzicht te geven in hun digitale kwetsbaarheden. De huidige manieren waarop dit wordt gedaan voor grote bedrijven is niet geschikt voor kleine bedrijven. Daarom maken wij na een risico-inventarisatie een routekaart met inzet van een IT-auditor en studenten. Voor het mkb is het doorgaans lastig om de juiste combinatie tussen maatregelen op het gebied van techniek, gedrag en organisatie te maken. Ons doel is om bedrijven door workshops met gerichte acties beter toe te rusten op cyberaanvallen. Daarnaast zullen we met meerdere phishing- en friendly hacking activiteiten het belang van digitale veiligheid voor de deelnemende mkb ondernemingen onderstrepen, maar tevens hun voortgang monitoren. Uiteraard worden die testaanvallen gecontroleerd en veilig uitgevoerd. Per bedrijf verzamelen wij verschillende momenten data (9 – 12 metingen). Om onze methode te testen, kiezen wij 24 kleine bedrijven uit. Zij worden verdeeld in twee groepen: de experimentele groep en controlegroep. Met workshops zullen wij in eerste instantie alleen de experimentele groep ondersteunen. Aan het eind zullen wij ook de controlegroep een workshop aanbieden, zodat ook zij kunnen profiteren van de opbrengsten uit het project. Wij verwachten dat de experimentele groep beter reageert op cyberaanvallen en meer digitaal veilig gedrag laat zien. Onze methode zal via het Digital Trust Center (ministerie EZK), de NBA (brancheorganisatie accountants) en ONL (brancheorganisatie mkb) en De Goudse Verzekeringen beschikbaar worden gesteld aan het mkb.