Onder doorwerking verstaan wij het proces waarbij de gemeente of de provincie de adviezen en aanbevelingen van deelnemers aan een burgerberaad omzet in concrete acties, integreert in bestaand beleid of bestaand beleid verandert.Tijdens de leernetwerkbijeenkomst van 26 november 2024 wisselden deelnemers ervaringen uit over twee factoren die volgens Oliver Escobar (2024) van invloed zijn op de mate van doorwerking van adviezen. De eerste factor is de invloed die de gemeente of provincie heeft om de adviezen te daadwerkelijk te realiseren. De tweede factor is de interne en externe steun die nodig is voor de doorwerking van adviezen.Bij de bespreking van deze twee factoren tijdens de leernetwerkbijeenkomst kwam gelijk al een dilemma naar voren over de vraagstelling aan een burgerberaad: Hoe opener de vraagstelling, hoe groter het eigenaarschap bij de deelnemers. Maar de keerzijde daarvan is ook hoe opener de vraagstelling, hoe moeilijker de doorwerking van de adviezen te realiseren is.
Het lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek bestudeert het praktijkgerichte onderzoek aan hogescholen en het onderwijs in onderzoek. Hiermee probeert het een bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering daarvan. Een belangrijk aspect hierbij is het in kaart brengen van de meerwaarde van praktijkgericht onderzoek. In de politieke discussie over wetenschapsbeoefening in Nederland en de rol van het hbo daarin is het van belang dat we laten zien op welke manieren ons onderzoek bijdraagt aan de samen - leving. Als we in acht nemen dat praktijkgericht onderzoek altijd plaatsvindt midden in de complexiteit van maatschappelijke kwesties en dat dit via allerlei wegen waarde kan hebben, rijst de vraag: hoe breng je die meerwaarde op een zinvolle manier in kaart? In deze bijdrage laat ik zien dat praktijkgericht onderzoek voornamelijk plaatsvindt middenin complexe maatschappelijke vraagstukken en dat daarom traditionele manieren om meerwaarde aan te tonen, zoals het tellen van het aantal publicaties, niet werkt. Ik introduceer het begrip ‘doorwerking’ om de maatschappelijke meerwaarde te duiden en geef een manier om deze doorwerking in kaart te brengen zoals wij die binnen het Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht toepassen.
In deze publicatie proberen we de praktische relevantie van praktijkgericht onderzoek nader uit te werken. Wat is een goede term om de praktische relevantie van praktijkgericht onderzoek te duiden? Wij pleiten voor gebruik van het begrip doorwerking van onderzoek. Wat betekent dat voor de beoordeling van de kwaliteit van het praktijkgericht onderzoek in het HBO? En waar kijken we dan naar? Is doorwerking hetzelfde als valorisatie? Hoe kunnen we het meten? En hoe kunnen we het bevorderen. Op deze vragen willen wij in onze bijdrage aan antwoord geven. Allereerst beschrijven we de voor- en nadelen van de term valorisatie en introduceren we doorwerking als centraal begrip. Daarna beschrijven we het systeem waarmee de Hogeschool Utrecht probeert inzicht te krijgen in de doorwerking. Tot slot doen we een aantal suggesties hoe hogescholen de doorwerking van praktijkgericht onderzoek kunnen vergroten.