In het project ’Duurzaam vlees, natuurlijk!’ werken veehouders, keurmerken, regionale en landelijke branche- en ketenorganisaties, consumentenorganisaties en WUR samen met de vier Groene Hogescholen (Aeres, HAS, Inholland, VHL) aan een roadmap voor het meten, opwaarderen en communiceren van duurzaamheid in de veehouderij vanuit een integrale benadering. De voorliggende rapportage is het resultaat van de activiteiten in Werkpakket 1: Inventarisatie van duurzaamheidskeurmerken en logo’s in de vleesproducerende sector in Nederland, met expliciete aandacht voor blinde vlekken in het meten van duurzaamheidaspecten, ontwikkelvragen m.b.t. de communicatie richting afnemers/consumenten, en het inzichtelijk maken van de spanningsvelden. Daarbij horen ook eerste aanbevelingen voor verrijking van keurmerken t.b.v. werkpakket 2, waarbij in werkpakket 2 wordt ingezoomd op methoden, toepasbaarheid en eventuele verbindingen tussen keurmerken.
DOCUMENT
In de herziene Aanbestedingswet d.d. juli 2016 is de mogelijkheid tot het voorschrijven van keurmerken door aanbestedende diensten opgenomen. Maar betekent dit ook daadwerkelijk meer ruimte in de praktijk?
LINK
Consumenten willen wel duurzaam kiezen maar verdwalen in een woud van keurmerken. 'True pricing' biedt een helder alternatief: een prijs die laat zien wat een product echt kost in de wereld, schrijven hogeschooldocenten Sjoukje Goldman en Jesse Weltevreden.
LINK