Full text hoofdstuk via link Samenvatting boek: Dit boek staat stil bij de spanning tussen verharding, vechten en straffen aan de ene kant, en de noodzaak tot bemiddeling, conflictbeslechting en heling aan de andere kant. Hoe uit zich dat in de mediationpraktijk? Biedt dit soms ook nieuwe mogelijkheden voor mediation? Hoe zou transformatieve mediation hierbij een rol kunnen spelen? Hoe kunnen de slachtoffers worden bijgestaan? Naast deze problematiek worden in het boek ook andere actuele thema’s op het terrein van mediation uitgediept, zoals geschiloplossing in familiebedrijven, het nieuwe ontslagrecht en exit-mediation, nalatenschapsmediation, mediation in de zorg, en het belang van mediation bij de rechtenstudie. Hoofdstuk opgave: 1. Complexe scheiding, complex ouderschap 2. Echtscheiding in context 3. Een voorbeeld uit de praktijk: De case van Naima 4. Patronen van complexe scheiding 5. Dimensies als ordenende aandachtspunten 6. Kinderen uit de knel 7. Werken met richtingaanwijzers en (zelf)onderzoek 8. Conclusies Referenties
LINK
In dit boek worden de factoren die na een scheiding tussen ouders en hun kinderen kunnen spelen, geinventariseerd.
DOCUMENT
Kinderen besteden veel tijd op school. Scholen hebben veel te maken met echtscheidingssituaties. Van gemiddeld 1/3 van de leerlingen zijn de ouders gescheiden of verwikkeld in een echtscheidingsprocedure. Scholen zijn dùs belangrijk voor kinderen met scheidende of gescheiden ouders. Kinderen in een echtscheidingssituatie voelen zich vaak tussen twee vuren. Zij komen in situaties waarin ze voor hun gevoel moeten kiezen tussen vader en moeder. Maar kinderen hebben juist behoefte aan en hebben zelfs recht op een relatie met zowel hun vader als hun moeder. Scholen zouden een grotere bijdrage moeten en kunnen leveren aan de sociale vorming van hun leerlingen, zoals in juli 2005 de Onderwijsraad adviseerde aan de Minister van Onderwijs.
DOCUMENT
Kinderen besteden veel tijd op school. Scholen hebben veel te maken met echtscheidingssituaties. Van gemiddeld 1/3 van de leerlingen zijn de ouders gescheiden of verwikkeld in een echtscheidingsprocedure. Scholen zijn dùs belangrijk voor kinderen met scheidende of gescheiden ouders. Kinderen in een echtscheidingssituatie voelen zich vaak tussen twee vuren. Zij komen in situaties waarin ze voor hun gevoel moeten kiezen tussen vader en moeder. Maar kinderen hebben juist behoefte aan en hebben zelfs recht op een relatie met zowel hun vader als hun moeder. Scholen zouden een grotere bijdrage moeten en kunnen leveren aan de sociale vorming van hun leerlingen, zoals in juli 2005 de Onderwijsraad adviseerde aan de Minister van Onderwijs. De leerkracht kàn in echtscheidingssituaties een belangrijke vormende invloed hebben. De achterliggende gedachte van de leerkracht moet daarbij zijn dat het nooit goed is als een leerling moet kiezen tussen zijn of haar vader en moeder. Deze zienswijze heeft verstrekkende consequenties voor de manier waarop je als leerkracht een relatie opbouwt met gescheiden ouders, hoe je informatie verstrekt, hoe je luistert etc., maar ook voor het beleid van de school in bredere zin. Dit artikel gaat over de bijdrage die school kan hebben, hoe zij pro-actief problemen kan helpen voorkomen en haar visie kan uitdragen. In dit artikel wordt aan de hand van een voorbeeld, Jeroen, aangegeven welke belangrijke beslismomenten er zijn, met welke factoren de school dan rekening kan houden en welke aanpak een school kan kiezen. Kinderen besteden veel tijd op school. Scholen hebben veel te maken met echtscheidingssituaties. Van gemiddeld 1/3 van de leerlingen zijn de ouders gescheiden of verwikkeld in een echtscheidingsprocedure. Scholen zijn dùs belangrijk voor kinderen met scheidende of gescheiden ouders. Kinderen in een echtscheidingssituatie voelen zich vaak tussen twee vuren. Zij komen in situaties waarin ze voor hun gevoel moeten kiezen tussen vader en moeder. Maar kinderen hebben juist behoefte aan en hebben zelfs recht op een relatie met zowel hun vader als hun moeder. Scholen zouden een grotere bijdrage moeten en kunnen leveren aan de sociale vorming van hun leerlingen, zoals in juli 2005 de Onderwijsraad adviseerde aan de Minister van Onderwijs. De leerkracht kàn in echtscheidingssituaties een belangrijke vormende invloed hebben. De achterliggende gedachte van de leerkracht moet daarbij zijn dat het nooit goed is als een leerling moet kiezen tussen zijn of haar vader en moeder. Deze zienswijze heeft verstrekkende consequenties voor de manier waarop je als leerkracht een relatie opbouwt met gescheiden ouders, hoe je informatie verstrekt, hoe je luistert etc., maar ook voor het beleid van de school in bredere zin. Dit artikel gaat over de bijdrage die school kan hebben, hoe zij pro-actief problemen kan helpen voorkomen en haar visie kan uitdragen. In dit artikel wordt aan de hand van een voorbeeld, Jeroen, aangegeven welke belangrijke beslismomenten er zijn, met welke factoren de school dan rekening kan houden en welke aanpak een school kan kiezen.
DOCUMENT
De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
Recensie van 'Op zoek naar duurzame' zorg onder redactie van Jan Steyaert en Rick Kwekkeboom, Het boek biedt een goed state-of-the-art overzicht van kennis rond de Wmo, mooie voorbeelden van nieuwe praktijken (en oude praktijken die met de Wmo een nieuwe impuls krijgen, zoals zelfhulpinitiatieven) maar laat tevens zien dat de komende jaren nog veel uit te werken valt.
DOCUMENT
Wanneer moet er overdrachtsbelasting worden betaald als mensen gaan scheiden. Het huwelijksgoederenregime speelt hierbij een belangrijke rol. Verder zijn de eigendomsverhoudingen relevant.
DOCUMENT
Het vmbo bestaat nu ruim 13 jaar. Tijd voor de beantwoording van de vraag hoe het ervoor staat in de nieuwste onderwijssector. Wat is er in het vmbo op pedagogisch-didactisch gebied allemaal gebeurd? Er wordt in het vmbo hard gewerkt aan onderwijsinnovatie en schoolontwikkeling, met onder andere ook (academische) onderzoekers. Deze sector bewandelt na ruim tien jaar nieuwe wegen, die ze zelf heeft gekozen. De ontwikkelingen in het vmbo gaan zowel over het onderwijsaanbod als het onderwijsconcept. Het gaat niet alleen over wat de school aanbiedt, maar ook over hoe het wordt aangeboden. Bovendien gaat het hier om ontwikkelingen die van ‘binnenuit’ zijn ontstaan en/of door platforms zijn geëntameerd en ondersteund. De overheid was hierin als het ware volgend. Het is van groot belang na te gaan waar deze nieuwe wegen toe leiden en wat de effecten van die innovaties zijn: wat werkt er in het vmbo? Het vmbo van dichtbij geeft aan de hand van (praktijkgericht) onderzoek antwoord op bovenstaande vraag, tevens de ambitie van het lectoraat VMBO. Het brengt de theorie van de onderwijskundige tekentafels dichterbij de praktijk op de scholen en vice versa. Voorbeelden van verschillende didactische strategieën in de klas worden geanalyseerd met behulp van recente wetenschappelijk inzichten en academische kennis wordt getoetst in de schoolpraktijk. De verschillende hoofdstukken bewegen daarmee tussen theorie en praktijk.
LINK
Corian Messing en Daan Wienke beschrijven in Reboundprogramma's in het voortgezet onderwijs de gang van de leerling door het reboundprogramma, te beginnen bij de toeleiding en aanmelding en eindigend bij de afronding, het vertrek uit de rebound en het borgen van bereikte resultaten. De programmaonderdelen en voornaamste partners tijdens de rebound komen eveneens aan de orde. Daarnaast beschrijven de auteurs de laatste stand van zaken over rebound en geven zij werkbaar gebleken tips, gebaseerd op vijf jaar ervaring in het landelijke ondersteuningsprogramma voor reboundvoorzieningen van het Nederlands Jeugdinstituut. Deze uitgave is primair bedoeld voor rebounddocenten, onderwijsassistenten en reboundcoördinatoren, voor jeugdzorgmedewerkers en coördinatoren van samenwerkingsverbanden, maar is ook geschikt voor geïnteresseerden die meer over rebound willen weten.
LINK
Het vmbo bestaat nu ruim 13 jaar. Tijd voor de beantwoording van de vraag hoe het ervoor staat in de nieuwste onderwijssector. Wat is er in het vmbo op pedagogisch-didactisch gebied allemaal gebeurd? Er wordt in het vmbo hard gewerkt aan onderwijsinnovatie en schoolontwikkeling, met onder andere ook (academische) onderzoekers. Deze sector bewandelt na ruim tien jaar nieuwe wegen, die ze zelf heeft gekozen. De ontwikkelingen in het vmbo gaan zowel over het onderwijsaanbod als het onderwijsconcept. Het gaat niet alleen over wat de school aanbiedt, maar ook over hoe het wordt aangeboden. Bovendien gaat het hier om ontwikkelingen die van ‘binnenuit’ zijn ontstaan en/of door platforms zijn geëntameerd en ondersteund. De overheid was hierin als het ware volgend. Het is van groot belang na te gaan waar deze nieuwe wegen toe leiden en wat de effecten van die innovaties zijn: wat werkt er in het vmbo? Het vmbo van dichtbij geeft aan de hand van (praktijkgericht) onderzoek antwoord op bovenstaande vraag, tevens de ambitie van het lectoraat VMBO. Het brengt de theorie van de onderwijskundige tekentafels dichterbij de praktijk op de scholen en vice versa. Voorbeelden van verschillende didactische strategieën in de klas worden geanalyseerd met behulp van recente wetenschappelijk inzichten en academische kennis wordt getoetst in de schoolpraktijk. De verschillende hoofdstukken bewegen daarmee tussen theorie en praktijk.
LINK