Voor het welslagen van burgerinitiatieven heb je voortrekkers nodig. We kennen de ‘expert activist’, het type denker en overlegger, en de ‘everyday maker’, meer het type doener. Wanneer beide typen samenkomen in ‘allrounders’, dan is de kans op slagen het grootst, zo leert het project Duurzaam Dorp Overijssel
MULTIFILE
Democratie, politiek, verzorgingsstaat, de EU, het bankenstelsel, beleid omtrent klimaatverandering. Allemaal burgerschapsthema’s die complex zijn. Volgens sommigedocenten zijn deze onderwerpen zo ingewikkeld dat ze eigenlijk vooral in het vwo behandeld moeten worden en misschien ook in eenvoudigere vorm op het havo. In het vmbo zou dat niet mogelijk zijn. Vmbo-leerlingen zouden niet slim genoeg zijn, onvoldoende de complexiteit van de samenleving kunnen doorzien en onvoldoende abstractievermogen hebben. Velen zullen dit verhaal over vmbo-leerlingen herkennen. Wijhebben er ernstige moeite mee. Natuurlijk bestaan er verschillen tussen leerlingen. Vmbo-leerlingen hebben gemiddeld gezien minder burgerschapskennis dan vwo-leerlingen, vwo-leerlingen hebben vaak meer vermogen tot abstract denken dan hun peers in het vmbo. Maar álle leerlingen zijn in staat om na te denken over bovenstaandemaatschappelijke vraagstukken, zoals we hieronder zullen laten zien. Of leerlingen in de les in staat zijn om na te denken over maatschappelijke vraagtukken, hangt vooral samen met de door de docent gekozen pedagogisch-didactische strategieën en bijbehorende werkvormen. Uiteindelijk hangt de leeropbrengst van onderwijs samen met de vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische kwaliteiten van docenten. Als een leraar zegt dat leerlingen te dom zijn om over dit soort onderwerpen na te denken, dan zegt de leraar misschien vooral iets over zijn of haar eigen capaciteiten. In dit hoofdstuk presenteren we op basis van praktijkervaringen en wetenschappelijke inzichten eenaantal uitgangspunten voor pedagogisch-didactische strategieën voor het behandelen van burgerschap in de klas
MULTIFILE
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven. Doel Het doel van dit promotieonderzoek is het verbinden van de expertises van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs, om zo tot interprofessioneel samenwerken in het sociaal-educatieve domein te komen ten behoeve van de burgerschapsvorming van kinderen. Resultaten Delen en waarborgen van praktijkkennis Professionaliseren van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs op het gebied van burgerschapsvorming Bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van de kinderen in de basisschoolleeftijd Kennis over en doorontwikkeling van de theorie ‘boundary crossing’ en het sociaal-ecologische model van Bronfenbrenner Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak Jolanda werkt samen met sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs aan interventies om de interprofessionele samenwerking op te zetten of door te ontwikkelen.