Het bespreken van onderwerpen die controverse oproepen is een belangrijk aspect van burgerschapsonderwijs. Leerlingen moeten immers leren met verschillende standpunten om te gaan. Ook als docent Nederlands heb je op dit terrein een taak. In dit hoofdstuk staat deze taak centraal. Eerst wordt beschreven waarom burgerschap een taak van scholen is, wat burgerschap betekent en welke visies erop bestaan. Daarna wordt gekeken naar de manieren waarop docenten bij kunnen dragen aan de burgerschapsontwikkeling van hun leerlingen. Zoals duidelijk zal worden staan bij burgerschap en burgerschapsonderwijs dilemma’s centraal. Het hoofdstuk wordt dan ook afgesloten met twee centrale dilemma’s waar je als docent mee te maken krijgt, toegepast op het schoolvak Nederlands.
DOCUMENT
Aan de hand van casussen uit het ouderenwerk, jongerenwerk, opbouwwerk en de GGZ,wordt beschreven hoe actief burgerschap in de werkpraktijk gestalte krijgt.
DOCUMENT
Telen met de natuur. Het klinkt misschien zweverig, maar voor steeds meer boomtelers in Zundert is het de normaalste zaak van de wereld. Deze stevig in de klei verankerde Brabantse telers zijn zelf gestart met een meer natuurgebonden wijze van telen en staan daarmee aan het begin van een ecologische vernieuwing. Onderzoekers kunnen helpen bij deze omslag door deze kennis te verzamelen en aan te vullen, en te adviseren hoe deze experimenten kunnen uitgroeien tot een nieuwe, meer ecologische bedrijfsvoering.
MULTIFILE
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven. Doel Het doel van dit promotieonderzoek is het verbinden van de expertises van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs, om zo tot interprofessioneel samenwerken in het sociaal-educatieve domein te komen ten behoeve van de burgerschapsvorming van kinderen. Resultaten Delen en waarborgen van praktijkkennis Professionaliseren van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs op het gebied van burgerschapsvorming Bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van de kinderen in de basisschoolleeftijd Kennis over en doorontwikkeling van de theorie ‘boundary crossing’ en het sociaal-ecologische model van Bronfenbrenner Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak Jolanda werkt samen met sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs aan interventies om de interprofessionele samenwerking op te zetten of door te ontwikkelen.