Rapport naar aanleiding van een stage, uitgevoerd onder leiding van P. Ruardij, voor het hoofdvak dierecologie vanaf mei tot december 1986 aan de Landbouw Universiteit Wageningen.Het Eems-Dollard ecosysteem model, ontwikkeld door BOEDE, het latere EON, wordt uitgebreid met een aantal processen die het gedrag van anorganisch- en methylkwik in een ecosysteem beschrijven, te weten:—verticaal transport—adsorptie/desorptie—methylering—biologische accumulatieVoor dit laatste proces worden de in het Eems-Dollard model berekende metabolisme processen van de verschillende groepen organismen t.a.v. opnameen respiratie van koolstof gebruikt om de hoeveelheid in het organisme accumulerende kwik te berekenen. Een extra opnameterm is noodzakelijk:kwikopname via het ademhalingsoppervlak. Om het bestaande Eems-Dollard model te kunnen gebruiken als een biologisch accummulatie modelmoet het fysisch-chemisch gedeelte uitgebreid worden. Deze uitbreiding bestaat uit een chemisch evenwicht module (absorptie-desorptie, precipitatiedissolutie).Voor het biologisch gedeelte wordt een verregaande aggregatie voorgesteld.
LINK
Veel bedrijven in de Eems-Dollard Regio (EDR) klagen over een gebrek aan de zogenaamde ‘blue collar workers’ of ‘blauwe boorden’: geschoolde arbeiders, werkzaam in de industriële sector. Ondanks het feit dat er al een groot aantal initiatieven zijn geweest om meer personeel te werven, lijkt het steeds moeilijker te worden om dit type personeel te vinden.
DOCUMENT
In dit rapport zal er voornamelijk ingegaan worden op de voor- en nadelen van het gebruik van vee op kwelders. Hiernaast zal er een overzicht gegeven worden over welke soorten begrazing het meest geschikt zal zijn voor bepaalde grondsoorten en of er wel een mogelijkheid bestaat om vee te gebruiken voor kwelders. Ondanks dat dit rapport voornamelijk voor het gebied de Eems-Dollard geschreven wordt, zal de informatie voor meerdere gebieden toepasbaar zijn.
DOCUMENT
ID3AS is a programme in the field of sensor technology to stimulate innovation and network creation in the Eems Dollard Region (EDR), the most northern region along the Dutch-German border. The ID3AS-programme provided an opportunity for over 80 students with different backgrounds to participate on a scala of real world challenges. Real world learning environments like these are becoming increasingly popular in education, so it is important that we know how to organise the participation of students and tutors effectively.However, in ID3AS it proved challenging to realise a fruitful learning experience for the students, while simultaneously adding real value to the projects. The difficulty stems from the fact that both students and tutors struggle with the inherent unclarity of innovation projects, while at the same time industry partners need actual results. We think that the currently prevailing approach of the student learning by discovery, with the tutor in the role of process supervisor, is suboptimal in these conditions. Based on our experiences we propose to have students join a consortium as an 'apprentice’ to a ‘master’. The master, being a tutor from either university or company, should be comfortable with leading by example in an uncertain environment where both learning outcomes and concrete results are expected. We present several examples where this approach worked and give the outline of an experiment we plan to conduct on this topic.
DOCUMENT
Het is al lange tijd één van de belangrijkste vragen in het visonderzoek in de Waddenzee: kunnen vissen ongehinderd van de zoute zee naar het zoete achterland zwemmen en vinden ze dan voldoende plek om zich voort te planten?
LINK
Bij het Erfgoedlab Hanze ontmoeten de erfgoedpraktijk, onderwijs en studenten elkaar. Er worden opdrachten beschikbaar gesteld (cases en kennisvragen) en er worden excursies en lezingen georganiseerd. In deze bundel staan de projecten, activiteiten, opbrengsten en publicaties beschreven.
DOCUMENT