De noordelijke samenlevingen van zowel Nederland als Duitsland willen graag hun mobiliteit vergroenen. In dit kader is er een wens naar elektrische mobiliteit. Op het gebied van elektrische mobiliteit vinden momenteel zeer veel ontwikkelingen plaats. Niet alleen op het gebied van voertuig en de laadinfrastructuur maar ook breder. De voertuigen worden steeds slimmer (smart vehicle) en gaan steeds meer deel uitmaken van een slim energie netwerk (smart grid) en een slim verkeerssysteem (smart traffic). In dit complexe speelveld is het lastig om vast te stellen welke activiteiten ondernomen moeten worden om vergroeningsstappen op het gebied van elektrische mobiliteit te zetten. Dit onderzoek zal zich richten op identificatie van de nieuwe mogelijkheden (technische innovaties en nieuwe toepassingen) op het gebied van elektrische mobiliteit.
DOCUMENT
De CO2-emissie door productie van elektriciteit daalt flink. Verdere verlaging is gewenst, maar dan moeten we wél aan de slag
LINK
The neighborhood of Houtlaan in Assen, the Netherlands, has ambitious targets for reducing the neighborhood’scarbon emissions and increasing their production of their own, sustainable energy. Specifically, they wish toincrease the percentage of houses with a heat pump, electric vehicle (EV) and solar panels (PV) to 60%, 70%and 80%, respectively, by the year 2030. However, it was unclear what the impacts of this transition would be onthe electricity grid, and what limitations or problems might be encountered along the way.Therefore, a study was carried out to model the future energy load and production patterns in Houtlaan. Thepurpose of the model was to identify and quantify the problems which could be encountered if no steps are takento prevent these problems. In addition, the model was used to simulate the effectiveness of various proposedsolutions to reduce or eliminate the problems which were identified.
DOCUMENT