This study investigates the evolvement of informalization of company communication on social media over time, based on actual social media data from the tourism industry. The development in the use of emoticons and emoji by companies is examined, as an expression of informalization and humanization of online company communication. We selected 33 companies from the tourism industry in The Netherlands and investigated their Facebook and Twitter messages supplemented with the messages of consumers who interacted with these companies, for the period 2011-2016. Results show that the use of emoticons and emoji in online company communication increased significantly over the period covered in this study, demonstrating a higher level of informalization of company communication. Since this is a key factor for improving relational outcomes, this finding has scholarly as well as managerial relevance. We discuss the implications of the results for the presence of organizations on social media
MULTIFILE
This study investigates the evolvement of informalization of company communication on social media over time, based on actual social media data from the tourism industry. The development in the use of emoticons and emoji by companies is examined, as an expression of informalization and humanization of online company communication. We selected 33 companies from the tourism industry in The Netherlands and investigated their Facebook and Twitter messages supplemented with the messages of consumers who interacted with these companies, for the period 2011–2016. Results show that the use of emoticons and emoji in online company communication increased significantly over the period covered in this study, demonstrating a higher level of informalization of company communication. Since this is a key factor for improving relational outcomes, this finding has scholarly as well as managerial relevance. We discuss the implications of the results for the presence of organizations on social media.
DOCUMENT
New social actors have emerged with the social media. Among them, we highlightedthe digital influencers, people who have millions of online followers, andinduce them in favor or against products and brands to be consumed. Therefore,we aimed to analyze this endorsement process carried out by digital influencers intheir online profiles, having as research field the fitness market that encouragespeople to evaluate and work tirelessly in their bodies. We used the Semiotic ImageAnalysis to investigate the postings of three Brazilian digital fitness influencersand identified four categories that configure the post format: body exposure, bodyextension, interaction between influencer and brand/product, and interaction betweeninfluencer and followers. By means of these categories, we identified thatthese influencers act as brand avatars, creating an intense link with these products,exposing their bodies in advertisements and extending the meanings of theirgood shape to endorsed goods and services.
MULTIFILE
Journalisten willen dat hun producties een zo groot en productief mogelijk bereik hebben. Traditionele journalistieke waarden uiten zich veelal in het goed informeren van het publiek en het prikkelend voeden van maatschappelijk debat. De laatste jaren willen journalisten daarbij ook maatschappelijke impact genereren (Schohaus, 2019). Daarin spelen in toenemende mate ook commerciële belangen een grotere rol. Meer unieke lezers leiden voor veel nieuwswebsites immers tot meer advertentie-inkomsten (Christin, 2018). Nieuwsredacties maken gebruik van sociale media platformen zoals Facebook en Twitter om meer publiek te bereiken (Hågvar, 2019; Hille & Bakker, 2013). Deze sociale media platformen gebruiken een complex netwerk van algoritmes, real time data feeds en historische data om, onder andere, te bepalen welke posts door welke gebruikers worden gezien (Batrinca & Treleaven, 2014). Journalistieke redacties proberen steeds meer te anticiperen op die mechanismen (Bucher, 2018), door bij het plaatsen van hun geschreven content op sociale media (zogeheten native tekst) ‘pakkende teksten’ met veelgebruikte zoektermen te gebruiken, evenals emojis (Hågvar, 2019). Het is echter de vraag of ze daarmee voldoende rekening houden met hun eigen journalistieke waarden of dat ze de ‘criteria’ die sociale media platformen aan deze content toekennen laten prevaleren. “Uiteraard vinden we het belangrijk dat het journalistieke kompas altijd voorop staat. Maar ik durf niet te zeggen dat de manier waarop de content online ontsloten wordt daar altijd mee in de pas loopt”, aldus John van den Oetelaar, hoofdredacteur Eindhovens Dagblad. Er bestaat een aantoonbaar verband tussen nieuwsvergaring via social media platforms en een toenemende waarden-polarisatie in de samenleving (Goyanes, 2021). In dit onderzoek verkennen we daarom welke waarden worden aangesproken bij succesvolle social media nieuwsberichten, in hoeverre traditionele journalistieke waarden door algoritmisering in het gedrang komen.