Screentime Airtime Facetime: Practicing Hybridity in the Cultural Field is the final publication of Going Hybrid, an applied research program on the future of hybridity in the cultural field. How could Covid-triggered innovations in digital cultural programming be turned into durable ways of high-level, participatory livecasting? How do you report on hybrid events? And how do you collect the results in a living and accessible archive? This publication gathers the findings of two years of hands-on experiments, introduces the developed prototypes, and gives insight into the research process.Because we believe in critical making, this book is itself a hybrid entity. It was originally a live-streamed online event and later turned into a print and a digital publication – each version a little different than what you would expect of a livestream, website, or print book. We encourage you to playfully explore the various versions of Screentime Airtime Facetime and hope that you will gain joy and insight from the form of this book as much as from its contents.Going Hybrid (2021-2023) was a research project of the Institute of Network Cultures, in collaboration with Willem de Kooning Academy, MU Hybrid Art House, Framer Framed, IMPAKT, Hackers & Designers, The Hmm, Varia, Anna Maria Michael, Ania Molenda, and Maria van der Togt.
MULTIFILE
Instagram has become an unsuspecting pulpit – seemingly caught off guard – for those determined to spread a militant message of Islamic State terror. Graphic, fanatical and oftentimes heavily photoshopped images weave through Instagram’s labyrinth of sunset snaps and gym selfies to advance a curious manifestation of cause-related self-promotion.
Journalisten willen dat hun producties een zo groot en productief mogelijk bereik hebben. Traditionele journalistieke waarden uiten zich veelal in het goed informeren van het publiek en het prikkelend voeden van maatschappelijk debat. De laatste jaren willen journalisten daarbij ook maatschappelijke impact genereren (Schohaus, 2019). Daarin spelen in toenemende mate ook commerciële belangen een grotere rol. Meer unieke lezers leiden voor veel nieuwswebsites immers tot meer advertentie-inkomsten (Christin, 2018). Nieuwsredacties maken gebruik van sociale media platformen zoals Facebook en Twitter om meer publiek te bereiken (Hågvar, 2019; Hille & Bakker, 2013). Deze sociale media platformen gebruiken een complex netwerk van algoritmes, real time data feeds en historische data om, onder andere, te bepalen welke posts door welke gebruikers worden gezien (Batrinca & Treleaven, 2014). Journalistieke redacties proberen steeds meer te anticiperen op die mechanismen (Bucher, 2018), door bij het plaatsen van hun geschreven content op sociale media (zogeheten native tekst) ‘pakkende teksten’ met veelgebruikte zoektermen te gebruiken, evenals emojis (Hågvar, 2019). Het is echter de vraag of ze daarmee voldoende rekening houden met hun eigen journalistieke waarden of dat ze de ‘criteria’ die sociale media platformen aan deze content toekennen laten prevaleren. “Uiteraard vinden we het belangrijk dat het journalistieke kompas altijd voorop staat. Maar ik durf niet te zeggen dat de manier waarop de content online ontsloten wordt daar altijd mee in de pas loopt”, aldus John van den Oetelaar, hoofdredacteur Eindhovens Dagblad. Er bestaat een aantoonbaar verband tussen nieuwsvergaring via social media platforms en een toenemende waarden-polarisatie in de samenleving (Goyanes, 2021). In dit onderzoek verkennen we daarom welke waarden worden aangesproken bij succesvolle social media nieuwsberichten, in hoeverre traditionele journalistieke waarden door algoritmisering in het gedrang komen.