Empathy is considered a key factor in excellent performance in the field of professional communication (Fuller, et al., 2018). Despite this, training empathy competence is not a current focus for many professional programs. This may be because there is no known model of empathy competence applied to professional communication contexts. Furthermore, how exactly empathy plays a role in the success or failure of communication projects is not known.
DOCUMENT
Empathy competence is considered a key aspect of excellent performancein communication professions. But we lack an overview of the specificknowledge, attitudes, and skills required to develop such competence inprofessional communication. Through interviews with 35 seasoned communication professionals, this article explores the role and nature ofempathy competence in professional interactions. The analysis resulted in aframework that details the skills, knowledge, and attitudinal aspects ofempathy; distinguishes five actions through which empathy manifests itself;and sketches relationships of empathy with several auxiliary factors. Theframework can be used for professional development, recruitment, and thedesign of communication education programs.
DOCUMENT
Socially aware persuasive games that use immersive technologies often appeal to empathy, prompting users to feel and understand the struggles of another. However, the often sought-after standing in another's shoes' experience, in which users virtually inhabit another in distress, may complicate other-oriented empathy. Following a Research through Design approach, we designed for other-oriented empathy - focusing on a partaker-perspective and diegetic reflection - which resulted in Permanent; a virtual reality game designed to foster empathy towards evacuees from the 2011 Fukushima Daiichi nuclear disaster. We deployed Permanent 'in the wild' and carried out a qualitative study with 78 participants in the Netherlands and Japan to capture user experiences. Content Analysis of the data showed a predominance of other-oriented empathy across countries, and in our Thematic Analysis, we identified the themes of 'Spatial, Other, and Self -Awareness', 'Personal Accounts', 'Ambivalence', and 'Transdiegetic Items', resulting in design insights for fostering other-oriented empathy through virtual reality.
DOCUMENT
Creating Cultures of Care beoogt vanuit een kunstenaarsperspectief en ontwerpende aanpak nieuwe handelingen, praktijken en scenario’s te ontwikkelen binnen zorg- en welzijnscontexten. Dit doen we door kennis uit transdisciplinaire co-creatieve (onderzoeks)praktijken uit de regio’s Utrecht, Groningen en Tilburg samen te brengen en uit te bouwen naar een landelijk expertisenetwerk. Met deze SPRONG-groep dragen we bij aan de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen: missiegedreven innovaties versnellen en gelijktijdig sociale en economische impact genereren. De context waarin we werken is die van de KIA Gezondheid en Zorg. Het kabinet benadrukt: ‘de samenleving moet voorbereid worden op schaarste in de zorg. Dit kan alleen door samen keuzes te maken, inwoners hun stem te laten horen en samen nieuwe perspectieven te genereren’. In Creating Cultures of Care worden deze stemmen en perspectieven door middel van transdisciplinaire co-creatie onderzocht in regionale CARE-labs. Kunstenaars, zorg- en welzijnsprofessionals, beleidsmakers, patiënten/inwoners en studenten onderzoeken samen eigen drijfveren en gezamenlijke missies om te kunnen bijdragen aan (radicale) transities in zorg en welzijn. Hierbij verschuift de focus van zorgverrichtingen (sturen op efficiency en effectiviteit) naar beleving en welzijn (empathy). In deze CARE-labs werken we aan nieuwe werkwijzen en vormen van waardecreatie, om deze vervolgens te vertalen naar een gezamenlijke kennis- en innovatie agenda en netwerk- en leeractiviteiten. De eerste vier jaar wordt er met publieke en private partijen, lectoraten en het onderwijs integraal samengewerkt aan het opzetten, en valideren van transdisciplinaire co-creatie. We ontwikkelen een concept framework, synthese en publicatie met beschreven praktijken. Deze bieden alle samenwerkpartners handvatten om transdisciplinaire co-creatie in zorg- en welzijnsopgaven, te begrijpen, op te zetten en uit te voeren. Hieruit ontstaat input voor nieuwe verbindende CARE-labs. We werken in vijf werkpakketten: Programmaontwerp en Zichtbaarheid; Onderzoek en Praktijk Ontwerp; Educatie Ontwerp; Synthese en Transitie Ontwerp en aan het Lerend en Onderzoekend Vermogen van de SPRONG-groep.
Het kabinet benadrukt: ‘de samenleving moet voorbereid worden op schaarste in de zorg. Dit kan alleen door samen keuzes te maken, inwoners hun stem te laten horen en samen nieuwe perspectieven te genereren’. In Creating Cultures of Care worden deze stemmen en perspectieven door middel van transdisciplinaire co-creatie onderzocht in regionale CARE-labs. Kunstenaars, zorg- en welzijnsprofessionals, beleidsmakers, patiënten/inwoners en studenten onderzoeken samen eigen drijfveren en gezamenlijke missies om te kunnen bijdragen aan (radicale) transities in zorg en welzijn. Hierbij verschuift de focus van zorgverrichtingen (sturen op efficiency en effectiviteit) naar beleving en welzijn (empathy). In deze CARE-labs werken we aan nieuwe werkwijzen en vormen van waardecreatie, om deze vervolgens te vertalen naar een gezamenlijke kennis- en innovatie agenda en netwerk- en leeractiviteiten.De eerste vier jaar wordt er met publieke en private partijen, lectoraten en het onderwijs integraal samengewerkt aan het opzetten, en valideren van transdisciplinaire co-creatie. We ontwikkelen een concept framework, synthese en publicatie met beschreven praktijken. Deze bieden alle samenwerkpartners handvatten om transdisciplinaire co-creatie in zorg- en welzijnsopgaven, te begrijpen, op te zetten en uit te voeren.Hieruit ontstaat input voor nieuwe verbindende CARE-labs. We werken in vijf werkpakketten: Programmaontwerp en Zichtbaarheid; Onderzoek en Praktijk Ontwerp; Educatie Ontwerp; Synthese en Transitie Ontwerp en aan het Lerend en Onderzoekend Vermogen van de SPRONG-groep.
Design, Design Thinking, and Co-design have gained global recognition as powerful approaches for innovation and transformation. These methodologies foster stakeholder engagement, empathy, and collective sense-making, and are increasingly applied to tackle complex societal and institutional challenges. However, despite their collaborative potential, many initiatives encounter resistance, participation fatigue, or only result in superficial change. A key reason lies in the overlooked undercurrent—the hidden systemic dynamics that shape transitions. This one-year exploratory research project, initiated by the Expertise Network Systemic Co-design (ESC), aims to make systemic work accessible to creative professionals and companies working in social and transition design. It focuses on the development of a Toolkit for Systemic Work, enabling professionals to recognize underlying patterns, power structures, and behavioral dynamics that can block or accelerate innovation. The research builds on the shared learning agenda of the ESC network, which brings together universities of applied sciences, design practitioners, and organizations such as the Design Thinkers Group, Mindpact, and Vonken van Vernieuwing. By integrating systemic insights—drawing from fields like systemic therapy, constellation work, and behavioral sciences—into co-design practices, the project strengthens the capacity to not only design solutions but also navigate the forces that shape sustainable change. The central research question is: How can we make systemic work accessible to creative professionals, to support its application in social and transition design? Through the development and testing of practical tools and methods, this project bridges the gap between academic insights and the concrete needs of practitioners. It contributes to the professionalization of design for social innovation by embedding systemic awareness and collective learning into design processes, offering a foundation for deeper impact in societal transitions.