Mental health is important for business. In the 21st century the mental health and well-being of your employees is crucial to the success of your organisation. But, how should you as an employer start to address mental health issues in your workplace? And what activities and policies do you need to set in place? In a European campaign work. in tune with life. move europe, the European Network for Workplace Health Promotion (ENWHP) has taken the initiative to help promote mental health in workplaces. This mental health promotion campaign aims to raise awareness amongst both employers and employees
Deze publicatie, waarvan een deel is uitgesproken als intreerede, staat in het teken van het thema van de inzetbaarheid. Inzetbaarheid (of employability) is een gevleugeld woord geworden in het HRM-beleid van organisaties, in cao's en in beschouwingen over de arbeidsmarkt van de toekomst. Niettemin, de praktijk blijft achter, en dat is, tegen de achtergrond van de aangekondigde langdurige schaarste op de arbeidsmarkt, reden tot zorg. Ik zoek de oplossing van de schaarste niet zozeer in een vergroten van het arbeidsaanbod, zoals dat de laatste twee decennia goed gebruik is geworden. Ik zoek het in de inzetbaarheid, en wel in het bijzonder in het vergroten van de loopbaankansen van werknemers, binnen de eigen organisatie, maar ook en uitdrukkelijk over de grenzen van de eigen organisatie heen. Ik beschouw inzetbaarheid, in het kader van dit lectoraat HRM, als een opdracht om in elke baan het perspectief van een loopbaan in te bouwen en daardoor de mobiliteit van arbeid te versterken. De inzet is de juiste persoon op de juiste plek, en het vereist niet slechts een afscheid van de 'baan voor het leven', maar ook een actief beleid om de 'loopbaan in de baan' vorm te geven en te stimuleren. Een schaarse factor moet je niet willen hamsteren, hoe verklaarbaar een dergelijke impuls ook is. Over hamsteren en de nadelen ervan gaat een deel van de rede, en we betreden daarvoor zowel het voetbalveld als het oppasgebeuren, wanneer de ouders een avondje uit willen. Dat is de aanloop naar de vraag hoe het nu staat met de loopbaankansen van werknemers: wat ze aan hun huidige banen hebben om zich een beroepsleven lang te kunnen weren op de arbeidsmarkt. Dat doe ik langs twee lijnen. In de eerste plaats door de relatie tussen functieontwerp en loopbaankansen na te gaan. Daarmee hoop ik tevens een hoofdlijn van het lectoraat te illustreren, gericht als dat is op het exploreren en verbeteren van precies die relatie. En in de tweede plaats door me niet alleen af te vragen wat die relatie inhoudt en belooft, maar ook door me af te vragen hoe een en ander vorm kan krijgen in ons stelsel van arbeidsverhoudingen. In het laatste gedeelte van de rede houd ik een pleidooi om in dat kader het veelgebruikte instrument van het convenant, gesneden op maat van de regio, aan een heroverweging te onderwerpen en, inderdaad, inzetbaar te houden. Ook de uitwerking van deze lijn wordt door het lectoraat als een opdracht gezien.
Neighbours have been found to influence each other’s behaviour (contagion effect). However, little is known about the influence on sport club membership. This while increasing interest has risen for the social role of sport clubs. Sport clubs could bring people from different backgrounds together. A mixed composition is a key element in this social role. Individual characteristics are strong predictors of sport club membership. Western high educated men are more likely to be members. In contrast to people with a nonWestern migration background. The neighbourhood is a more fixed meeting place, which provides unique opportunities for people from different backgrounds to interact. This study aims to gain more insight into the influence of neighbours on sport club membership. This research looks especially at the composition of neighbour’s migration background, since they tend to be more or less likely to be members and therefore could encourage of inhibit each other. A population database including the only registry data of all Dutch inhabitants was merged with data of 11 sport unions. The results show a cross-level effect of neighbours on sport club membership. We find a contagion effect of neighbours’ migration background; having a larger proportion of neighbours with a migration background from a non-Western country reduces the odds, as expected. However, this contagion effect was not found for people with a Moroccan or Turkish background.
The project goal is to contribute to a generation of universities and students who can use “design thinking” to overcome challenges and create an overview of exciting new concepts and designs for future sports centers in Europe.Consortium partnersIstanbul Teknik Universitesi, Stichting Orange Sports Forum, Instituto Politecnico de Beja, QXotc Unipessoal LDA, Nederlands Olympisch Comite-Nederlandse Sport Federatie Vereniging (NOCNSF)