In mijn promotieonderzoek heb ik mij gericht op het identificeren van inspiratiebronnen voor profes-sionalisering in de vorm van persona’s, die ik beelden van de professional heb genoemd (De Jonge, 2015). Mijn aanvankelijk plan was om deze bronnen vruchtbaar te maken voor professionaliserings-trajecten, maar mijn promotor stelde een andere richting voor. Voorbeelden van zulke beelden zijn de reflectieve praktijkwerker (Schön, 1983), de presentiebeoefenaar (Baart, 2001), de intrapreneur (Pin-chot, 1985) en de democratische professional (Dzur, 2008). De normatieve professional (Kunneman, 1996) is een beeld dat ik in mijn promotieonderzoek heb opgenomen. Later heb ik betoogd dat ook de muzische professional (Van Rosmalen, 1996) zo’n inspirerend beeld is (De Jonge, 2019b). Dit postdoc-onderzoek kan worden opgevat als een zoektocht om de inspiratie van de normatieve professional en de muzische professional op praktische wijze met elkaar te verbinden tot wat ik – in navolging van Banks’ (2016) concept van ‘ethics work’ – muzisch ethiekwerk heb genoemd. Dit schilderij van mijn vrouw associeerde ik met de dappere en moeizame pogingen van professionals om zich op de juiste wijzen te verhouden tot de complexe contexten waarin zij opereren. Ik gebruikte het voor het omslag van mijn dissertatie. Dit onderzoeksrapport is het verslag van een verkennend postdoc onderzoek naar de potentiële meer-waarde van de theatrale dialoog als ethische interventie voor sociale professionals. De theatrale dia-loog is een muzische werkvorm die ontwikkeld is door Bart van Rosmalen (1996). De kern ervan is dat twee personen in een woordeloze interactie om beurten houdingen of posities ten opzichte van elkaar innemen. In deze verkenning is onderzocht of deze non-verbale werkvorm behulpzaam kan zijn om ethische vraagstukken van sociale professionals te verhelderen. Hierbij is gebleken dat deze interven-tie het ethisch actorschap (Keinemans, De Jonge & Kloppenburg, 2014) van professionals stimuleert, hen aanzet tot ethiekwerk (Banks, 2016). De professionals die aan het onderzoek hebben deelgeno-men, hebben naar eigen zeggen de meerwaarde van deze muzische interventie ervaren. De theatrale dialoog als een vorm van muzische professionalisering bezit dan ook de potentie om de ethische pro-fessionalisering van sociale professionals te bevorderen.
DOCUMENT
Full text link naar gratis e-book. Hoe ga ik als sociaal werker om met moreel beladen praktijksituaties? Kan ik trouw blijven aan mijn waarden in het werk? Waar sta ik eigenlijk voor? Sociaal werk is een beroep met een ethische kern en een moreel beladen praktijk. Dit boek geeft geen pasklaar antwoord op de vragen die daarbij rijzen, maar daagt sociale professionals uit zich verder te ontwikkelen tot ethisch actor in alle facetten. De basis hiervoor vormt het ijsbergmodel, dat geïllustreerd wordt met praktijkvoorbeelden. Dit boek is een resultaat van het onderzoeksproject Dilemma’s doordacht. Dit praktijkonderzoek is uitgevoerd binnen de onderzoekslijn Ethiekwerk van het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van Hogeschool Utrecht. In het onderzoek participeerden sociale professionals van zes regionale welzijnsinstellingen. Het onderzoek werd mede gefinancierd door SIA-RAAK.
LINK
In de praktijk van het sociaal werk doen zich dagelijks morele vraagstukken voor waarvoor pasklare antwoorden ontbreken. Professionals en organisaties zoeken samen naar manieren om tot verantwoorde en verantwoordbare morele oordelen te komen. Het Moresprudentieproject heeft aan dit zoekproces een bijdrage geleverd. Dit praktijkonderzoek is uitgevoerd binnen de onderzoekslijn Ethiekwerk van het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van Hogeschool Utrecht. In het onderzoek participeerden meer dan 300 professionals (zoals maatschappelijk werkers, sociaalpedagogische hulpverleners, verpleegkundigen en geestelijk verzorgers, uit meer dan 20 organisaties) door samen met collega’s op de werkvloer te reflecteren over morele vraagstukken. Dit boek is de neerslag van een zoektocht naar morele praktische wijsheid (moresprudentie). In de bijdragen worden uiteenlopende thema’s aangesneden, zoals identiteit, verantwoordelijkheid en emoties. Diverse perspectieven passeren de revue, van ouders en kinderen, van studenten en docenten. Verschillende invalshoeken komen aan bod, vooral een ethische, maar ook in samenhang met methodische en didactische, juridische en maatschappelijke aspecten. Het vertrekpunt voor de reflecties zijn morele vraagstukken van professionals in beroepspraktijk.
LINK
Full text via link naar gratis e-book. Sociaal werk krijgt steeds meer een ambulant karakter. Sociaal werkers ontmoeten mensen in hun leefomgeving, thuis of op straat, gevraagd of ongevraagd. Welke ontwikkelingen hebben zich de afgelopen decennia voorgedaan in het ambulant werken? Hoe ervaren sociale professionals het werken in een ambulante context? En in welke morele spanningsvelden komen ze daarbij terecht? Dit boek presenteert de eerste bevindingen van een zoektocht naar antwoorden op deze vragen. Het boek is een resultaat van het onderzoeksproject Dilemma’s doordacht. Dit praktijkonderzoek is uitgevoerd binnen de onderzoekslijn Ethiekwerk van het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van Hogeschool Utrecht. In het onderzoek participeerden sociale professionals van zes regionale welzijnsinstellingen. Het onderzoek werd mede gefinancierd door SIA-RAAK.
LINK
Hoofdstuk 10 in Moresprudentie in de praktijk. In dit hoofdstuk maakt Ed de Jonge een onderscheid tussen de professionele identiteit van enerzijds beroepsbeoefenaren en anderzijds beroepen. Hij betoogt dat de professionele identiteit van beroepen primair is gelegen in het realiseren van humanitaire waarden. Voor de professionele identiteit van beroepsbeoefenaren betekent dit dat zij ethiekwerk dienen te verrichten, en als onderdeel daarvan identiteitswerk. Voorbeelden van zulke werkzaamheden kunnen worden ontleend aan de casus waarmee het hoofdstuk opent.
DOCUMENT
In dit artikel geef ik eerst een beknopt overzicht van de ontwikkelingsgeschiedenis van normatieve professionalisering. Dit kan onmogelijk recht doen aan de rijkdom en diversiteit van de benadering (zie verder Van Ewijk, 2013) Daarna probeer ik een bijdrage aan deze benadering te leveren. Leidend hierbij zijn drie vragen: Is het voor de theorie en praktijk van normatieve professionalisering niet wenselijk dat (1) de intrinsieke samenhang tussen normativiteit en professionaliteit wordt verhelderd, (2) het einddoel van normatieve professionalisering als ontwikkelproces wordt benoemd, en (3) dit ontwikkelproces in kaar wordt gebracht?
DOCUMENT
Jongerenwerkers steken veel tijd en energie in het opbouwen en onderhouden van relaties met jongeren. Dat wordt door andere professionals vaak niet begrepen of gewaardeerd. Onderzoekers en jongerenwerkers geven inzicht in de ethische praktijkkanten van jongerenwerk. Jongerenwerkers bewegen in een ethisch spanningsveld dat voor veel mensen onzichtbaar blijft omdat zij, soms als enige, het directe belang van de jongeren mee laten wegen in hun werk.
MULTIFILE
Hoofdstuk 1 in Moresprudentie in de praktijk. In opvattingen over professionaliteit worden emoties vaak met enig wantrouwen genoemd. Sociale professionals moeten hun handelen rationeel kunnen verantwoorden en (liefst evidence based) onderbouwen. Toch kunnen we er niet omheen dat morele dilemma’s ons emotioneel raken in de beroepsuitoefening. Verstoren die emoties een welbewuste rationele afweging of kunnen we er ook op een andere manier naar kijken? In dit hoofdstuk schrijft Sabrina Keinemans over de morele betekenis van emoties en de meerwaarde die het serieus nemen van emotionele beroering heeft voor het professionele handelen
DOCUMENT
In deze publicatie houden we een pleidooi voor socioprudentie in het sociaal werk. Wat is socioprudentie: Onder socioprudentie verstaan we de praktische wijsheid die de sociale professional ontwikkelt om ‘goed’ te handelen, en retrospectief om te kunnen toetsen of er goed gehandeld is. Deze toetsing/reflectie draagt bij aan het continu leren van situaties, om op deze wijze de praktische wijsheid te vergroten. Hiermee geven we ook aan dat socioprudentie er niet in een keer is. Het is iets dat zich ontwikkelt en in ontwikkeling blijft. Daarmee is het ook een constant leerproces, waarin reflectiviteit en ‘sociale reflexiviteit’ essentieel zijn.
LINK
Full text via link. Werken in multidisciplinaire wijkteams zal naar verwachting leiden tot fricties en onduidelijkheden over ethische vraagstukken. Tijd en ruimte voor ethisch beraad zijn nodig om de sociale professional houvast te bieden voor het nemen van verantwoorde beslissingen.
LINK