Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.
DOCUMENT
Om goede en verantwoorde zorg te kunnen bieden, streeft de paramedicus naar evidence-based practice. Evidence-based practice is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen te nemen met individuele patiënten om de zorgverlening te verbeteren. De praktijk van evidence-based practice impliceert het integreren van individuele professionele kennis van de paramedicus met de wens en voorkeur van de patiënt en het beste externe bewijsmateriaal dat vanuit systematisch onderzoek beschikbaar is. De voorkeuren, wensen en verwachtingen van de patiënt spelen bij de besluitvorming een centrale rol.
DOCUMENT
Om goede en verantwoorde zorg te kunnen bieden, streeft de paramedicus naar evidence-based practice. Evidence-based practice is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen te nemen met individuele patiënten om de zorgverlening te verbeteren. De praktijk van evidence-based practice impliceert het integreren van individuele professionele kennis van de paramedicus met de wens en voorkeur van de patiënt en het beste externe bewijsmateriaal dat vanuit systematisch onderzoek beschikbaar is. De voorkeuren, wensen en verwachtingen van de patiënt spelen bij de besluitvorming een centrale rol.
DOCUMENT
It goes without saying that studies in evidence-based medicine should lead to clear and convincing evidence of the effectiveness of treatments. But can this approach be extrapolated to other research areas; for instance, where medicine connects with other scientific disciplines, such as hospital architecture? Although the link between a hospital building and patient treatment seems very remote, several studies indicate that there is more to it than one would expect at first sight. These studies address the impact of hospital design on the healing process and reduction of medication.
DOCUMENT
Ons recente onderzoek laat zien hoe de eeuwenoude wijsheid zoals Feng Shui en moderne wetenschappelijke benaderingen zoals Evidence-Based Design kunnen bijdragen aan het verminderen van stress. De resultaten van deze studie tonen geen voordelen van ziekenhuiskamers die volgens de Gulden Snede zijn ingericht. De resultaten van dit onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
LINK
Evidence based practise (EBP) is de laatste jaren een veel besproken onderwerp in de paramedische beroepsgroepen. Het belang van het evidence based handelen in het dagelijkse methodisch handelen wordt steeds meer onderstreept. Het verwerven van evidence based vaardigheden bij studenten logopedie krijgt dan ook steeds meer een prominentere rol in het competentiegericht opleidingscurriculum. In dit artikel wordt beschreven wat onder EBP wordt verstaan en hoe de implementatie van het evidence based practise denken en handelen in het buitenschoolse leren van de opleiding logopedie Hogeschool Zuyd systematisch wordt aangepakt.
DOCUMENT
Als hulpverlener en als docent is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied. Het laatste decennium wordt veel aandacht besteed aan de wetenschappelijke onderbouwing van diverse beroepen in de gezondheidszorg, de zorg dient 'evidence based' te zijn. In dit artikel wordt geschetst wat de uitgangspunten van de opleidingen zijn en volgens welke methodiek de implementatie wordt aangepakt.
DOCUMENT
De VS is in vele opzichten geen land dat ons tot voorbeeld kan dienen, zeker niet als het gaat om een rechtvaardige inkomensverdeling of inspirerend leiderschap. We kunnen echter echt wel wat van onze Atlantische overbuur leren als het gaat om evidence based werken in het sociaal domein.
DOCUMENT
DOEL. Dit artikel beoogt een kritische analyse te geven van de manier waarop het begrip Evidence Based Practice in de literatuur doorgaans wordt ingevuld, waarna mogelijkheden worden geschetst de in het artikel geconstateerde bezwaren te ondervangen. METHODE. Er is literatuuronderzoek gedaan naar de manier waarop EBP in de literatuur wordt ingevuld. RESULTAAT. Hoewel in de literatuur met betrekking tot EBP wordt aangegeven dat het handelen van professionals gebaseerd zou moeten zijn op een integratie van wetenschappelijk onderzoek, klinische expertise en cliëntenvoorkeuren, krijgt de bron van het wetenschappelijk onderzoek de meeste nadruk. Binnen dit wetenschappelijk onderzoek wordt kwantitatief onderzoek bovendien doorgaans hoger gewaardeerd dan kwalitatief onderzoek. De andere kennisbronnen (deskundigheid van de cliënt en expertise van de verpleegkundige) die bij EBP worden onderscheiden, blijven veelal onderbelicht. DISCUSSIE EN CONCLUSIE. De manier waarop EBP meestal wordt ingevuld en geïmplementeerd brengt een aantal beperkingen met zich mee. Voorbeelden hiervan zijn de beperkte aandacht voor: de kern van het verplegen, de interactie tussen de cliënt en de verpleegkundige, de context of de cultuur waarin de zorgverlening plaatsvindt, het benutten van de ervaringsdeskundigheid van de cliënt en de expertise van de verpleegkundige zelf. In het artikel worden suggesties gegeven om deze beperkingen te ondervangen, zodat EBP inderdaad de integratie wordt van de verschillende kennisbronnen die in de literatuur worden onderscheiden en EBP met mogelijk meer succes kan worden geïmplementeerd.
DOCUMENT
BackgroundIn a global effort to design better hospital buildings for people and organizations, some design principles are still surrounded by great mystery. The aim of this online study was to compare anxiety in an existing single-bed inpatient hospital room with three redesigns of this room in accordance with the principles of Golden Ratio, Feng Shui, and Evidence-Based Design.MethodsIn this online multi-arm parallel-group randomized trial participants were randomly assigned (1:1:1:1) to one of four conditions, namely Golden Ratio condition, Feng Shui condition, Evidence-Based Design condition, or the control condition. The primary outcomes were anxiety, sense of control, social support, positive distraction, and pleasantness of the room.FindingsBetween June 24, 2022, and August 22, 2022, 558 individuals were randomly assigned to one of the four conditions, 137 participants to the control condition, 138 participants to the Golden Ratio condition, 140 participants to the Feng Shui condition, and 143 participants to the Evidence-Based Design condition. Compared with baseline, participants assigned to the Evidence-Based Design condition experienced less anxiety (mean difference -1.35, 95% CI -2.15 to -0.55, Cohen’s d = 0.40, p < 0.001). Results also showed a significant indirect effect of the Feng Shui condition on anxiety through the pleasantness of the room (B = -0.85, CI = -1.29 to -0.45) and social support (B = -0.33, CI = -0.56 to -0.13). Pleasantness of the room and social support were mediators of change in anxiety in the Evidence-Based Design and Feng Shui conditions. In contrast, application of the design principle Golden Ratio showed no effect on anxiety and remains a myth.InterpretationTo our knowledge, this is the first randomized controlled trial linking design principles directly to anxiety in hospital rooms. The findings of our study suggest that Feng Shui and Evidence-Based Design hospital rooms can mitigate anxiety by creating a pleasant looking hospital room that fosters access to social support.
DOCUMENT
Evidence-based education (EBE) riep de afgelopen twintig jaar flinke weerstand op vanuit onderwijsonderzoekers en de praktijk. Sommigen gebruiken liever de term evidence-informed. Anderen keren zich compleet tegen de onderneming. Waarom eigenlijk? Hoe goed zijn hun redenen? Martijn Meeter en ik gingen na of de argumenten tegen EBE knock-out punches zijn. Bekijk via de link het artike
DOCUMENT