In januari 2019 is het project “Je Ogen Uitkijken” van start gegaan. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de Vereniging Hogescholen en gefinancierd door de Vereniging Hogescholen en het Ministerie van OCW. Het project “Je Ogen Uitkijken” is een vervolg op Vreemde ogen dwingen (2012) en Zienderogen vooruit (2017), met als doel het versterken van de toetskwaliteit in het hbo. Het doel van het project “Je Ogen Uitkijken” is het ondersteunen en professionaliseren van hogescholen rondom de inrichting van BKE/SKE en het gebruik van Protocol Afstuderen 2.0. Het project kent daarmee twee onderdelen (BKE/SKE en Protocol Afstuderen) die ook weer nauw met elkaar verbonden zijn. Als eerste fase van dit project is een verkenning uitgevoerd onder de hogescholen in Nederland naar de huidige implementatie van Protocol Afstuderen (Beoordelen is Mensenwerk 2.0; Andriessen et al., 2017). In deze beknopte rapportage bespreken we de werkwijze van de verkenning, de resultaten en de implicaties voor het verdere project Je Ogen Uitkijken.
In feite moeten alle opleidingen altijd ‘ín control’ zijn en de toetskwaliteit altijd aan de maat. Om opleidingen te ondersteunen in het continu verbeteren van de toetskwaliteit zijn in opdracht van het College van Bestuur kwaliteitsstandaarden ontwikkeld die onafhankelijk van een didactisch concept en de visie op leren en opleiden, de basiskwaliteit aangeven.
Voor onderwijs dat competentiegerichtheid, leren leren en de student centraal stelt, is zoeken naar passende wijzen van toetsing een actueel vraagstuk. Gebruiken we portfolio en performance assessment en is daarmee het probleem opgelost? Nee, er rijzen dan alleen maar meer vragen. In dit artikel wordt een stappenplan toegelicht, om op een verantwoorde manier een toetsplan te ontwikkelen.
In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.Doel In dit project ontwikkelden docententeams van 4 mbo-opleidingen samen een leerpad dat de ontwikkeling van hun studenten weergeeft. Bij dat leerpad zijn formatieve activiteiten ontwikkeld en uitgeprobeerd, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van studenten op dat leerpad. Resultaten Inzicht in hoe een leerpad kan helpen bij het ontwikkelen van doelgerichte formatieve activiteiten (artikel in tijdschrift Profiel) NRO-eindrapportage met een uitgebreide beschrijving van de werkwijze en voorbeelden vanuit de mbo-teams. Spel waarmee mbo-teams een leerpad met bijbehorende formatieve activiteiten kunnen maken. Workshopmaterialen: interviewposter voor studenten en template persona. Looptijd 15 maart 2021 - 31 oktober 2022 Aanpak In dit project hebben we vijf gezamenlijke werkbijeenkomsten georganiseerd. Tussendoor haalden de mbo-teams input van hun studenten en collega’s op, en experimenteerden zij met de ontwikkelde formatieve activiteiten.