Deze publicatie is bedoeld om examencommissies en onderwijsgevenden handvatten aan te reiken om de kwaliteit van toetsing en examinering te verbeteren en te borgen. Hierdoor kunnen zij een bijdrage leveren aan het bevorderen van studiesucces van studenten en aan een duurzaam en breed gedragen vertrouwen in de kwaliteit van de getuigschriften.
DOCUMENT
Voor onderwijs dat competentiegerichtheid, leren leren en de student centraal stelt, is zoeken naar passende wijzen van toetsing een actueel en prangend vraagstuk. Daarbij moet de toetsing van de gehele opleiding een coherent en consistent geheel vormen, dat past bij de onderwijsvisie en het curriculum. Voor het opstellen van een toetsplan bestaat geen eenvoudig algoritme. Wel is een stappenplan ontwikkeld om een toetsplan op te stellen in een bepaalde, beproefde volgorde. In de praktijk is er echter geen sprake van een rechtlijnig en iinduidig traject. Sommige stappen vergen weinig aandacht, andere krijgen extra accent en dat is afhankelijk van het eindresultaat dat een opleiding wil bereiken. Het maken van een toetsplan kent zeven stappen: 1 Geef redenen voor toetsplanontwikkeling en bepaal de aanpak en het resultaat. 2 Stel de kaders vast waarbinnen het toetsplan inhoud moet krijgen. 3 Maak keuzes bij strategische, inhoudelijke vragen. 4 Geef de kwaliteitseisen bij de toetsing aan en de normering en kwaliteitsborging. 5 Bepaal de organisatorische randvoorwaarden. 6 Stel het toetsplan op. 7 Schrijf de verantwoording bij het toetsplan.
MULTIFILE
De examencommissies binnen een hogeschool of universiteit hebben in september 2010 met de invoering van de Wet Versterking besturing een belangrijk rol gekregen in de kwaliteitsborging van toetsing en examinering. In de praktijk blijkt er regelmatig verschil te bestaan in taakopvatting tussen examencommissie (EC) en management. In dit artikel wordt de positie van de EC ten opzichte van de lijnorganisatie uiteengezet.
DOCUMENT
Veel mbo-opleidingen kiezen voor praktijkroutes, hybride leeromgevingen en gepersonaliseerde leerroutes. Dit levert dilemma’s op bij de afsluiting van de opleiding. Gebruikelijke examens passen vaak niet meer. Deze opleidingen willen informatie uit het onderwijs laten meewegen in de diplomabeslissing en een mix aan bewijzen gebruiken uit praktijk, werk en andere leeromgevingen.
In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.
In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.Doel In dit project ontwikkelden docententeams van 4 mbo-opleidingen samen een leerpad dat de ontwikkeling van hun studenten weergeeft. Bij dat leerpad zijn formatieve activiteiten ontwikkeld en uitgeprobeerd, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van studenten op dat leerpad. Resultaten Inzicht in hoe een leerpad kan helpen bij het ontwikkelen van doelgerichte formatieve activiteiten (artikel in tijdschrift Profiel) NRO-eindrapportage met een uitgebreide beschrijving van de werkwijze en voorbeelden vanuit de mbo-teams. Spel waarmee mbo-teams een leerpad met bijbehorende formatieve activiteiten kunnen maken. Workshopmaterialen: interviewposter voor studenten en template persona. Looptijd 15 maart 2021 - 31 oktober 2022 Aanpak In dit project hebben we vijf gezamenlijke werkbijeenkomsten georganiseerd. Tussendoor haalden de mbo-teams input van hun studenten en collega’s op, en experimenteerden zij met de ontwikkelde formatieve activiteiten.