Tienduizend idioten leert je hoe je goede theaterteksten schrijft. Maar stiekem is het ook een casestudy hoe we het creatieve proces kunnen versoepelen, versnellen en verdiepen, en over hoe het kunstonderwijs voor hybride kunstenaars er vandaag de dag uit zou kunnen zien. De titel Tienduizend idioten verwijst naar de talloze stemmen die in deze tijd in ons huizen wanneer we leven, schrijven en theatermaken. Je binnenstemmen leren te onderscheiden, ermee te spelen en razendsnel ertussen te schakelen, is de basis van het creatieve proces.Samen met De Tekstsmederij, katalysator voor vers gesmede Nederlandstalige theaterteksten nodigt HKU Lectoraat Performatieve Maakprocessen (jonge) makers, theaterschrijvers, acteurs, regisseurs, scenaristen, producenten… en eigenlijk ook alle andere professionals die in hun praktijk wel eens met schrijven en schrijvers te maken hebben uit voor deze middag. In gezamenlijkheid voeren we het gesprek over de noodzakelijkheid en onzin van klassieke theatertaal, over de (on)mogelijkheid van moderne verhalen en over wat er nodig is om aansprekende stukken te kunnen blijven ontwikkelen voor een jong en divers publiek. bestel je exemplaar via www.hku.nl/hkupress
It is a challenge for mathematics teachers to provide activities for their students at a high level of cognitive demand. In this article, we explore the possibilities that history of mathematics has to offer to meet this challenge. History of mathematics can be applied in mathematics education in different ways. We offer a framework for describing the appearances of history of mathematics in curriculum materials. This framework consists of four formats that are entitled speck, stamp, snippet, and story. Characteristic properties are named for each format, in terms of size, content, location, and function. The formats are related to four ascending levels of cognitive demand. We describe how these formats, together with design principles that are also derived from the history of mathematics, can be used to raise the cognitive level of existing tasks and design new tasks. The combination of formats, cognitive demand levels, and design principles is called the 4S-model. Finally, we advocate that this 4S-model can play a role in mathematics teacher training to enable prospective teachers to reach higher cognitive levels in their mathematics classrooms.
De zorgbehoeftes van patiënten met nek- en/of schouderklachten kunnen per persoon verschillen. We onderzoeken of de fysiotherapie verbeterd kan worden door dit te personaliseren en met een online programma te combineren.Doel Het doel van dit project is het verbeteren van de fysiotherapeutische zorg voor patiënten met nek- en/of schouderklachten. Door de vorm en inhoud aan te passen aan de behoeftes van de individuele patiënt denken we de therapie (kosten-)effectiever te maken. We willen dat zoveel mogelijk fysiotherapeuten deze behandeling kunnen toepassen. Daarnaast gebruiken we de kennis uit dit onderzoek in het opleiden van professionals in de gezondheidszorg. Resultaten Dit onderzoek loopt nog. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 juni 2018 - 01 juni 2023 Aanpak We bieden de fysiotherapeut hulpmiddelen om te bepalen of een patiënt geschikt is voor blended fysiotherapie en om te bepalen hoe de behandeling er dan uit zou moeten zien. Blended fysiotherapie is een integratie van consulten fysiotherapie en een digitaal programma waarmee patiënten thuis aan de slag gaan, zoals het bestaande E- Excercise. Deze zogenoemde gestratificeerde blended fysiotherapie behandeling vergelijken we met gebruikelijke fysiotherapie op (kosten-)effectiviteit. Lees hier het wetenschappelijk artikel dat Mark van Tilburg en collega-onderzoekers erover publiceerden: Stratified care integrated with eHealth versus usual primary care physiotherapy in patients with neck and/or shoulder complaints: protocol for a cluster randomized controlled trial