De culturele industrie staat onder druk. De subsidiënten en de sponsors trekken zich terug. De vraag is hoe Oerol zonder verlies aan identiteit nieuwe verdienmodellen kan introduceren op de volgende edities. Oerol trekt in 10 dagen 55.000 bezoekers waarvan er 25.000 het paspoort kopen waarmee toegang tot de koop van tickets mogelijk is. Dit aantal moet omhoog kunnen. Tevens veronderstellen wij dat de bezoeker niet bewust is van het risico die de particuliere organisatie van Oerol loopt bij iedere editie. In het rapport staat een analyse van de situatie waarbij de programmering- piramide alsmede de customer life-time value theorie wordt ingepast en aanbevelingen van verdienmodellen.
Herontwikkelen van industrieel erfgoed vereist grondig onderzoek naar de bouw- en gebruiksgeschiedenis van dat erfgoed, en een kaart met alle waardevolle details. Anders gaat teveel verloren bij herontwikkelingen, concludeert HU-docent Kees Geevers in zijn promotieonderzoek aan de TU Delft. Hij pleit voor nieuwe richtlijnen
Hogescholen staan voor een grote uitdaging. Volgens de Referentieraming 2010 van het ministerie van OCW zal het aantal HBO studenten de komende jaren fors groeien. Dit gaat gepaard met een toename in vraag naar arbeid (docenten). Daarnaast moet een vervanging van arbeid gerealiseerd worden als gevolg van de uitstroom van oudere werknemers uit het HBO (Zestor, 2009). Bovendien maken hogescholen een transitie door van onderwijsorganisatie naar een kennisorganisatie. Dit alles heeft grote gevolgen voor het HRM-beleid van de komende jaren. Een van de grootste uitdagingen is het opbouwen van een personeelsbestand met voldoende gekwalificeerde medewerkers. In dit kader heeft het lectoraat Organisatieconfiguraties en Arbeidsrelaties van de HU in samenwerking met Bureau Talent (het loopbaan - en professionaliseringsbureau van de Hogeschool Utrecht) een inventariserend kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder docenten in de leeftijd van 45 jaar en ouder.
DCTerra zet zich in voor duurzame praktijken door de teelt van natuurlijke vezels te bevorderen. Met een focus op telen, bewerken en verwerken van vezelgewassen, onderzoeken we het potentieel om natuurlijke kleurstoffen uit plantenteelt toe te passen, waarbij we waarde toevoegen en duurzaamheid bevorderen. In een tijdperk waarin de vraag naar milieuvriendelijke producten groeit, staan we voor een cruciale uitdaging om innovatie te stimuleren en de impact op het milieu te minimaliseren. In samenwerking met regionale partners zoals de Hanzehogeschool, Green Furniture Circle BV, Snoek en het DCTerra, voeren we praktijkgericht onderzoek uit via impactexpedities, met als doel innovatieve en duurzame toepassingen voor de agrarische sector te ontwikkelen. DCTerra speelt een cruciale rol in het bevorderen van duurzame praktijken binnen de agrarische sector, die zwaar onder druk staat door klimaatuitdagingen en strenge regelgeving. Als onderdeel van ons streven naar innovatie erkennen we het belang van het telen, bewerken en verwerken van natuurlijke vezels. Door gebruik te maken van natuurlijke kleurstoffen uit plantenteelt kunnen we waarde toevoegen aan vezels en tegelijkertijd een positieve impact hebben op het milieu. Het praktijkonderzoek sluit aan bij de missie van kringlooplandbouw en thema's van de meerjarige Missie-gedreven Innovatieprogramma's, met een focus op hergebruik van zij- en reststromen, eerlijke prijs en waardering van de sector, en duurzame economie en verdienvermogen. Ons doel is om natuurlijke vezelstromen uit de agrarische sector te benutten en te kleuren met natuurlijke kleurstoffen uit planten, om hoogwaardige en duurzame agrarische toepassingen te creëren. Door samen te werken met professionals en stakeholders, streven we naar praktijkgerichte oplossingen die innovatief, economisch levensvatbaar en ecologisch verantwoord zijn. Studenten zullen tijdens impactexpedities praktijkonderzoek uitvoeren en experimenten opzetten, waaronder het gebruik van een vezelpers om schalen en kommen te maken. Dit project biedt een waardevolle leerervaring en bevordert de professionele en persoonlijke ontwikkeling van de studenten.