Extended Reality (XR) technologies—including virtual reality (VR), augmented reality (AR), and mixed reality (MR)—offer transformative opportunities for education by enabling immersive and interactive learning experiences. In this study, we employed a mixed-methods approach that combined systematic desk research with an expert member check to evaluate existing pedagogical frameworks for XR integration. We analyzed several established models (e.g., TPACK, TIM, SAMR, CAMIL, and DigCompEdu) to assess their strengths and limitations in addressing the unique competencies required for XRsupported teaching. Our results indicate that, while these models offer valuable insights into technology integration, they often fall short in specifying XR-specific competencies. Consequently, we extended the DigCompEdu framework by identifying and refining concrete building blocks for teacher professionalization in XR. The conclusions drawn from this research underscore the necessity for targeted professional development that equips educators with the practical skills needed to effectively implement XR in diverse educational settings, thereby providing actionable strategies for fostering digital innovation in teaching and learning.
MULTIFILE
Chapter 36 in the Routledge Handbook of Service User Involvement in Human Services Research and Education. Worldwide, there has been a growth in service user involvement in education and research in recent years. This handbook is the first book which identifies what is happening in different regions of the world to provide different countries and client groups with the opportunity to learn from each other.
Together with ten Dutch museums and four design agencies, the Amsterdam University of Applied Sciences led the practice-based research called The Exhi- bition Designer of the 21st Century (2017-2019), which was funded by Regieor- gaan SIA. Researching the effect of intentionally designed museum experiences, the project focused on how four design strategies (participatory practices, sto- rytelling techniques, atmosphere and interactive media) affected visitors’ level of inspiration, the degree they were emotionally touched and to what extent they felt they had learned valuable information. In this article, the case study of one Dutch museum will be discussed to 1) address the methodology used in our pro- ject to research the effect of designers’ intentions and 2) present results from our research concerning six interactive media installations used in two exhibitions at this museum. The goal of the project is to develop an instrument that will allow museums to research their own expectations when developing new exhibitions.
Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.
Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.Evenementen Maandag 22 mei 2023 Conferentie Experiential Knowledge in the Spotlight Vilnius, Litouwen Dinsdag 23 mei 2023 Seminar Working with Experiences in Higher Education Vilnius, Litouwen Meld je aan Nieuwsbrieven Doel Met 12 onderwijsinstellingen in 9 verschillende landen en hun lokale partners gaan we op verschillende manieren werken aan integratie van ervaringskennis in het onderwijs van sociaal werk en verpleegkunde-opleidingen. Relevantie Het project levert bouwstenen om ervaringskennis goed te integreren in gepersonaliseerd en inclusief onderwijs. Resultaten Een overzicht van de belangrijkste principes en aanbevelingen voor hoe ervaringskennis en ervaringsleren in het curriculum ingebouwd kunnen worden. Digitale gids met didactische en pedagogische methoden Training- en coaching toolkits voor docenten en ervaringsdeskundigen Website die dient als digitaal open access platform met literatuurbronnen, e-learning programma's en toolkits. Looptijd 01 december 2021 - 30 november 2024 Aanpak We creëren een structuur voor samenwerking met alle partners We delen en ontwikkelen kennis We bouwen aan een duurzaam netwerk dat kan worden voortgezet nadat het project is afgelopen Downloads en Links