De Haagse Labs zijn leer- en experimenteeromgevingen van het Kenniscentrum Health Innovation i.o. Het zijn fysieke labs en real-life omgevingen, binnen en buiten de hogeschool, waar eindgebruikers, zoals kinderen, ouderen en zorgprofesslonals, centraal staan. Door het slim verbinden van onze kennis en expertise in onderzoek en onderwijs met die van onze partners, gaan we samen de uitdagingen rondom gezondheid aan. Dit doen we door doelgericht, experimenterend en lerend te innoveren! Binnen de labs bundelen we ook vanuit de hogeschool de kennis en krachten. Voor elke vraag uit de praktijk stellen we een multidisciplinair team van experts uit verschiiiende lectoraten en opleidingen samen. We betrekken niet alleen inhoudsdeskundigen, maar ook ontwerpers en technici (in spe).
DOCUMENT
Leren Redeneren en Experimenteren met Concept Cartoons. Onderzoek gepresenteerd op Symposium Amsterdams Onderzoek van Bèta Onderwijs, 7 December 2012
DOCUMENT
Opleiding Montessori vakbekwaam, cursist en school experimenteren samen Jaap de BrouwerMaria Montessori stelde al experimenterend vast hoe kinderen zich ontwikkelen en wat zij daarbij nodig hebben. Zij wilde dat ook leraren dat doen: ‘Wanneer wij montessorileraren hebben opgeleid tot goede waarnemers, vertrouwd met het nemen van proeven, dan moeten zij ook een school hebben waar iets valt waar te nemen en te experimenteren.’ (Montessori, 1935) Tijdens de opleiding Montessori vakbekwaam gaan de cursisten aangemoedigd door Montessori’s woorden deze uitdaging aan. Wat levert dat op zo’n praktijkonderzoek? Montessori Magazine sprak met cursisten en opleiders.Monterssori Magazine 2020/1
MULTIFILE
Vrijdag 12 mei wordt voor het eerst het Fontys XR Event gehouden. Een kans voor docenten en studenten om kennis te maken en te delen over de toepassingen in het onderwijs van deze virtuele toolbox. XR staat voor Extended Reality. En die bestaat uit de technologieën Virtual reality (VR) en Augmented Reality (AR) en Mixed Reality. De eerste kent iedereen wel via de VR-brillen waarbij je je afgesloten van de buitenwereld in een virtuele wereld begeeft. Bij AR zie je de echte wereld maar is er iets aan toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan Pokemon Go of, dichter bij huis, de AR waarbij je de nieuwbouw van Fontys op campus Rachelsmolen via je smartphone al kunt zien.
LINK
De opkomst van lichte elektrische voertuigen (LEV’s) in de stadslogistiek is een antwoord op zowel de vraag naar kleinschaliger en meer tijdkritische leveringen als de noodzaak van minder in plaats van meer emissies en ruimtegebruik door goederenverkeer in de stad. Om deze transitie te ondersteunen, doet de Hogeschool van Amsterdam samen met praktijkpartners en andere onderzoeksinstellingen onderzoek naar logistieke concepten en voertuiginnovaties die een rendabele inzet van LEV’s mogelijk maken. Door ervaringen met de (vaak experimentele) inzet van LEV’s te onderzoeken, blijkt ook welke ervaringen deze early adopters bij de inzet van LEV’s in het stedelijk verkeer en wat gemeenten vanuit hun rol als wegbeheerder kunnen doen om de inzet van LEV’s te faciliteren. Dit paper is gebaseerd op de evaluatie van twee experimenten met het gebruik van elektrisch ondersteunde vrachtfietsen - de CycleSpark CargoBikeXL bij Het Lokaal in Amers¬foort en CityServiceBike in Utrecht - en interviews met huidige stadslogistieke gebruikers van LEV’s in opdracht van de gemeente Amsterdam. Daarnaast hebben wij literatuur¬onderzoek gedaan naar de huidige regelgeving met betrekking tot de plaats op de weg van LEV’s en naar de mogelijkheden voor wegbeheerders om een beleid te ontwikkelen voor lichte elektrische vrachtvoertuigen. Uit deze onderzoeken blijkt dat een LEV een economisch aantrekkelijk alternatief is voor de bestelbus voor verschillende stadslogistieke toepassingen en dat LEV’s zich over het algemeen goed voegen in het stadsverkeer. Met name de opkomst van langere en bredere vrachtfietsen is echter een verkeerskundige uitdaging. Bovendien zouden bepaalde maat¬regelen, zoals ontheffingen voor het gebruik van voetgangersgebieden door LEV’s buiten venster¬tijden, het gebruik ervan nog aantrekkelijker kunnen maken. Omdat zowel de techniek als het gebruik van LEV’s zich sneller ontwikkelt dan beleid en regelgeving kan bijhouden, verdient het aanbeveling om ook als wegbeheerder deze maatregelen op experimen¬tele basis nemen. Door vervolgens deze experimenten goed te monitoren en evalueren, kunnen we leren hoe LEV’s het beste een plek kunnen krijgen in het stedelijk verkeer. Samenwerking tussen wegbeheerders en de logistiek sector, een goede monitoring en evaluatie van de experimenten en kennisdeling van de resultaten tussen wegbeheerders zijn daarbij essentieel.
LINK
Luuk Knobbe is docent Technologie en Kwaliteit aan de hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Hij vertelt EVMI hoe zijn werkdag eruit ziet.
DOCUMENT
Hoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het waarborgen van de basiskwaliteit en het stimuleren van scholen bij verdere kwaliteitsontwikkeling. Kwaliteitsborging en stimulering gaan niet vanzelfsprekend samen, zo leren we van een viertalinnovatieve scholen. Bij onderwijsinnovaties horen risico's, terwijl kwaliteitsborging juist risico's wil reduceren. In dit artikel betogen we hoe innovatie en kwaliteitsborging wel samen kan gaan op scholen.
DOCUMENT
Burgerparticipatie speelt in Nederland een steeds belangrijkere rol, zo-wel lokaal als op nationaal niveau, met het oogmerk dat directe betrok-kenheid van burgers bij planvorming en besluitvorming kan bijdragen aan kwaliteit, inclusie en draagvlak. Die directe betrokkenheid kan veel vor-men aannemen, bijvoorbeeld in peilingen, enquêtes via burgerpanels en de laatste jaren ook middels platforms waar ideeën en voorstellen wor-den opgehaald, geprioriteerd en gekoppeld aan budgetten. Echter, een belangrijk middel is en blijft het met elkaar voeren van een dialoog, een goed gesprek hebben over belangen, argumenten en meningen – gedeeld of tegengesteld. Het voeren en leiden van een dialoog is echter niet een-voudig, wanneer persoonlijke en publieke belangen op het spel staan. Dit rapport gaat over een gedeelte van een tweejarig onderzoek met het doel om dialogen in wijken op zowel fysieke locaties als online te verbeteren. Wijkprofessionals, de mensen wiens werk het is om het samenleven in de wijk te bevorderen, hebben in hun praktijk te maken met de uitdaging om met bewoners een constructieve publieke dialoog te voeren over hun wijk. Controverses over tal van onderwerpen kunnen leiden tot verhitte discus-sies, grote tegenstellingen, wederzijds onbegrip en weinig oog voor elkaars standpunten en argumenten, zowel tussen bewoners en gemeenteambte-naren als tussen bewonersgroepen onderling. Bovendien worden discussies ook via social media gevoerd die daarvoor niet geschikt zijn, met maar al te vaak als gevolg een doelloze of zelfs respectloze uitwisseling die slechts leidt tot polarisatie en conflict.
DOCUMENT
‘Samensturing’, of ‘collaborative governance’ is een parapluterm voor bestuurs- en samenwerkingsvormen die het midden houden tussen hiërarchische aansturing en zelfbeheer. Samensturing komt in sommige buurthuizen maar moeizaam tot stand, in andere verloopt dat juist een stuk soepeler. Hoe kan dat? Een analyse aan de hand van voorbeelden.
MULTIFILE