Na een loopbaan in de architectuur en een zelfstandig bestaan als restauratiearchitect kwam Jan Henk van Weerd in februari 1992 in dienst van het kort daarvoor grondig gerenoveerde Concertgebouw in Amsterdam. Als hoofd Facilitaire Dienst heeft hij een unieke kijk op de faciliteiten die het monumentale muziektheater zijn gasten biedt.
An important challenge for facility management is to integrate the complex and comprehensive construct of different service processes and physical elements of the service facility into a meaningful and functional facility design. The difficulty of this task is clearly indicated by the present study that shows that different employee categories for interpersonal services have quite different perceptions of the facility design that stem from different but coherent needs and interests. Employees with management perspectives (i.e. top managers and facility managers) were significantly more positive about the facility design than frontline employees and their supervisors with providers’ perspectives. Also, providers attributed a more important role to facility design with respect to delivering interpersonal services than management did. We found strong indications for the need for cross-functional cooperation in decision making about the facility design, creating a more balanced setting and possibly empowering providers for the service encounter.
Rekencentra zijn grootverbruikers van energie. Bezitters van deze faciliteiten namen uit economische overwegingen al energie- en milieubesparende maatregelen. Nu hebben ze een extra motief: de meerjarenafspraken met de staatssecretaris om het energieverbruik jaarlijks 2 procent te verminderen. Veel van de toegepaste materialen zijn al cradle to cradle, maar er is nog veel meer te doen.