© 2025 SURF
This publication contains an overview of the main facts and figures on the production,distribution and exhibition of feature length films, documentaries, shorts and animated films in 2018 in the Netherlands. It is published annually by the Netherlands Film Fund.
MULTIFILE
LINK
Article (in Dutch) on the fact that formal music policies (including facts and figures on music supply, demand and participation) do take into account only a specific part of the musical landscape: only those elements that are connected to formal music policies.
DOCUMENT
Dit boek neemt u mee door vijf jaar minoren binnen het Innovatie- & Ondernemerscollege van het lectoraat Ondernemen en Innoveren. De minor Ondernemen & Innoveren is ontwikkeld voor studenten die een eigen onderneming willen opzetten. Studenten kunnen met allerlei ideeën aankomen om de haalbaarheid van hun product of dienst te toetsen. In de afgelopen vijf jaar hebben al ruim 300 studenten de minor afgerond. Dit boek is geschreven voor ondernemers die deel kunnen gaan uitmaken van het businessnetwerk van het Innovatie- & Ondernemerscollege. Dit businessnetwerk bestaat uit ondernemers die gastcolleges geven en/of studenten begeleiden. Daarnaast zal dit boek ook gebruikt worden voor studenten die van plan zijn de minor te gaan volgen. Tot slot zal dit boek gebruikt worden om andere onderwijsinstellingen kennis te laten maken met onze ervaringen met de minor. Ter inleiding krijgt u een introductie op wat de minor voor zowel de stad Den Haag als voor De Haagse Hogeschool van toegevoegde waarde is. Vervolgens krijgt u een kijkje in de keuken, een wat meer gedetailleerde uitleg over de inhoud van de minoren. Daarna worden stapsgewijs, afhankelijk van welke minor het betreft, interviews met betrokken partijen getoond. Tot slot zult u specifieke informatie over de minor aantreffen. Van de huidige stand van zaken van oud-minorstudenten in 'Facts & figures' tot aan een totaaloverzicht van de studenten die deel hebben genomen aan de minor in het 'Smoelenboek'.
DOCUMENT
Festivals are nowadays a cultural, social, and economic force to be reckoned with. This study will offer an overview of the Dutch festival landscape, which has been lacking. There are commercial initiatives that target only a portion of the festival sector, and there are specific branch organisations or cultural funds that only cover the data of their members, for instance the Netherlands Film Fund reports on ten major Dutch film festivals in their annual Film Facts & Figures of the Netherlands. National institutes such as Statistics Netherlands (CBS) and The Netherlands Institute for Social Research (SCP) also lack substantial data on Dutch festivals.
DOCUMENT
Summary Project objectives This study fits into a larger research project on logistics collaboration and outsourcing decisions. The final objective of this larger project is to analyze the logistics collaboration decision in more detail to identify thresholds in these decisions. To reach the overall objectives, the first step is to get a clearer picture on the chemical and logistics service providers industry, sectors of our study, and on logistics collaboration in these sectors. The results of this first phase are presented in this report. Project Approach The study consists of two parts: literature review and five case studies within the chemical industry. The literature covers three topics: logistics collaboration, logistics outsourcing and purchasing of logistics services. The five case studies are used to refine the theoretical findings of the literature review. Conclusions Main observations during the case studies can be summarized as follows: Most analyzed collaborative relationships between shippers and logistics service providers in the chemical industry are still focused on operational execution of logistics activities with a short term horizon. Supply management design and control are often retained by the shippers. Despite the time and cost intensive character of a logistics service buying process, shippers tendering on a very regular basis. The decision to start a new tender project should more often be based on an integral approach that includes all tender related costs. A lower frequency of tendering could create more stability in supply chains. Beside, it will give both, shippers and LSPs, the possibility to improve the quality of the remaining projects. Price is still a dominating decision criterion in selecting a LSP. This is not an issue as long as the comparison of costs is based on an integral approach, and when shippers balance the cost criterion within their total set of criteria for sourcing logistics services. At the shippers' side there is an increased awareness of the need of more solid collaboration with logistics service providers. Nevertheless, in many cases this increased awareness does not actually result in the required actions to establish more intensive collaboration. Over the last years the logistics service providers industry was characterized by low profit margins, strong fragmentation and price competition. Nowadays, the market for LSPs is changing, because of an increasing demand for logistics services. To benefit from this situation a more pro-active role of the service providers is required in building stronger relationships with their customers. They should pay more attention on mid and long term possibilities in a collaborative relation, in stead of only be focused on running the daily operation.
DOCUMENT
In juni 2016 organiseerde ik als lector Duurzaam Coöperatief Ondernemen samen met honours studenten van het FEM Office een excursie naar een van de grootste coöperaties wereldwijd: 120 coöperaties, verenigd in één grote coöperatieve koepel, met een totaal van over de 100.000 eigenaars-werknemers, gevestigd in Arrasate, een dorp in Spaans Baskenland, beter bekend onder de naam Mondragon. We lieten ons informeren over de coöperatieve basisprincipes, de juridsche structuur, de realisatie van een gestage groei, maar vooral ook over de tot in de haarvaten van de organisatie gevoelde verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van de onderneming. Wij gingen erheen om lessen te trekken voor het nieuwe type coöperatie dat 2013 in Noord-Nederland is ontwikkeld: de Gebiedscoöperatie Westerkwartier. Niet omdat we denken dat de Gebiedscoöperatie kwantitatief vergelijkbaar zou zijn met de Mondragón Corporación Cooperativa, zoals de Baskische coöperatie officieel heet. Maar omdat we wilden weten welke uitgangspunten we voor een gezonde groei van het nieuwe Noord-Nederlandse coöperatiemodel konden toepassen. Er zijn drie belangrijke lessen die we meenamen van onze excursie, deels rechtstreeks afgeleid uit de gesprekken die we voerden met experts uit Mondragon, maar deels ook als resultaat van verdere analyses. >> Les nummer één: een coöperatie is geen idealistische liefdadigheidsinstelling, maar een bedrijf met winstoogmerk. Alleen verdwijnt de winst niet in de zakken van één baas, maar komt die ten goede aan alle werknemers die tegelijk ook eigenaren zijn – een perfecte balans tussen eigenbelang en algemeen nut. >> Les nummer twee: de bundeling van kleine coöperaties binnen één overkoepelende structuur is een intelligente organisatievorm. Niet alleen omdat je op die manier goede en minder goede bedrijfsresultaten veerkrachtig kunt opvangen, maar ook omdat je aldus middelen genereert voor educatie en onderzoek. Wederom: samengaan van individuele en algemene baten. >> En ten slotte de derde en misschien wel belangrijkste les: je komt er alleen als je binnen een regio op een nieuwe manier leert samenwerken tussen de drie partners: de markt, de overheden en de kennisinstellingen. Je kunt veel voor elkaar en voor de sociaal-economische ontwikkeling van de regio betekenen, als je bereid en in staat bent om blijvend met elkaar en van elkaar te leren. Dit proces is de kernopdracht van het lectoraat Duurzaam Coöperatief Ondernemen met de Gebiedscoöperatie als praktijkcasus.
MULTIFILE