Aim of this study is to gain more insights into conditions and approaches used by sport club consultants, affecting the vitalization process of voluntary sport clubs. This study is part of a larger research the competencies, approaches and interventions which sport club consultants need to provide support on vitalization processes in voluntary sport clubs.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 2013, nr. 2 Samen met leerlingen, leerkrachten en ouders een positief schoolklimaat creëren, waaringewenst gedrag wordt bevorderd cq gedragsproblemen worden voorkomen. Dat is waarPositive Behavior Support (PBS) voor staat. In het kader van Passend Onderwijs zou PBSeen waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de pedagogische handelingsverlegenheiddie we waarnemen bij met name beginnende leerkrachten t.a.v. ongewenst gedrag (Goei& Kleijnen, 2009). PBS is sterk gericht op bevorderen van gewenst gedrag bij leerlingen,zodat elke leerling kan profiteren van het geboden onderwijs (Golly & Sprague, 2009).De aanpak is gericht op alle leerlingen. Binnen het pabocurriculum van Hogeschool EdithStein (HES) in Hengelo hebben studenten in de werkplekbekwame fase (derde studiejaar)vanuit het vak pedagogiek/onderwijskunde ervaren welke bijdrage PBS kan leveren aaneen positief onderwijsklimaat waarin zowel de leerling als de leerkracht het best tothaar recht komt. In dit artikel wordt beschreven op welke wijze PBS binnen het pabocurriculum is ingezet en aangeboden.
MULTIFILE
Deze studie richt zich op het ontwikkelen van een woonconcept voor jongeren in Groningen die te maken hebben met thuisloosheid. Het initiatief 'Jimmy’s', in samenwerking met het lectoraat Vastgoed van het Kenniscentrum Noorderruimte van de Hanzehogeschool, is het project 'Jimmy’s geeft Thuis' gestart met het doel om te verkennen hoe een passend woonconcept gerealiseerd kan worden voor jongeren in een kwetsbare (huisvesting)situatie. De aanpak van dak- en thuisloosheid in Nederland ondergaat momenteel een paradigmashift, waarbij de focus verschuift van opvang naar directe huisvesting, zoals benadrukt in het Nationaal Actieplan Dakloosheid ‘Eerst een Thuis’. Een regulier woonaanbod sluit echter vaak niet aan bij de behoeften van de verschillende doelgroepen die kampen met dak- of thuisloosheid. Om een passende woonvorm voor de doelgroep jongeren te identificeren, zijn de volgende stappen ondernomen: inventarisatie van bestaande woonconcepten; ontwikkeling van een methodologie voor het ontwerpen van een passend woonconcept; en een participatief proces met betrokken stakeholders, waaronder de gemeente Groningen, WerkPro, PPS Construct, woningcorporaties, welzijnsorganisaties en het Jongerenpanel de Derde Kamer van Jimmy’s. Uit het ontwikkelproces bleek dat het gebrek aan een 'sense of belonging' de belangrijkste woonbehoefte is onder deze doelgroep. Daarom is een innovatief woonconcept ontwikkeld in de vorm van een netwerk van peer-support communities, verspreid in de stad Groningen, en gebaseerd op verschillende gedeelde interesses en competenties, en in verbinding met de omringende omgeving. Dit concept combineert wonen met een talentenbroedplaats, wat bijdraagt aan bestaanszekerheid, sociale cohesie en persoonlijke ontplooiing van de jongeren.
MULTIFILE