Fans constitute a very special kind of audience. They have been marginalized, ridiculed and stigmatized, yet at the same time they seem to represent the vanguard of new relationships with and within the media. ‘Participatory culture’ has become the new normative standard. Concepts derived from early fan studies, such as transmedial storytelling and co-creation, are now the standard fare of journalism and marketing text books alike. Indeed, usage of the word fan has become ubiquitous. The Ashgate Research Companion to Fan Cultures problematizes this exaltation of fans and offers a comprehensive examination of the current state of the field. Bringing together the latest international research, it explores the conceptualization of ‘the fan’ and the significance of relationships between fans and producers, with particular attention to the intersection between online spaces and offline places.
DOCUMENT
Eigenlijk is het heel eenvoudig. De meeste mensen maken graag iets bijzonders mee. Ze zijn nieuwsgierig, willen alles weten en weinig missen. En delen dat weer graag met anderen. Gemiddeld heeft iedereen zo'n 150 online en offline contacten aan wie ze een bijzonder verhaal kunnen doorgeven. En daarvan kun je als merk prima gebruik maken: zorg als merk voor iets opmerkelijks en u bereikt velen en maakt fans! Voorbeelden? De Douwe Egberts burendag en de Givolution van Ben&Jerry's laten zien dat deze merken meer zijn dan een lekker kopje koffie of romig ijsje. In 'Focus op fans' leert u hoe u zo'n strategie ontwikkelt en uitvoert. Het koppelt daarvoor drie thema's aan elkaar: fanstrategie + brandactivation + social media. Maak zelf fans en fans maken weer nieuwe fans. Om dat te bereiken, is het heel belangrijk dat de doelgroep onderdeel wordt van uw merkstory. Daarvoor heeft u een fanstrategie nodig. Die wordt in dit boek als nieuw fenomeen geïntroduceerd. Brandactivation is een aantrekkelijk middel om fans te boeien en binden. Het is bovendien een middel dat niet verzuipt in de dagelijkse overvloed van reclame. In dit boek ontdekt u tientallen voorbeelden van hoe u uw merk onderscheidend maakt door een opmerkelijke manier van communiceren. De krachtigste communicatiestrategie is wanneer iemand u iets aanraadt. Social media spelen daarbij een belangrijke rol. Ze zorgen ervoor dat de fanstrategie en brandactivation een grotere impact krijgen. Het vooral zeer praktische 'Focus op fans' laat zien hoe u een merk op een compleet nieuwe manier in de markt zet. Het is een uniek boek waar u meteen fan van wordt!
IMAGE
Een uitdaging in het betaalde voetbal is dat supporters zich flink kunnen misdragen in het stadion (roken, drankgebruik, gooien van voorwerpen, vuurwerk en bier, spreekkoren met ongewenste teksten, agressie jegens supporters van de tegenstander). Het werkt bovendien averechts als stewards en beveiligers supporters terechtwijzen. Dit bederft ook het plezier van andere bezoekers. Uit onderzoek van de KNVB blijkt dat het aantal supporters dat hun club bezoekt tijdens thuiswedstrijden de afgelopen 10 jaar is afgenomen. De fans kijken de wedstrijd wel op TV of via mobiele telefoons. Ongeregeldheden en ongewenst gedrag verminderen niet alleen het plezier van supporters bij wedstrijden, het is ook nog kostbaar door de benodigde beveiliging. Relschoppers worden nu harder aangepakt om te voorkomen dat deze personen nogmaals de fout in gaan, maar als gevolg hebben alle supporters nu last van de veiligheidsmaatregelen tegen hooligans. Hoe kunnen we het voetbal veilig en gastvrij houden voor supporters die geen problemen veroorzaken? Via dit project willen we inzicht krijgen in hoe ongewenst supportersgedrag kan worden voorkomen en daarmee de sfeer en de veiligheidsbeleving kan worden verhoogd. Op deze wijze hopen wij ook de trend van dalende bezoekersaantallen te keren.
Sinds 2020 voldoen steeds minder Nederlanders aan de beweegrichtlijnen opgesteld door de Gezondheidsraad (van den Berg & Schurink-van ’t Klooster, 2023). Hierbij komt duidelijk naar voren dat vooral jongvolwassenen minder vaak voldoen aan deze richtlijnen (Rijksinstituut voor Volksgezondheid, 2023). Verschillende factoren liggen ten grondslag aan de reden voor vermindering in fysieke activiteit. Een van deze factoren is de toename in sedentaire schermtijd (Benzing & Schmidt, 2018). Deze toename in schermtijd is deels te verklaren door de toename van beeldschermwerk maar ook door de toename van gaming, oftewel het recreatief spelen van videogames door wereldwijd bijna 3,4 miljard mensen (Newzoo, 2023). Het is hierbij interessant om verder te onderzoeken of de motiverende kracht van videogames kan bijdragen aan het stimuleren van positief gedrag, in dit geval meer sporten en positief bewegen (Bogost, 2007). Om dit te kunnen bewerkstelligen is ‘Exergaming’ uitermate geschikt. Het is namelijk een samensmelting van ‘exercise’ en ‘gaming’. Bij deze vorm van gaming is fysieke activiteit essentieel om het spel te kunnen spelen (Gao, Jung, Pope, & Zhang, 2016). Exergaming is een opkomende trend binnen de fitness sector, onderwijs en gezondheidszorg (Benzing & Schmidt, 2018). Het wordt al breed ingezet bij bijvoorbeeld preventie van obesitas(Gao & Chen, 2014), behandeling van Parkinson (Barry, Galna, & Rochester, 2014) maar ook herstel na kanker (Benzing, et al., 2018). Denk hierbij aan populaire games in Virtual Reality. maar ook aan digitale varianten van traditionele sporten gespeeld in Augmented Reality (AR). Naast VR & AR wordt ook gebruik gemaakt van Extended reality (XR) wat een verzameling is van VR, AR & MR (Mixed Reality).Hierin worden alle zintuigen aangesproken waardoor men als het ware ondergedompeld wordt in een ervaring. Men spreekt hier vaak over immersieve technologie. Onze testcase, de Active Esports Arena van het bedrijf: PWXR, is een perfect voorbeeld van zo een ervaring.

De Amsterdam ArenA (een van de duurzaamste stadions ter wereld) vervangt in de aanloop naar het EK 2020 alle stadionstoelen en wil dat graag op een maatschappelijk verantwoorde manier doen. Het gaat om ca. 48.000 hard kunststof stoelen op metalen frames en 4 à 5.000 wat luxere gestoffeerde stoelen van skyboxen en hoofdtribunes. Samen met Better Future Factory, een innovatie- en ontwerpbureau gespecialiseerd in hergebruik van kunststofreststromen, en de HvA wil de ArenA onderzoeken op welke wijze de stoelen op de meest hoogwaardige manier kunnen worden hergebruikt. Op dit moment zijn er verschillende scenario’s om de stoelen een volgend leven te geven: • herdistribueren: het in ongewijzigde samenstelling inzetten van de stoelen in bijvoorbeeld een andere (amateur)stadion • herfabriceren: (delen van) de bestaande stoel behouden en op basis daarvan nieuwe stoelen maken met behoud van de emotionele waarde van de stoelen • recyclen: de stoelen reduceren tot basismateriaal waarvan bijvoorbeeld producten voor de fans van Ajax of voor de ArenA gemaakt kunnen worden Vanwege kwaliteitsverschillen in de te vervangen stoelen en de kosten die de scenario’s met zich meebrengen wordt verwacht dat een combinatie van scenario’s nodig is om zoveel mogelijk van het materiaal zinvol te kunnen hergebruiken en optimaal te kunnen bijdragen aan een circulaire economie. In dit project wordt daarom onderzocht welke bestaande tools geschikt zijn om een vergelijking te maken van de scenario’s op zowel ecologische, sociale en economische impact. Door toepassing van een (combinatie van) geschikte tool(s) wordt onderzocht wat de optimale mix is van scenario’s om zoveel mogelijk van de waarde van de ArenA stoelen te behouden. Het project levert daarnaast kennis op voor de HvA en Better Future Factory over de wijze waarop de ecologische, sociale en economische impact van hergebruik scenario’s beoordeeld kunnen worden.