Eindadvies van de commissie Tieneropvang. In het advies worden de volgende vragen beantwoord: Hoe kan de opvang van tieners buiten schooltijd worden vormgegeven? Hoe ziet de leefwereld en met name de vrijetijdsbesteding van moderne tieners eruit? Wat willen tieners zelf met betrekking tot buitenschoolse opvang en - activiteiten? Welke behoeften hebben ouders? Welke maatschappelijke doelstellingen worden met tieneropvang nagestreefd? Wat kan de plaats en functie zijn van tieneropvang in het Nederlands stelsel van kinderopvang, welzijnswerk en onderwijs? Hoe kan de financiering worden geregeld?
LINK
Door de ontwikkeling van ZSM zijn ketenpartners beter gaan samenwerken, maar er is een focus op ‘snel afdoen’ ontstaan. De ambitie is voor kwetsbare slachtoffers en verdachten meer betekenisvol te werken door te verdiepen en meer tijd te nemen om maatwerk te leveren. Daarom vonden van februari 2016 tot eind november 2016 er in een pilot drie experimenten plaats in de vorm van leerateliers verdiepingsomgeving Jeugd Gezin en Zeden. De bedoeling van de leerateliers is het vergroten van veiligheid en veerkracht van kwetsbare daders, slachtoffers en belangrijke derden. De pilots zijn opgezet om een nieuwe vorm van samen werken bij ZSM te ontwikkelen. Het KSI van de Hogeschool Utrecht rapporteerde over de leeropbrengsten van alle drie leerateliers. De sluitsteen is dit korte overkoepelende reflectieverslag dat een aantal kernthema’s bevat waarin telkens per kernthema een aanbeveling wordt gedaan.
DOCUMENT
Lector Sanne de Vries startte tien jaar geleden als lector bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in Stimulerende Omgeving (GLSO). In het afgelopen decennium veranderde de focus van het lectoraat én groeide de kenniskring uit tot een maatschappelijk betrokken groep onderzoekers met impact in het werkveld. Een terugblik op tien jaar onderzoek met de lector die zelf minimaal drie keer per week sport en houdt van gezond én lekker eten.
DOCUMENT