Inleiding op Nationaal Hypotheken Event Amsterdam in februari 2006
DOCUMENT
Het onderzoek in het artikel is geïnspireerd door de casus 'platooning' uit de Grand Cooperative Driving Challenge. Er is een PreScan®/Sumulink® model opgesteld met daarin twee auto's. De voorste auto volgt een vastgesteld snelheidsprofiel, de tweede auto volgt de eerste auto waarbij de tweede auto de snelheid van de eerste meet met behulp van een AIR-sensor. De besturing van het gaspedaal in beide auto's vindt plaats met Fuzzy Logic Control in plaats van met een klassieke regelaar. Concluderend mag worden gesteld dat in dit verkennend onderzoek gebleken is dat de Fuzzy Logic Control techniek in principe werkt.
DOCUMENT
mHealth 24/7 is een dienst die diabetespatiënten helpt om op eenvoudige wijze toezicht te houden op hun eigen gezondheid. mDiabetes 24/7 is een prototype app binnen de dienst mHealth 24/7. Op dit moment kunnen patiënten met het prototype van de app hun bloedsuikerwaardes, een eetdagboek en de hoeveelheid toegediende insuline bijhouden. mHealth 24/7 heeft de wens geformuleerd om haar informatievoorziening aan diabetespatiënten verder uit te breiden, door gepersonaliseerd inzicht te geven in de oorzaak van stijgingen en dalingen van hun bloedsuikerwaarden. Meer informatie stelt de patiënt in staat om beter gemotiveerde maatregelen te nemen en stimuleert therapietrouw waarmee later complicaties kunnen worden voorkomen. Dit verbetert de kwaliteit van leven en vermindert kosten.In het project is gerealiseerd dat data uit een activity tracker en omgevingstemperatuur ingelezen wordt in de app en wordt geïntegreerd met bestaande data zoals bloedsuikerwaarde. Daarnaast kunnen patiënten handmatig aangeven hoe ze zich voelen. Patiënten krijgen daarmee inzicht in het effect van activiteit, omgevingstemperatuur en stemming op fluctuaties in bloedsuikerwaardes. In een pilot met 25 proefpersonen is de technische werking van de verrijkte app getest evenals de functionaliteit.Er is aangetoond dat de app werkt en dat voor gebruikers de verrijking van de informatie in de app met hartslag, omgevingstemperatuur en stemming van toegevoegde waarde is. Wel blijkt dat een app zoals deze foutloos en realtime moet werken en de gebruiksinterface dusdanig moet werken, dat de gebruikers er uitsluitend gemak van ondervinden. Diabetes is een arbeidsintensieve ziekte en nog meer werk is ongewenst!Als in een volgende pilot meer data kan worden verzameld, kan worden gewerkt aan het voorspellen van fluctuaties in bloedsuikerwaardes waardoor een patiënt ook voortijdig gewaarschuwd kan worden.Vanuit verschillende marktpartijen zoals ziekenhuizen en zorgverzekeraars is interesse getoond voor het project. Gezamenlijk gaan deze partijen aanspraak doen op tijdelijke financiering vanuit de “Beleidsregel Innovatie Kleinschalige Experimenten.
DOCUMENT
“KITT, activate super pursuit mode!” Actiefilms zijn kenmerkend vanwege de hoeveelheid stunts die erin voorkomen. Auto’s die crashen of elkaar net missen ontbreken hierin niet. Momenteel worden de stunts nog gedaan door getrainde stuntprofessionals wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Naast de veiligheidsrisico’s spelen inschattingsfouten en menselijke communicatie een grote rol. Daarom is vanuit het mkb actief in de filmindustrie de vraag ontstaan hoe (gevaarlijke) stunts met voertuigen & beweegbare objecten veiliger, accurater en nauwkeuriger uitgevoerd kunnen worden. In deze KIEM worden de mogelijkheden van technologische toepassingen vanuit de Mobiliteit / Automotive Branche, zoals teleoperatie (het op afstand besturen van een voertuig) en autonome applicaties voor het mkb actief in de filmindustrie onderzocht. De vraag die centraal staat luidt daarom: “Wat is de potentie van technologieën als teleoperatie en autonomie binnen de Nederlandse Filmindustrie voor het uitvoeren van gevaarlijke en nauwkeurige voertuigstunts?” De vraag wordt beantwoord door zowel op schaal als op 1:1 voertuigen teleoperatie & autonome applicaties te ontwikkelen voor een specifieke stunt. Door te werken aan 1 scenario, te weten het net missen van twee voertuigen die op een kruispunt afrijden, bouwen we kennis op over de geschiktheid van teleoperatie en autonomie voor het mkb in de stuntindustrie. De resultaten van deze KIEM zullen worden vastgelegd en gepubliceerd en kunnen de basis vormen voor vervolg onderzoeken zoals een RAAK-mkb onderzoek.
Veel bedrijven zijn bezig om de planning en besturing van hun productie steeds meer data-gedreven te ondersteunen. Hiervoor beginnen ze met hoge verwachtingen aan digital twin-projecten. Ze zijn echter vervolgens onvoldoende in staat deze nieuwe technologie waarde toevoegend in te zetten. Dit onderzoek onderzoekt hoe bedrijven DT-technologie kunnen inzetten om hun planning en besturing te ondersteunen. Productieplanning en -besturing wordt steeds complexer. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door meer klantspecifieke vraag én grote volumefluctuaties door geopolitieke omstandigheden. Anderzijds kampen productiesystemen met beperkingen én gebrek aan flow. Het reactievermogen is hierdoor onvoldoende om genoemde externe factoren op te vangen. Productiebedrijven worstelen dan ook met hun leverbetrouwbaarheid. Bedrijven elimineren verspillingen en verminderen de invloed van beperkingen met behulp van verbeterprincipes als Lean of Six Sigma. Deze verbeterprincipes helpen de flow te verbeteren. Echter de toenemende variaties in externe factoren(6) maken de beheersing van de interne procesbeperkingen complexer. Snelle procesbijsturing, gevoed door (near-)real-time procesgegevens, is een vereiste om het reactievermogen van het productiesysteem verder te verbeteren. Digital twin technology (DT) helpt bij het ontsluiten en analyseren van real-time gegevens. DT’s ondersteunen de beheersing van het productiesysteem waardoor het reactievermogen verbeterd.
Vezelversterkte kunststoffen (composieten) worden in veeleisende toepassingen gebruikt, zoals in tanks voor chemicaliën of als lichtgewicht constructie-delen in vliegtuigen. Voor deze toepassingen zijn de composieten optimaal ontworpen en getest, maar ze worden met het oog op veiligheid gedurende het gebruik ook regelmatig geïnspecteerd, vaak met ultrasone analyse. Het permanent kunnen monitoren van het vervormingsgedrag van het materiaal levert een voordeel op voor zowel de veiligheid als de kosten. Zo kunnen onregelmatigheden die optreden direct worden gesignaleerd. Een intensief inspectieprogramma wordt zo verlaagd in frequentie. Met high-performance rek-sensoren op een composietproduct wordt het vervormingsgedrag gemeten en met datacommunicatie kunnen dan gegevens continue worden doorgestuurd voor beoordeling elders. Zo ontstaat een ‘smart composite structure’ waarbij permanente monitoring van composiet mogelijk is. Echter kennis ontbreekt nog over de correlatie tussen vervormingsgedrag en resultaten van een ultrasone analyse. Verder is nog niet bekend hoe de high-performance rek-sensoren functioneren over een langere tijd bij heersende bedrijfsinvloeden zoals vochtinwerking, temperatuurfluctuaties en lokale belastingen. Het project richt zich op het onderzoeken van de haalbaarheid van rek-sensortechniek die geschikt is voor het langdurig continu monitoren van het vervormingsgedrag van composieten in bedrijfssituaties. Daarbij moet binnen dit project een antwoord komen wat de voorspellende waarde is van deze monitoring t.b.v. optimaliseren van in-situ preventieve inspecties met ultrasone analyses. Daarnaast moet het onderzoek tijdens dit 1-jarige onderzoek een eerste inzicht geven op het functioneren van de high-performance rek-sensoren en de elektronica in de heersende omstandigheden over langere tijd. Het Lectoraat Kunststoftechnologie verzorgt de projectleiding en het onderzoek. Het lectoraat heeft expertise op het gebied van high-performance rek-sensoren voor vervormingsmeting op composieten. De deelnemende partners hebben belang bij de resultaten van het project. Daarnaast brengen zij specifieke expertise in die met de kennis bij het lectoraat kan leiden tot succesvolle resultaten in het onderzoek.