Background: Nutrition and nutritional care are essential for optimal outcomes, and, therefore of importance for patients with chronic limb threatening ischemia (CLTI) given their high risk of complications. However, insight is lacking in how healthcare professionals directly involved in the care of patients with CLTI perceive nutritional care, as well as in the perceived barriers and facilitators regarding optimal nutritional care. Methods: In this qualitative study with a phenomenological approach, 3 online focus groups were conducted with various healthcare professionals directly involved in the care of patients with CLTI. Sample size was guided by information power. Focus group recordings were transcribed verbatim, and reflexive thematic analysis was performed. Results: Seventeen healthcare professionals participated, including vascular surgeons, fellows in vascular surgery, a medical doctor and researcher, nurse specialized in wound care, general nurse, physical therapists, dietitians, and nutrition assistants. Four themes were generated: (1) nutritional care is crucial for optimal clinical outcomes and a healthy life, (2) insufficient attention to undernutrition and nutritional care by healthcare professionals, (3) patient-related factors challenge healthcare professionals in providing nutritional care, and (4) need for optimizing the organizational process related to nutritional care. Perceived barriers regarding nutritional care included knowledge deficits, nutritional care not being part of the healthcare professionals’ routine, missing tools to identify undernutrition, patient-related factors, and time constraints. Facilitators regarding nutritional care included more scientific evidence regarding the effect of nutritional care on clinical outcomes and optimization of organizational processes related to nutritional care. Conclusions: Healthcare professionals perceive nutritional care as important for optimal outcomes, but nutritional care is not routinely implemented in the care of patients with CLTI. This lack of implementation of nutritional care may be due to the barriers perceived in various domains. The findings of this study stress the need to optimize nutritional care, with the aim of improving outcomes in the CLTI population.
DOCUMENT
Via dit onderzoek is inzicht verkregen in de beeldvorming van studiesucces, binding en diversiteit bij de meest betrokken actoren, namelijk de studenten, de docenten en de professionals in het werkveld. Zo blijkt dat er nog altijd veel beelden over en van elkaar bestaan. Deze beelden zijn al dan niet gekleurd en bewust dan wel onbewust ontwikkeld. Veel actoren realiseren zich dat ze heel bewust en op een positieve wijze met diversiteit (willen) omgaan, maar dat de praktijk van alledag toch weerbarstig is. De aanbevelingen die in dit adviesrapport gedaan worden, leveren een bijdrage aan het vergroten van kansen van studenten doordat concrete interventies worden voorgesteld die zowel de studenten, docenten als het werkveld raken.
DOCUMENT
Binnen de nieuwe opleiding Social Work van de Hogeschool Utrecht is gehoor gegeven aan de toenemende wens van studenten om meer te doen met eigen ervaringen met psychische kwetsbaarheid. Deze wens is onder meer vertaald in een peersupportgroep voor studenten, die in de periode maart t/m juni in 2018 en 2019 liep. Veel studenten beschikken over een behoorlijk potentieel aan ervaringskennis wat door middel van peer support in een veilige setting kan worden verkend. Deelnemers worden zich bewust van dit potentieel door hierop met elkaar reflecteren en (verder) te ontwikkelen. Een peer support groep werkt taboedoorbrekend en biedt ondersteuning aan studenten met een psychische kwetsbaarheid. Peer support ondersteunt ook aankomend professionals gebruik te maken van eigen kwetsbaarheid. Voor veel (aankomend) hulpverleners was het tot voor kort ongebruikelijk om dit te doen. Intussen worden de verhoudingen tussen cliënt en hulpverlener anders gedefinieerd en richt de (herstelgerichte) zorg zich steeds nadrukkelijker op destigmatisering, de inzet van ervaringsdeskundigheid, gelijkwaardigheid en openheid in de begeleidingsrelatie. Peer support-programma’s worden steeds vaker geïmplementeerd in (zorg)organisaties om mensen te helpen omgaan met problemen, maar spelen ook in de beroepsontwikkeling van aankomend sociaal werkers een belangrijke rol. Deze rapportage is een samenvoeging van een eerdere interne rapportage van de peer supportgroep uit 2018 (Leunen; Lamers & Van Slagmaat, 2018) en een evaluatie van de peer supportgroep in 2019.
DOCUMENT
In Nederland komen maandelijks mensen in vertelgroepen bij elkaar om samen de kunst van het verhalen vertellen te beoefenen. Tekla Slangen liep een half jaar als participerend onderzoeker mee met een lokale vertelgroep. In dit artikel geeft ze een inkijk in wat vertellers beweegt en waaraan ze hun waarde ontlenen.Lang voordat Netflix ons elke dag duizend en een verhalen kon vertellen via een beeldscherm, waren er mensen die de mooiste verhalen in geuren en kleuren uit de doeken deden en hun publiek van alles lieten beleven:verhalenvertellers.Heden ten dage zijn er in Nederland nog steeds tal van vertellers en vertelgroepen actief die voor groot en klein publiek optreden. Zij vertellen uit het hoofd allerlei soorten verhalen, van sprookjes, mythes en fabels tot fragmenten uit de geschiedenis en persoonlijke ervaringen. Wat is de aantrekkingskracht van het verhalen vertellen voor de individuele verteller? Wat voor activiteiten ondernemen zij? En wanneer vinden ze het vertellen van een verhaal echt geslaagd? Deze vragen zijn de aanleiding geweest voor een kleinschalig etnografisch onderzoek naar vertellers bij een vertelgroep. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste resultaten, met de Nederlandse vertelscene als kader.
DOCUMENT
Kinderen die niet zo actief zijn halen ongeveer de helft van hun beweging uit schooltijd (Stuij, Wisse, Mossel, Lucassen, & Dool, 2011). Extra beweegmomenten op school zijn daarom juist voor deze doelgroep een goede aanvulling op het dagelijks bewegen. De laatste jaren blijkt steeds vaker dat dit tevens veelal positieve gevolgen heeft voor de schoolprestaties van kinderen (Rasberry et al., 2011). Hoe kan dat? En is elke vorm van bewegen in de pauze even goed?
DOCUMENT
Audience studies is not the vibrant field it was in its 1980s and early 1990s heyday. Cultural studies today has a more balanced interest in production, audiences and texts. A renewed focus in audience studies on everyday meaning production, identity and relations of power could benefit from recent developments. Theorization of power especially has benefited from recent work on governmentality. In accord with recent work on ‘affect’, there is an opportunity for renewed vitality and urgency. Was audience studies damaged beyond repair by the charge that it is a populist field that celebrates rather than interrogates everyday media culture? Could a concept such as cultural literacy provide a bridge to help re-establish the critical credibility of audience studies or would it burden this field with its implied notions of standards, distinction and cultural exclusion? The article discusses recent work with youth audiences to inquire into the possibilities of ‘critical literacy’. It proposes taking up questions and insights raised by affect theory, to merge appreciation, criticism and understanding of the forces that drive (the possibility of) change, and to embed critical literacy in cultural studies’ ongoing interest in the construction of (cultural) citizenship.
MULTIFILE
Het artikel bespreekt enige resultaten van een etnografisch onderzoeksproject naar een Nederlands shantykoor en focust op twee vragen: is muzikaal-artistieke kwaliteit van belang in dit koor, en is het koor een formele of een informele groep?
DOCUMENT
Deze publicatie beschrijft de bevindingen van een tiental studies in het primair onderwijs uitgevoerd door 50 Bedrijfskunde-, HRM- en PABO studenten binnen de Innovatiewerkplaats Anders Organiseren. Focus hierbij ligt op de kwaliteit van de onderwijsorganisatie en op de kwaliteit van arbeid om zo een bijdrage te leveren aan het omgaan met het lerarentekort.
DOCUMENT
Taal speelt een essentiële rol in het leren, ook in zaakvakken zoals wereldoriëntatie of geschiedenis. Soms worden deze vakken in het Engels gegeven (CLIL). We ontwerpen lesstrategieën en lesmaterialen om het leren in CLIL-contexten bevorderen door.
DOCUMENT