In early game development phases game designers adjust game rules in a rapid, iterative and flexible way. In later phases, when software prototypes are available, play testing provides more detailed feedback about player experience. More often than not, the realized and the intended gameplay emerging from game software differ. Unfortunately, adjusting it is hard because designers lack a means for efficiently defining, fine-tuning and balancing game mechanics. The language Machinations provides a graphical notation for expressing the rules of game economies that fits with a designer's understanding and vocabulary, but is limited to design itself. Micro-Machinations (MM) formalizes the meaning of core language elements of Machinations enabling reasoning about alternative behaviors and assessing quality, making it also suitable for software development. We propose an approach for designing, embedding and adapting game mechanics iteratively in game software, and demonstrate how the game mechanics and the gameplay of a tower defense game can be easily changed and promptly play tested. The approach shows that MM enables the adaptability needed to reduce design iteration times, consequently increasing opportunities for quality improvements and reuse.
Design and development practitioners such as those in game development often have difficulty comprehending and adhering to the European General Data Protection Regulation (GDPR), especially when designing in a private sensitive way. Inadequate understanding of how to apply the GDPR in the game development process can lead to one of two consequences: 1. inadvertently violating the GDPR with sizeable fines as potential penalties; or 2. avoiding the use of user data entirely. In this paper, we present our work on designing and evaluating the “GDPR Pitstop tool”, a gamified questionnaire developed to empower game developers and designers to increase legal awareness of GDPR laws in a relatable and accessible manner. The GDPR Pitstop tool was developed with a user-centered approach and in close contact with stakeholders, including practitioners from game development, legal experts and communication and design experts. Three design choices worked for this target group: 1. Careful crafting of the language of the questions; 2. a flexible structure; and 3. a playful design. By combining these three elements into the GDPR Pitstop tool, GDPR awareness within the gaming industry can be improved upon and game developers and designers can be empowered to use user data in a GDPR compliant manner. Additionally, this approach can be scaled to confront other tricky issues faced by design professionals such as privacy by design.
LINK
Dit project richt zich op oplossingen om verkeerssituaties veilig en op geïndividualiseerd niveau te kunnen trainen. Het draagt zo bij aan een hoger startniveau van beginnende chauffeurs, essentieel voor verkeersveiligheid. Dit project sluit daarmee aan op de ambitie ‘nul verkeersslachtoffers’ van de samenwerkende brancheverenigingen, de Alliantie Samen Sterk, en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Onder druk van de markt is het aantal rijlessen voorafgaand het praktijkexamen de afgelopen jaren gedaald. Leerlingen beheersen de theorie vaak onvoldoende, waardoor veel praktijkoefening opgaat aan uitleg. De beperkte tijd die overblijft creëert vaak onvoldoende gelegenheid voor rij-opleiders om potentieel risicovolle situaties met voldoende complexiteit aan te bieden om hogere orde vaardigheden te trainen zoals verkeersinzicht, risicobewustzijn en zelfinschatting. Een veelbelovende mogelijke oplossing is gebruik maken van (stereoscopische) 360 graden video in Virtual Reality, kortweg video-VR. Voertuigbeheersing en verkeersinzicht kunnen losgekoppeld worden, terwijl gebruikers wel een reële verkeerssituatie ervaren. Dit biedt bij uitstek de kans om 1) integratie tussen theorie en praktijk te verbeteren, 2) individuele afstemming op het niveau en leertempo van cursisten te faciliteren, 3) nieuwe vormen van feedback (op afstand) in te zetten, 4) motivatie verhogende elementen vanuit gamificatie theorie en praktijk in te zetten en 5) het leer-arsenaal uit te breiden met elementen die geen onderdeel van de opleiding vormen maar wel heel relevant zijn voor de verkeersveiligheid, zoals de gevaren van telefoongebruik tijdens het autorijden. Het belangrijkste doel van het project is inzicht krijgen in hoe combinaties van video-VR en gametechnologie waarde kunnen toevoegen aan de rijopleiding, wat in de branche nog weinig verkend is en een grote kans tot innovatie is voor zowel de creatieve als de rij-opleiding sector. Commerciële haalbaarheid en het zoeken naar een geschikte business case, en de fundering leggen voor een grotere vervolgproject zijn daarbij een essentieel onderdeel.