Om gemeenten en gemeentelijke diensten te ondersteunen bij het verbeteren van de bronscheiding door bewoners is de Hogeschool van Amsterdam (HvA) maart 2021 een onderzoek gestart, genaamd BASSTA. In dit rapport worden de resultaten van de analysefase beschreven, waarin middels doe-boeken bij 55 bewoners inzicht is ontstaan in het hele proces dat een bewoner doorloopt bij het scheiden van afval, de ‘customer journey’.
DOCUMENT
Hoe kan een uitvoeringsorgaan als UWV communicatie effectief inzetten in de mix van beleidsinstrumenten? Hierover zijn vele onderzoeken en inzichten voorhanden, maar hoe maak je deze toegankelijk voor gebruik in de dagelijkse communicatiepraktijk? Deze vraag stond centraal in het onderzoek dat het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein in samenwerking met UWV heeft uitgevoerd. Het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBi) helpt bij de beleids- en omgevingsanalyse, de doelgoep- en gedragsanalyse en het bepalen van de strategische aanpak in een communicatie-ontwikkelproces. Het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBi 1.0) betreft een hulpmiddel om te komen tot een communicatieplan waar draagvlak voor is bij alle betrokken partijen. Daarnaast helpt het ComBi je om een communicatieplan te maken gericht op gedragsverandering bij de doelgroep. Wat is het doel van het ComBi? Samen met betrokken beleidsmedewerkers en uitvoerders onderzoeken hoe communicatie het beste kan bijdragen aan het behalen van een beleidsdoelstelling. Het instrument geeft inzicht in de complexiteit van invloeden waaraan de doelgroep blootstaat en helpt om aan te wijzen waar communicatie in dit geheel meerwaarde heeft. De uitkomsten zijn direct te verwerken in je communicatieplan of briefing.
DOCUMENT
Een pleidooi voor een eenvoudige, integrale gedragsanalyse als hulpmiddel bij preventie van winkeldiefstal.
DOCUMENT
Cort & Krachtig is een ontwikkelingskader voor onderbouwde mobiliteitsmaatregelen gericht op gedragsverandering. Het is ontwikkeld door het lectoraat Crossmediale Commuicatie in het Publieke Domein (Publab) in samenwerking met de Programmadirectie Beter Benutten (Ministerie van Infrastructuur & Milieu). De hulpmiddelen en methodieken in Cort & Krachtig helpen de betrokken partijen binnen het Programma Beter Benutten op een gestructureerde wijze tijdens de probleemanalyse relevante informatie te verzamelen voor de onderbouwing, verantwoording van en draagvlak voor de gekozen maatregelen.
MULTIFILE
In dit essay wordt een boek van B. Buunk besproken. Buunk betoogd dat gedrag in organisaties voorkomt uit de oerdriften die de mens in zijn evolutie als groepsdier ontwikkeld heeft. Emans bespreekt de betekenis van het werk van Buunk voor het vakgebied HRM. De conclusie is dat HRM de menselijke oerdriften en hun consequenties nog wel eens over het hoofd ziet; dit betekent dat HRM kansen laat liggen.
DOCUMENT
CONCEPT 15-01-2012: gebaseerd op het Rapport ‘Gedragsverandering via campagnes’ van het Ministerie van Algemene Zaken; Zie Renes, et al., 2011 De publiekscampagnes van de Nederlandse rijksoverheid zijn effectiever in het realiseren van kennisoverdracht dan in het (op korte termijn) veranderen van houding en gedrag (zie o.a. Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes 2009, 2010). Nederlandse ministeries hechten steeds meer belang aan gedragseffecten en gebruiken dit ook als criterium om de effectiviteit van campagnes te beoordelen. Momenteel zijn veel campagnes nog gebaseerd op klassieke modellen die sterk uitgaan van systematische informatieverwerking en rationeel keuzegedrag (Wevers, Renes, Van Woerkum, 2010). Door groeiend inzicht dat deze modellen niet meer voldoen, heeft de vraag hoe communicatie effectiever kan bijdragen aan gedragsverandering het afgelopen jaar veel aandacht gekregen binnen de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), onderdeel van het Ministerie van Algemene Zaken, en verantwoordelijk voor het uitvoeren en evalueren van Postbus 51 campagnes.
DOCUMENT
Do young adolescents enjoy long distance cycling to school? An exploratory research to understand attitudes and behavior in the NetherlandsIntroduction The change from primary to secondary school has a negative impact on physical activity levels of adolescents. Cycling is an easy way of integrating physical activity into adolescents’ daily life. In the Netherland, cycling is rather common and around 80% of adolescents are cycling to school every day although they have to travel around 9km; however, the percentage dropped dramatically for adults. To maintain the habits of cycling is important to understand the attitude towards cycling and other mode of travel. This study aimed to uncover factors that makes young adolescents cycling to school unpleasant for them , using qualitative method.MethodsAn online interactive map-based questionnaire (Maptionnaire), focus group discussions, carrying a GPS logger and an online travel diary for 5 days, were used to understand attitudes and behavior towards long distance cycling to school in 36 adolescents (12-15 years). ResultsAlthough the majority of participants were cycling to school, only 30% of them chose cycling as their favorite travel mode. More than 80% of participants stated that the car is a more convenient travel mode, because protects you in bad weather and is faster than bicycle. Also, 70% of participants thought cycling in rural areas and along busy roads in city is not safe. A lot of adolescents stated that crowded cycling pathways around the school especially in the morning, makes cycling stressful. Almost half of adolescents doubted whether cycling to school is good for their health. They stated that it is stressful to cycle in overcrowded cycling pathways around the school in the morning. Long distance cycling on windy/rainy days, lack of traffic safety, and crowded cycling pathways around the school in the morning were mentioned as main reasons to make adolescents’ cycling to school unpleasant for them.ConclusionCycling intervention should focus on improving adolescents’ traffic safety perceptions, and to take urgent steps to improve over-crowded cycle lanes at rush hours. Also it is important to educate adolescents on health benefits of cycling. It will help to maintain adolescents’ habit of cycling after reaching the age at which it is possible to ride a moped/car.
LINK
Recente studies tonen aan dat publiekscampagnes direct en indirect kunnen bijdragen aan gedragsverandering (Snyder et al, 2007; Noar 2006; Wakefield et al, 2010). Echter om effectieve campagnestrategieën gericht op gedragsverandering te ontwikkelen ontbreekt vaak een praktisch kader binnen publieke diensten om het gedrag en de determinanten daarvan structureel in kaart te brengen. De Nederlandse rijksdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van publieke campagnes, "Dienst Publiek en Communicatie" (DPC), heeft zich daarom tot doel gesteld een dergelijk praktisch kader te ontwikkelen om zo de effectiviteit van publiekscampagnes op gedrag te vergroten.
DOCUMENT
Cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (Kernindicatoren maart 2012) laten zien dat Nederland op diverse domeinen in het publieke domein problemen heeft, grote en kleine, die samenhangen met het gedrag van burgers. Zo stonden we in februari van dit jaar gezamenlijk voor het eerst meer dan tien miljard euro rood. Het aantal Nederlanders met overgewicht is in twintig jaar tijd verdubbeld. Nog steeds gebruiken te veel mensen (en dan vooral jongeren) één en hetzelfde, gemakkelijk te raden wachtwoord voor diverse persoonlijke accounts op internet. De emissie van CO2 in Nederland is in de afgelopen tien jaar alleen maar gestegen. En er is ondanks een daling in het aantal slachtoffers een groeiende onrust over geweld tegen (zorg) hulpverleners. Het besef dat we als samenleving financiële en maatschappelijke problemen hebben, leidt wel tot veel onderlinge discussie en oprechte zorgen, maar nog te weinig tot een aanpassing van ons individuele gedrag. Wie maatschappelijke en financiële vraagstukken in de samenleving wil oplossen zal het gedrag van zeer grote aantallen mensen effectief moeten beïnvloeden. Dat gaat echter niet lukken als we ons daarbij alleen richten op het versterken van de kennis, het bewustzijn en de houding van mensen. Complexe collectieve vraagstukken in het publieke domein waar het individuele belang en de directe opbrengst niet meteen voelbaar zijn voor de gemiddelde burger vragen om creatieve en innovatieve publiekscommunicatie. Hybride vormen publiekscommunicatie die zowel het rationele als het irrationele van de mens aanspreken.
DOCUMENT
Inaugurele rede als Lector Precision Livestock Farming bij HAS hogeschool op 14 oktober 2016. PLF, in het Nederlands Precisielandbouw in de veehouderij, maakt gebruik van technologieën om diergedrag, diergezondheid, productie en milieubelasting continu te monitoren.
DOCUMENT