Deze leidraad is voortgekomen uit ons afstudeerproject voor de opleiding Logopedie te Hogeschool Utrecht. Aan de hand van de leidraad willen wij logopedisten in Nederland op weg helpen met het toepassen van dynamisch testen in de praktijk. Zoals de titel weergeeft is de leidraad gericht op dynamisch testen bij kinderen met spraak- en/of taalproblemen. U vindt informatie over de term dynamisch testen, de verschillende methodes en natuurlijk hoe dynamisch testen toegepast kan worden. Om u een duidelijk beeld te geven zijn er voorbeeldcasussen uitgewerkt met betrekking tot spraak- en/of taalproblemen. In deze casussen zijn bestaande taaltesten gebruikt. Hiermee hopen wij de drempel om dynamisch testen toe te passen te verlagen.
In dit artikel zetten we het proces en de bevindingen uiteen van een actieonderzoek gericht opdiversiteit en inclusie. Het realiseren van meer diversiteit en inclusie in onderwijsinstellingen isgeen gemakkelijke opgave. Vanuit bevlogenheid en goede bedoelingen zetten betrokken professionals verschillende initiatieven op. Binnen mbo’s zijn tal van initiatieven, maar niet alle initiatieven hebben een geïnformeerd en gestructureerd karakter. Om daar verbetering in te brengen is een team van zes professionals in het mbo, aan de slag gegaan met actieonderzoek. Actieonderzoek biedt de mogelijkheid om gestructureerd en geïnformeerd de praktijk te verbeteren.
LINK
Cort & Krachtig is een ontwikkelingskader voor onderbouwde mobiliteitsmaatregelen gericht op gedragsverandering. Het is ontwikkeld door het lectoraat Crossmediale Commuicatie in het Publieke Domein (Publab) in samenwerking met de Programmadirectie Beter Benutten (Ministerie van Infrastructuur & Milieu). De hulpmiddelen en methodieken in Cort & Krachtig helpen de betrokken partijen binnen het Programma Beter Benutten op een gestructureerde wijze tijdens de probleemanalyse relevante informatie te verzamelen voor de onderbouwing, verantwoording van en draagvlak voor de gekozen maatregelen.
MULTIFILE