Journalist en auteur Huib Modderkolk doet onderzoek naar een wereld die voor de meeste mensen verborgen blijft. Mendeltje en Ruud spreken hem over cyberspionage, privacy en digitale geopolitiek. Hoe doe je onderzoek naar iets dat geheim is? En hoeveel risico lopen we in een tijd waarin ons leven zich online afspeelt? En spelen wij als Nederland echt in de Champions League van de cyberspionage? Huib neemt ons mee undercover!
MULTIFILE
Martien Visser roept de politiek en de rechterlijke macht op te stoppen met het nemen van deelbesluiten en strategisch en integraal te gaan denken en doen.
LINK
The COVID-19 pandemic has sparked the debate on strengthening European-level cooperation and solidarity in tackling the disease. The debate has focused on several questions: Given the common threat to public health, is conferral of more competences upon the EU (1) desirable and (2) feasible? As for desirability: Can the EU better achieve the public health goals than Member States can and is there an added value in increasing EU competences? As for feasibility: Can a competence increase be carried out in practice - given the cross-country differences in the organizational and managerial features of national healthcare systems? Healthcare systems are influenced by the underlying normative aspirations, historic legacies, and level of economic development of the given country. They are characterized by a high degree of government intervention and absorb a significant share of public funds, so no wonder this sector is politically sensitive. So concretely, if more powers are to be conferred upon the EU, what exactly should these powers consist of, bearing in mind the principles of subsidiarity and proportionality?
MULTIFILE
Werkgevers in de Europese Unie gebruiken draagbare technologie, zoals smartphones, om er preventief voor te zorgen dat hun bedrijf geen besmettingshaard wordt. Door bron- en contactonderzoek en tracking van werknemers proberen zij dat te bereiken. Maar hoe zit dit in relatie tot de Europese AVG-regels? Stefania Marassi van de Haagse Hogeschool stelt dat er strikte voorwaarden moeten zijn om deze technologie te mogen gebruiken.
MULTIFILE
There are a plethora of drivers of change in energy systems until 2015. The role of social and political actors is likely to be more noticeable. In Europe, locally, high-impact ideas like green consumerism and limited acceptance of energy systems that result in trade-offs will be important. Nationally, the empowerment of individuals and communities and the politicization of energy-related issues will be drivers of change. Internationally, energy issues will become more important in the foreign and security policies of state and non-state actors.
DOCUMENT
Er is volgens mij alle reden zuinig te zijn op de nog resterende Nederlandse en Europese raffinagecapaciteit. “Daarnaast is het wijs het verbruik te beperken, recycling aan te jagen en de raffinagecapaciteit binnen Europa en Nederland voor de kritische materialen te ontwikkelen of vergroten. Dat vraagt helaas veel duurzame energie, veelal baseload, terwijl ook het milieu aandacht behoeft. Het alternatief, onze afhankelijkheid te laten voortduren, zal op termijn minder aantrekkelijk blijken.”
LINK
In mei 2008 heeft de grootste werkgeversorganisatie in het voortgezet onderwijs de code Goed onderwijsbestuur in het Voortgezet Onderwijs het licht doen zien. De aangesloten schoolbesturen hadden tot augustus 2010 de tijd deze code in te voeren. Uit dit onderzoek naar de ontwikkeling en de stand van zaken wat betreft de implementatie van de code blijkt dat driekwart van de responderende besturen bestuur en toezicht statutair gescheiden heeft. De implementatie van normen over beheersing van risico’s, verantwoording aan belanghebbenden, integriteit en transparantie blijft daar enigszins bij achter.
LINK
Welke invloed heeft de “versluierende” verplaatsing van de politiek naar internationale netwerken op informatie en grip van politici? Hoe blijft het Binnenhof een zichtbaar knooppunt in het ingewikkelde besluitvormingsweb van EU en nationale staten? Politicoloog Bastiaan Rijpkema stelt in een opiniestuk in de NRC cruciale vragen aan de orde (NRC, 30 augustus 2019). Maar als het gaat om de vraag naar de organisatie van Europese democratie zijn Tweede en Eerste Kamer al een stap verder. De “aanzetten” waartoe het artikel oproept, zijn ruimschoots voorhanden. Nu komt het aan op politieke daadkracht. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mendeltje/
MULTIFILE