De jeugdzorg is regelmatig in het nieuws. Heel positief is dat meestal niet. Er zijn inmiddels door allerlei partijen rapporten en adviezen uitgebracht over de jeugdzorg. Een kernprobleem dat in alle publicaties genoemd wordt is de behoefte aan wat ‘hoogwaardige jeugdzorg’ genoemd wordt, met toepassing van actuele kennis en effectieve interventies. Toepassing van actuele kennis en effectieve interventies vergt consequente en systematische aandacht voor implementatie. Deze rede gaat in op de vraag hoe we dit kunnen aanpakken. Na introductie van de context van de jeugdzorg, wordt onderbouwd hoe kwalitatief goede toepassing van centrale bouwstenen van jeugdzorg, de effectiviteit kan verhogen. Kwalitatief goede toepassing van de centrale bouwstenen gaat niet vanzelf en vergt een effectief implementatieproces en een context die implementatie faciliteert. Het mogelijk maken van leren op de werkvloer is de basis van goede implementatie en in de rede komen de stappen aan de orde die dat mogelijk maken.
Dit rapport beschrijft de trends in binnen- en buitenland op het gebied van Open Educational Resources. Dat gebeurt aan de hand van twaalf artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open leermaterialen in het hoger onderwijs. Ook bevat het rapport twaalf intermezzo’s met spraakmakende voorbeelden.
In 2020 lanceerde de HAN in opdracht van het College van Bestuur het professionaliseringsprogramma HAN Open Digital Horizons (hierna: HODH). De uitvoering van het programma lag in een samenwerking tussen iXperium Centre of Expertise Leren met ict, de staf Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteit van de HAN en HAN-Academy, het professionaliseringsportal van de HAN voor medewerkers. HAN Open Digital Horizons had als doel om snel en adequaat in te spelen op veranderende studentenbehoeften en maatschappelijke eisen in het digitale tijdperk. De digitalisering van het hbo-onderwijs vraagt om complexe innovatie, waarbij docenten en ondersteuners een cruciale rol spelen. HAN Open Digital Horizons beoogde docenten te faciliteren en professionaliseren voor effectief leren en lesgeven met ict, met als uiteindelijk doel toekomstgericht hbo-onderwijs met een hoog niveau van digitale geletterdheid bij studenten voor leven, leren en werken. In dit rapport wordt teruggeblikt op de reis die we hebben afgelegd sinds de opzet van HAN Open Digital Horizons in 2019-2020 tot de overdracht per januari 2024 hiervan aan het koersbeeldprogramma Digi-datavaardige Professionals.
LINK