DOCUMENT
Objective: In the context of a programme to improve people-centered care, launched by the Tanzanian Ministry of Health, an international project (HEALCARe) was initiated to enhance the health literacy (HL) and respectful compassionate care (RCC) competencies of Bachelor’s nursing and midwifery students. Part of the project involved exploring the perceptions of different stakeholders regarding what facilitates these students’ competencies. This paper specifically reports the perceptions of faculty lecturers and clinical instructors. Methods: We conducted nine focus groups with lecturers and instructors from three Tanzanian universities and their teaching hospitals, with a total of 65 participants. Results: Through thematic analysis, seven themes were identified: ‘knowledge of HL,’ ‘knowledge of RCC,’ ‘modules with clear key components in the curriculum,’ ‘expert teaching in the faculty classroom,’ ‘priority of supervision in the clinical setting,’ ‘learning methods, materials and resources,’ and ‘evaluation tools and monitoring the transfer from theory to practice.’ Conclusions: The findings show that students need to be supported in transferring the theory taught in class to clinical practice in patient care. The curricula of all universities and corresponding hospitals should specifically address the training of HL and RCC competencies. This will facilitate the improvement of students’ competencies, contributing to better health outcomes in Tanzania.
DOCUMENT
BACKGROUND: Advanced interventions to enhance the mental health literacy (MHL) of educational professionals are now available, though their effectiveness varies, likely due to contextual differences. To adapt these interventions for use in other countries, a systematic and tailored approach is required to maintain the logical framework. This study describes the systematic process of selecting and adapting an intervention to improve MHL of Dutch secondary school educational professionals, using Intervention Mapping (IM) Adapt.METHODS: IM Adapt regards six steps: (1) assess needs and organizational capacity; (2) find evidence-based interventions; (3) plan adaptations; (4) make adaptations; (5) plan for implementation; and (6) plan for evaluation.RESULTS: The outcomes of a needs assessment were used to develop a logic model of the problem and of change, leading to the intervention goal of increasing mental health awareness, knowledge, attitudes, and self-efficacy among end-users. A logic model of the problem and of change visually outlines the relationship between a specific issue, its root causes, and the intended intervention to drive change. The existing evidence-based digital intervention, named LEARN, was identified as the most suitable for addressing these needs. This was done through reviewing the literature and existing intervention databases. Four main content adaptations were made to align with the distinct needs of the Dutch context and the evolving trends within the field of mental health, resulting in LEARN-NL, a digital mental health literacy intervention for Dutch educational professionals. Finally, implementers were identified, and a mixed methods feasibility study was set up.CONCLUSIONS: Our findings show that some content adaptations to LEARN were needed to address the needs and (learning) preferences of educational professionals in the Dutch education context, but that the majority of the existing intervention could be upheld. Existing evidence-based MHL interventions for educational professionals are useful as a basis for the adaptation and transfer to other countries. IM Adapt is a valuable framework for the systematic planning of adaptations to a new context while retaining its essential elements.
DOCUMENT
EHealth en mHealth maakt het mogelijk om fysiotherapiepatiënten meer bij hun behandeling te betrekken in de tijd tussen behandelingen bij de fysiotherapeut. Tussentijdse dataverzameling en terugkoppeling kan leiden tot meer betrokkenheid en zelfregie bij de patiënt, en bij de behandelaar meer inzicht in de effectiviteit van behandelingen en invloed van leefstijl daarop. Dit maakt beter gepersonaliseerde zorg mogelijk. Een patiënt heeft echter voldoende datageletterdheid nodig om gepresenteerde informatie goed te kunnen aflezen, en voldoende gezondheidsgeletterdheid om ook te kunnen begrijpen wat dit betekent voor de eigen gezondheid en mogelijke te ondernemen acties. Daarnaast heeft hoe data wordt gepresenteerd ook effect op het zelfbeeld van de patiënt-in-herstel, wat weer impact heeft op motivatie en dus op de effectiviteit van de behandeling. Binnen dit project onderzoeken we (1) in focusgroepen met fysiotherapeuten en artrosepatiënten wat hun eisen en wensen zijn voor een dergelijke oplossing en (2) wat voor maten op gebied van leefstijl, behandeling en uitkomsten relevant, bewezen en haalbaar zijn voor deze doelgroep. (3) Op basis van deze opgehaalde behoeften uit de praktijk en ontwerprichtlijnen voor datageletterdheid, gezondheidsgeletterdheid en effect op zelfbeeld vanuit de literatuur worden ontwerprichtlijnen opgesteld voor de terugkoppeling van data in health apps, en (4) komen we via speculative design co-creatiesessies met de stakeholders tot paper prototypes, op basis waarvan de design guidelines nog verder worden aangescherpt. In een vervolgaanvraag zal deze lijn verder worden doorgezet in appontwikkeling (of -uitbreiding), validatie van verschillende maten, inzet van data science t.b.v. decision support, verdere terugkoppeling naar patiënt en fysiotherapeut, en evaluatie van de gebruikerservaring in de praktijk t.b.v. verbetering van de app en de design guidelines. Hiermee willen we het maken van betere behandelbeslissingen ondersteunen door fysiotherapeuten en patiënten via inzicht in behoeften en mogelijkheden, en willen we ontwikkelaars van health apps ondersteunen met ontwerprichtlijnen t.b.v. datageletterdheid, gezondheidsgeletterdheid en gedragsverandering.
Dit essay is een verhaal over de kansen voor gemeenten in de provincie Flevoland om, letterlijk, toonaangevend te worden in Nederland als het gaat om de verbetering van de biodiversiteit in stedelijk gebied. Wat kan Almere in 2022 met de Floriade laten zien, als voorbeeldstad in het groen?
DOCUMENT
1e alinea column: Natuurlijk gaat deze bijdrage niet letterlijk over de zaalarts zoals we die in ziekenhuizen kennen. Ik wil het met je hebben over stewardship. Stewards vind je allerlei vormen en ik voorspel hen een grote toekomst.
LINK
Dit is de letterlijke tekst van de lectorale rede van Jolanda Tuinstra, zoals zij die op 23 mei 2024 in Leeuwarden uitsprak aan NHL Stenden hogeschool. In dit document ontbreken de beelden van de begeleidende Powerpoint. Wel is er een link opgenomen naar een animatiefilmpje over Sociale kwaliteit.
DOCUMENT
Eén van de projecten van het lectoraat 'Leren voor een natuurinclusievesamenleving' aan Aeres Hogeschool Wageningen, is Rewilding dat is uitgevoerd op diverse schoolterreinen. Rewilding (letterlijk vertaald opnieuw verwilderen), is een laagdrempelige manier van biodiversiteitsherstel waarbij natuurlijke processen de rol van beheer door mensen overnemen.
DOCUMENT
Veranderingen in de zorgsector volgen elkaar in rap tempo op. De zorgorganisatie Axion-Continu, gevestigd in de regio Utrecht, bouwt letterlijk en figuurlijk aan een nieuwe vorm van huisvesting. Bij de nieuwbouw en renovatie van woonzorgcentrum De Wartburg komen verschillende woonvormen samen. Een gesprek met Lex Roseboom, Raad van Bestuur en Huub Albreghs, Manager Facilitair Bedrijf en Bouw over woonzorg en welzijn anno 2012.
DOCUMENT