Introduction: The health-promoting school (HPS) approach was developed by the World Health Organization to create health promotion changes in the whole school system. Implementing the approach can be challenging for schools because schools are dynamic organizations with each a unique context. Many countries worldwide have a health promotion system in place in which healthy school (HS) advisors support schools in the process of implementing the HPS approach. Even though these HS advisors can take on various roles to provide support in an adaptive and context-oriented manner, these roles have not yet been described. The current study aims to identify and describe the key roles of the HS advisor when supporting schools during the dynamic process of implementing the HPS approach. Methods: The study was part of a project in which a capacity-building module was developed for and with HS advisors in the Netherlands. In the current study, a co-creation process enabled by participatory research was used in which researchers, HS advisors, national representatives, and coordinators of the Dutch HS program participated. Co-creation processes took place between October 2020 and November 2021 and consisted of four phases: (1) a narrative review of the literature, (2) interviews, (3) focus groups, and (4) a final check. Results: Five roles were identified. The role of “navigator” as a more central one and four other roles: “linking pin,” “expert in the field,” “critical friend,” and “ambassador of the HPS approach.” The (final) description of the five roles was recognizable for the HS advisors that participated in the study, and they indicated that it provided a comprehensive overview of the work of an HS advisor in the Netherlands. Discussion: The roles can provide guidance to all Dutch HS advisors and the regional public health organizations that employ them on what is needed to provide sufficient and context-oriented support to schools. These roles can inspire and guide people from other countries to adapt the roles to their own national context.
Het boek en het gelijknamige aanbod Kinderen uit de knel. Een interventie voor gezinnen verwikkeld in een vechtscheiding voorziet in een behoefte aan betere behandelresultaten bij ouders en kinderen in situaties van complexe scheiding. De ervaren, door de praktijk geknede auteurs uit het Lorentzhuis en het Kinder en Jeugdtraumacentrum vonden elkaar in de ontwikkeling van deze vernieuwende en unieke groepsgewijze aanpak. In het programma doorlopen zes families, ouders en kinderen parallel aan elkaar acht groepsbijeenkomsten. Sinds het boek halverwege 2014 verscheen, volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. Er is een opleiding gestart van twee dagen inclusief drie supervisiebijeenkomsten en intussen wordt de interventie op veel plaatsen in Nederland aangeboden. Ook vindt er bijstelling van het aanbod plaats. Er bestaat bovendien in het buitenland veel belangstelling voor het toepassen van deze deescalerende benadering. Daarin is het vooral aan ouders om een verandering door te maken die meer veiligheid biedt voor de kinderen. De kinderen zijn niet in therapie.
Aan de hand van Helen's Free Food Market als voorbeeld beschrijven we in dit artikel informele voedselinitiatieven, die tijdens de coronacrisis in aantal en belang groeiden, als een vorm van 'sociaal schaduwwerk'. Dat verwijst naar informele spelers in het sociaal domein die vormen van welzijn en lichte ondersteuning bieden, die overeenkomen met het formele sociaal werk. Doordat deze spelers niet direct geassocieerd worden met hulpverlening zijn zij laagdrempelig en worden zij soms makkelijker vertrouwd door burgers, die om verschilllende redenen afstand ervaren tot formele voorzieningen.
LINK
Dit promotieonderzoek richt zich op het faciliteren van het ontwerpen en beoordelen van digitale interventies voor de geestelijke gezondheidszorg door de perspectieven van belanghebbenden (beoefenaars in de geestelijke gezondheidszorg, gebruikers en ontwerpers) te bekijken en co-gecreëerde ontwerp- en beoordelingsprincipes op te leveren die de ontwikkeling van effectieve digitale interventies voor geestelijke gezondheid mogelijk maken, zoals gesprekspartners en mobiele gezondheidsapps.Doel Het doel is om ontwerpers te helpen bij het creëren van effectieve hulpmiddelen en om deskundigen op het gebied van geestelijke gezondheid en patiënten in staat te stellen het ontwerp van deze interventies te herzien. Daarmee wordt er gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en het ontwerpproces van deze interventies. Resultaten In kaart brengen van de technische en ontwerpeisen, motiverende factoren en perspectieven voor acceptatie en continu gebruik van digitale gezondheidsinterventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en toepassingen voor geestelijke gezondheid) door samen te werken met de belanghebbenden. Ontwerpers voorzien van evidence-based principes bij het ontwerpen van digitale interventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en GGZ-applicaties) voor de GGZ. Zorg voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg met richtlijnen voor het beoordelen van het ontwerp van digitale gezondheidsinterventies vanuit het perspectief van meerdere belanghebbenden voordat ze worden geïmplementeerd. Patiëntvertegenwoordigers voorzien van kaders en hulpmiddelen om de acceptatie van digitale interventies in de geestelijke gezondheidszorg te beoordelen. Looptijd 01 september 2023 - 01 september 2027 Aanpak In dit promoieonderzoek combineren we een systematische literatuurstudie met beschrijvende casestudy's en de inzichten verkregen uit de ontwerpprocessen. Samen zullen ze een ontwerpstudie makkelijker maken. Tijdens de ontwerpstudiefase zullen we de principes (inzichten voor de casestudy's en literatuurstudie) vertalen naar proof-of-concepts en lo-fi prototypes met behulp van een co-designaanpak. De toepasbaarheid van de principes en kaders en de bruikbaarheid van het resulterende ontwerp uit de ontwerpstudie zullen door belanghebbenden worden beoordeeld. Oproep voor studenten Er zijn mogelijkheden voor studenten om mee te werken aan het verkennen en evalueren van bestaande ontwerpprincipes tijdens het ontwerpen van chatbots, mobiele applicaties, immersive designs (VR) etc. en hoe deze kunnen worden ontworpen voor de geestelijke gezondheidszorg.