Beknopt overzicht van de geschiedenis van het schutterswezen in Zuid-Limburg
DOCUMENT
Voor de gilden in de Middeleeuwen was een opleiding op de werkplek de natuurlijke weg om door te groeien in het ambacht, meestal in samenwerking met andere gezellen en begeleid door ervaren meesters. We zien tegenwoordig veel pogingen om opnieuw de verbinding tussen beroepsonderwijs en de arbeidscontext te leggen. Mede door nieuwe mogelijkheden van ICT komt werkplekleren volgens het gildenmodel weer binnen bereik, zelfs bij de begeleiding van grote aantallen studenten. De onderwijspraktijk worstelt echter nog met de concrete inrichting van werkplekleren en de inzet van ICT. Het lectoraat ‘Werkplekleren en ICT’ ondersteunt deze praktijk met onderzoek naar didactische richtlijnen. Binnen het lectoraat spelen twee begrippen een sleutelrol, die dr. Hans Hummel in deze inaugurele rede verder uitwerkt: context en collaboratie. Context omdat het programma zich enerzijds richt op de ontwikkeling van authentieke taken, waarmee studenten problemen oplossen in concrete beroepssituaties. Collaboratie omdat het programma zich anderzijds richt op de inrichting van Communities of Practice waarin betrokkenen samenwerken en nadenken over deze taken en beroepssituaties
DOCUMENT
1e alinea column: Hebt je je ook wel eens afgevraagd waarom mensen zoveel roddelen? Volgens mij heeft het er mee te maken dat je dan voor je gevoel samen 'gelijk' hebt. De anderen zitten echt fout! Iemand uitnodigen tot roddel is als uitnodiging om toe treden tot de winners, uiteraard ten koste van de losers. Ik vraag me wel eens af of we roddelen niet gewoon nodig hebben als simpele manier om jezelf winner te voelen, zo je mandje 'basic trust' voeden, als bron van sociale cohesie: 'conflict creates comfort'. Een kwestie van zelfmanifestatie. Wie durft immers echt op eigen inzicht te vertrouwen en werkelijk op zijn eigen stip te gaan staan als het er op aan komt? Dit mechanisme lijkt soms niet alleen op te gaan voor personen, maar ook voor de politiek en voor hele landen.
LINK