In de geestelijke gezondheidszorg wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderzoek gedaan, vooral in het kader van opleidingen. Er is onbekendheid met de regelgeving en ethiek bij beginnend onderzoekers. Zorgvuldige overwegingen - conform de richtlijnen voor good clinical practice (gcp) en medisch-ethische toetsing, worden daardoor lang niet altijd gemaakt. DOEL Beschrijven van praktische handvatten en stimuleren van het medisch-ethische denken bij patiëntgebonden onderzoek in de geestelijke gezondheidszorg. METHODE In dit artikel wordt een op de praktijkbehoefte gebaseerd overzicht van praktische handvatten en ethische overwegingen gegeven. RESULTATEN Dit artikel benadrukt dat onderzoekers reeds vóór de start van het onderzoek belangrijke afwegingen dienen te maken. Instructies daarvoor en richtlijnen voor medisch-ethische toetsing zijn te vinden in: het richtsnoer voor good clinical practice, het stroomschema van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (ccmo) met de bijbehorende e-learningmodule en in de basiscursus ‘Regelgeving en organisatie voor klinisch onderzoekers’(brok). Praktische tips, geïllustreerd met voorbeelden, schetsen een kader om het medisch-ethisch denken te stimuleren. Tot slot is het van belang om de organisatorische inbedding van onderzoek in het kader van opleidingen te verbeteren. CONCLUSIE Basisinformatie over gcp en medisch-ethische toetsing bij patiëntgebonden onderzoek is via diverse kanalen beschikbaar. De uitdaging zit vooral in de inbedding van gcp in patiëntgebonden onderzoek door beginnend onderzoekers in de ggz.
DOCUMENT
Background: Differences in professional practice might hinder initiation of student participation during international placements, and thereby limit workplace learning. This study explores how healthcare students overcome differences in professional practice during initiation of international placements. Methods: Twelve first-year physiotherapy students recorded individual audio diaries during the first month of international clinical placement. Recordings were transcribed, anonymized, and analyzed following a template analysis approach. Team discussions focused on thematic interpretation of results. Results: Students described tackling differences in professional practice via ongoing negotiations of practice between them, local professionals, and peers. Three themes were identified as the focus of students’ orientation and adjustment efforts: professional practice, educational context, and individual approaches to learning. Healthcare students’ initiation during international placements involved a cyclical process of orientation and adjustment, supported by active participation, professional dialogue, and self-regulated learning strategies.Conclusions: Initiation of student participation during international placements can be supported by establishing a continuous dialogue between student and healthcare professionals. This dialogue helps align mutual expectations regarding scope of practice, and increase understanding of professional and educational practices. Better understanding, in turn, creates trust and favors meaningful students’ contribution to practice and patient care.
DOCUMENT
We read the invited review on sustainable medicines use in clinicalpractice by Adeyeye et al.1and would like to congratulate the authorswith the captivating way in which they used scientific facts combinedwith very practical solutions to convey their call to action. This call isprimarily addressed to the NHS, which the authors suspect will reso-nate with other health systems. While we fully agree with necessityof this top-down approach, we additionally believe that there is muchto be gained by making future prescribers more knowledgeable andaware about the impact they have on planetary health. The articleremains very brief about next generation of healthcare professionalsby quoting the General Medical Council's statement that“newly quali-fied doctors must be able to apply the principles, methods and knowl-edge of population health and the improvement of health andsustainable healthcare to medical practice.”2However, the underlyingquestion—how we effectively train future healthcare professionals inthese attitudes underpinned by knowledge—is not addressed...........
MULTIFILE