This qualitative study explored emotional responses of two white Dutch student teachers during a Critical Race Theory (CRT) based course. Following Plutchik's (2001) classification of 32 emotions, the analysis of their weekly diaries resulted in the identification of 16 emotions. In both diaries similar emotional responses were identified. However, the analysis did not reveal a straightforward path these students emotionally went through. The number and types of emotional responses, both comfortable and uncomfortable, fluctuated weekly and occurred simultaneously in various combinations. Even when similar emotional responses were identified, students connected differently to the course content. This could be explained by different starting points both students had when entering the course. The findings add to past work by identifying a variety and complexity of emotional responses of white student teachers during a CRT based course and can be used to create course conditions to prepare teachers for contributing to anti-racist education.
Zonder juridische zelfredzaamheid hebben burgers geen toegang tot het recht. Helaas is dit voor een deel van de bevolking een realiteit, zoals ook de WRR vorige week erkende. Je recht halen betekent immers meestal dat je iets doet. Bijvoorbeeld online gaan en omschrijven wat nu precies je grief is.
LINK
Topartikelen 2015. Dit is de vijfde bundel in de reeks Topartikelen met de winnende artikelen van de jaarlijkse artikelwedstrijd. De eerste en tweede prijs gaan dit jaar naar artikelen van studenten van de opleiding MWD. Eline Bröker: Samen kom je er wel. Eline schrijft over het Skejby halfway house; een initiatief uit Denemarken. In dit huis wonen exdelinquenten en studenten onder één dak. Het is uniek in zijn soort en met opmerkelijke resultaten: het recidive percentage ligt ruim 20% lager dan bij halfway huizen waar alleen delinquenten wonen. Marlieke Moors: Rouw mag er zijn. Marlieke gaat in haar artikel in op verouderde rouwmodellen en schetst de laatste ont - wikkelingen op dit gebied. De verouderde modellen gaan ervan uit dat rouw volgens bepaalde criteria verloopt en dat verlies uiteindelijk ‘verwerkt’ wordt. Deze modellen hebben een universeel en normatief karakter gekregen. Marlieke toont aan, met behulp van het nieuwe integratieve rouwmodel, dat het niet om verwerken van verlies gaat, maar juist om het integreren van verlies in iemands leven.