Knowledge of how professional youth work might prevent individual and social problems in socially vulnerable youngsters is poorly developed. This article presents a conceptual framework that clarifies the implicit methodical process used by professional youth workers and focuses on what stakeholders regard as the potential of professional youth work as a preventive service. A qualitative research synthesis approach was used to combine the findings of six practice-based studies conducted in six European countries. This synthesis revealed that professional youth workers employ a multi-methodic approach in their prevention efforts, strengthening the social skills and self-mastery of youngsters, reinforcing their social network, enhancing their civic participation and helping them find additional social or health services. Twelve methodic principles were identified as contributing to achieving these prevention efforts, shedding light on the process taking place between youngsters and youth workers. This conceptual framework provides essential information for future evaluation research.
Onderwijsmateriaal (vragen en opdrachten) behorend bij 'De brede basis van het sociaal werk'.
Het nut van werken in groepen wordt doorgaans door niemand in twijfel getrokken. Iets anders is hoe je groepsproducten - en het groepsproces - moet beoordelen, zeker als dit telt als afronding van een studieonderdeel.Meestal krijgen alle groepsleden hetzelfde eindcijfer.Maar zijn er mogelijkheden voor een gedifferentieerde waardering wanneer er binnen de groep grote verschillen bestaan in geleverde bijdragen ?