''On February 6th, 2023, two severe earthquakes struck southeastern Türkiye near the Syrian border. The first earthquake, Mw7.8, occurred at 04:17 local time in the East Anatolian Fault Zone near the city of Gaziantep. The second earthquake, Mw7.5, occurred approximately 9 h later at 13:24 local time near Elbistan County, in Kahramanmaraş province. These seismic events ruptured multiple segments of the East Anatolian Fault Zone (EAFZ), with rupture lengths exceeding 300 km, and deformation exceeding 5 m on both sides of the faults. In this study, we aim to analyze characteristics of the strong ground motion induced by the mainshocks, focusing on ground motion intensity measures such as the peak ground acceleration (PGA), the peak ground velocity (PGV), and the pseudo-acceleration response spectra (PSA). The first earthquake produced extremely high PGA values in both horizontal (> 2 g) and vertical (> 1 g) components. At near field distances, large PGVs are measured (> 180 cm/s) with more than 30 impulsive motions which may indicate source-related effects. Large spectral demands are also recorded for both earthquakes, partially underestimated by Ground Motion Models (GMMs), especially in the near-field. Specifically, we compare the PSA for horizontal directions with the design spectra provided by both the new and previous Turkish building codes. We also present building and ground damage observations that provide insights into the observed ground motions in the heavily damaged areas.''
DOCUMENT
De problemen die in het aardbevingsgebied zijn ontstaan is het resultaat van een samenwerking tussen de Nederlandse Aardolie maatschappij (NAM) en de Nederlandse Staat. Hierbij ontvouwt zich onmiddellijk een paradoxaal scenario. Met de komst van het Gasgebouw, waarin de Staat en de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) verenigd zijn in een maatschap, is de winning en de exploitatie van aardgas in het Groningenveld middels Publiek-Private Samenwerking (PPS) vormgegeven. Vijfenvijftig jaar en vele aardbevingen later blijkt dat in navolging van het advies van de Commissie Duurzame Toekomst Noord-Oost Groningen (Commissie Meijer, 2013) en in de uitvoering van het bestuurlijk akkoord ‘Vertouwen op herstel, herstel van vertrouwen’ niet alleen miljarden worden uitgetrokken voor hestel van de uit de grondbewegingen voortvloeiende schade, maar ook expliciet wordt ingezet op samenwerkingsverbanden tussen publieke en private partijen om het vertouwen van de burger in dat gebied terug te winnen. Inmiddels is een tweetal PPS-entiteiten rechtstreeks uit het bestuurlijk akkoord en bijbehorend pakket van maatregelen voortgekomen. Dit zijn de Dialoogtafel Groningen en de Economic Board Groningen (EBG). Beide entiteiten zijn niet primair gericht op de materiële afwikkeling van de bevingschade in het aardbevingsbegied Groningen, maar op het hestel van het vertrouwen van de burger door enerzijds het vergroten van transparantie (Dialoogtafel) en anderzijds het versterken van de economie in de regio (EBG). Wat op papier mooi lijkt, blijkt in de praktijk weerbarstiger. De Dialoogtafel Groningen bleek een kort leven beschoren en deze Tafel is inmiddels opgeheven. Een deel van de taken van de Dialoogtafel is inmiddels neergelegd bij de Nationaal Coördinator Groningen. De EBG is weliswaar al meer dan drie jaar operationeel, maar van verschillende kanten is zij aan kritiek onderhevig. Deze kritiek ziet vooral op het mandaat van de Board, de interpretatie van de opdracht en de manier waarop de Board is georganiseerd. Het voorgaande roept de vraag op of vanuit bestuurlijk oogpunt inzicht kan worden gegeven in de wijze waarop beide PPS-entiteiten tot stand zijn gebracht en of lering kan worden getrokken uit de ervaringen met deze vormen van samenwerking. Aan de hand van een onderzoek naar de bestuurlijk juridische afwegingen en motieven die ten grondslag liggen aan de oprichting en de inrichting van PPS, worden de Dialoogtafel Groningen en de EBG als uitvoeringsinstrument van het pakket van maatregelen in het aardbevingsgebied Groningen kritisch geanalyseerd.
DOCUMENT
Boekbespreking "Investeren in vastgoed, grond en gebieden", verschenen bij de uitgever van het boek: SPRYG Real Estate Academy
MULTIFILE
Hoofdstuk 6 in Sociale innovatie in de praktijk. In dit hoofdstuk beschrijven we twee Utrechtse sociaal innovatieve initiatieven in het sociale domein die zijn ontwikkeld om de handelingscapaciteiten van sociaal kwetsbare burgers te versterken. Het ene initiatief is een gemengde woon-werkgemeenschap met opvangvoorzieningen voor dak- en thuislozen ('t Groene Sticht), gerealiseerd in 2003. Het tweede is een stadslandbouwinitiatief van meer recente datum (2010) met dagbesteding en re-integratietrajecten voor mensen met een meervoudige problematiek (De Volle Grond).
LINK
Vijf jaar Fjildlab: Innovatie in de landbouw en circulaire economie. Ontdek hoe Fjildlab, hét veldlaboratorium in Noordoost-Fryslân, boeren, onderzoekers en ondernemers samenbrengt om duurzame oplossingen te ontwikkelen. Van proefvelden tot praktijkgerichte innovaties, deze documentaire laat zien hoe samenwerking de toekomst van landbouw en circulaire economie vormgeeft.
LINK
Nieuw-Zeelandse spinazie is een kansrijk gewas voor de teelt op brak (grond)water of op verzilte gronden. Deze teelthandleiding bevat informatie voor telers die geïnteresseerd zijn om met het gewas aan de slag te gaan. Nieuw-Zeelandse spinazie, zilte teelt, proeftuin, landbouw meerdere smaken
DOCUMENT
Waar in verschillende landen al voortvarend wordt gewerkt met (varianten van) de persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo), blijft Nederland achter. De overheid moet de regie oppakken en zorgverleners moeten stappen gaan zetten.
DOCUMENT
Een verwijsindicatie voor de bevalling bij een multipara enkel op indicatie van obesitas klasse II-III lijkt niet noodzakelijk en dus niet de juiste zorg voor deze groep vrouwen. Dit concluderen de auteurs op grond van twee onderzoeken over de perinatale uitkomsten van laagrisicovrouwen in relatie tot hun BMI en pariteit.
DOCUMENT
Toetsing van de kritiek van E. Levinas op het 'heidense denken' van Martin Heidegger
DOCUMENT
Het gaat niet goed in de Oekraïne. Het land is politiek verscheurd en zit door jarenlang wanbeleid financieel aan de grond. Corruptie tiert welig en het nationaal inkomen wordt afgeroomd door de zichzelf verrijkende bovenlaag.
LINK