Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) was used to study the activation of cerebral motor networks during auditory perception of music in professional keyboard musicians (n=12). The activation paradigm implied that subjects listened to two-part polyphonic music, while either critically appraising the performance or imagining they were performing themselves. Two-part polyphonic audition and bimanual motor imagery circumvented a hemisphere bias associated with the convention of playing the melody with the right hand. Both tasks activated ventral premotor and auditory cortices, bilaterally, and the right anterior parietal cortex, when contrasted to 12 musically unskilled controls. Although left ventral premotor activation was increased during imagery (compared to judgment), bilateral dorsal premotor and right posterior-superior parietal activations were quite unique to motor imagery. The latter suggests that musicians not only recruited their manual motor repertoire but also performed a spatial transformation from the vertically perceived pitch axis (high and low sound) to the horizontal axis of the keyboard. Imagery-specific activations in controls were seen in left dorsal parietal-premotor and supplementary motor cortices. Although these activations were less strong compared to musicians, this overlapping distribution indicated the recruitment of a general 'mirror-neuron' circuitry. These two levels of sensori-motor transformations point towards common principles by which the brain organizes audition-driven music performance and visually guided task performance.
Geleide Audiomotor Exploratie (GAME) is een innovatieve lesmethode waarmee slechthorenden met een Cochleair Implantaat (CI) piano kunnen leren spelen zonder muzieknotatie. Het doel van GAME is om door actief muziek te maken, transfereffecten van muziek- naar het spraakdomein te realiseren. Hierdoor kunnen CI-gebruikers zowel muziek als spraak beter gaan verstaan. Hoewel GAME ontworpen is om in de gewone lespraktijk gebruikt te worden, vereist het lesgeven met GAME nieuwe kennis en vaardigheden van pianodocenten. Dit onderzoek is daarom gericht op het ontwikkelen van instructiemateriaal en scholing voor het lesgeven met GAME. Zes pianodocenten en een ‘critical friend’ deden mee aan dit onderwijskundig ontwerp onderzoek. Tijdens het onderzoek zijn de lesmethode en het lesmateriaal aangepast en doorontwikkeld. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat docenten een ‘totaalpakket’ nodig hebben: (1) een handleiding gecombineerd met (2) demonstratie video’s, (3) lesmateriaal en voorbeeld lesplannen, (4) workshops en (5) collegiaal overleg. Deelnemende docenten vonden vooral de video’s gecombineerd met uitleg belangrijk omdat GAME totaal anders is dan traditionele lesmethodes. Het onderzoek heeft geleid tot suggesties voor implementatie in lespraktijken en Hoger Beroeps Onderwijs en aanbevelingen voor mogelijke toepassingen van GAME bij andere doelgroepen, zoals leerlingen met leerproblemen.