Dit rapport bevat een evaluatie van de maatschappelijke impact van deelname aan de Dam tot Damloop. Hierbij wordt aandacht besteed aan karakteristieken van de deelnemers, het gebruik van technologie, informatievoorziening, gezondheidseffecten en de bedrijvenloop.
DOCUMENT
Dit rapport bevat een evaluatie van de maatschappelijke impact van deelname aan de Dam tot Damloop. Hierbij wordt aandacht besteed aan het gebruik van technologie, gezondheidseffecten, effecten op werkgerelateerde uitkomsten en profielen van hardlopers worden in kaart gebracht.
DOCUMENT
volgt
DOCUMENT
Op basis van een cross-sectioneel onderzoek onder deelnemers aan een hardloopevenement worden verschillen tussen snelle en langzame hardlopers onderzocht. Verschillen in motieven voor hardlopen en ervaren belang van app functionaliteiten werden in kaart gebracht. Ook werd gekeken naar verschillen in hun intentie om te blijven hardlopen, hoe apps gebruikt worden en verwachte effecten van app gebruik.
DOCUMENT
Op basis van een cross-sectioneel onderzoek onder deelnemers aan een hardloopevenement worden verschillen tussen snelle en langzame hardlopers onderzocht. Verschillen in motieven voor hardlopen en ervaren belang van app functionaliteiten werden in kaart gebracht. Ook werd gekeken naar verschillen in hun intentie om te blijven hardlopen, hoe apps gebruikt worden en verwachte effecten van app gebruik.
DOCUMENT
In deze presentatie wordt gekeken naar de relatie tussen het gebruik van mobiele applicaties en fysieke activiteit en gezonde leefstijl. Dit is gedaan op basis van een vragenlijst onder deelnemers aan een hardloopevenement, de Dam tot Damloop. Er werden aparte analyses gedaan voor 8km lopers en 16 km lopers. Een positieve relatie werd gevonden tussen app gebruik en meer bewegen en zich gezonder voelen. App gebruik was ook positief gerelateerd aan beter voelen over zichzelf, je voelen als een atleet, anderen motiveren om te gaan hardlopen en afvallen. Voor de 16 km lopers was app gebruik gerelateerd aan gezonder eten, zich meer energieker voelen en een hogere kans om het sportgedrag vol te houden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat app gebruik mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben in de voorbereiding op een hardloopevenemen, aangezien het gezondheid en fysieke activiteit stimuleert.
DOCUMENT
In deze presentatie wordt gekeken naar de relatie tussen het gebruik van mobiele applicaties en fysieke activiteit en gezonde leefstijl. Dit is gedaan op basis van een vragenlijst onder deelnemers aan een hardloopevenement, de Dam tot Damloop. Er werden aparte analyses gedaan voor 8km lopers en 16 km lopers. Een positieve relatie werd gevonden tussen app gebruik en meer bewegen en zich gezonder voelen. App gebruik was ook positief gerelateerd aan beter voelen over zichzelf, je voelen als een atleet, anderen motiveren om te gaan hardlopen en afvallen. Voor de 16 km lopers was app gebruik gerelateerd aan gezonder eten, zich meer energieker voelen en een hogere kans om het sportgedrag vol te houden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat app gebruik mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben in de voorbereiding op een hardloopevenemen, aangezien het gezondheid en fysieke activiteit stimuleert.
DOCUMENT
In deze presentatie komen de volgende onderwerpen aan bod: invloed van deelname aan de Dam tot Damloop op werkgerelateerde uitkomsten en het gebruik van apps, sporthorloge en activity trackers onder deelnemers.
DOCUMENT
De Dam tot damloop is het grootste Nederlandse hardloopevenement. Jaarlijks lopen ruim 36.000 hardlopers de hoofdafstand (10 Engelse mijl) van hartje Amsterdam naar Zaandam en worden toegejuicht door 115.000 toeschouwers. Ook de Amsterdammers en Zaandammers merken de effecten van dit evenement: zij profiteren van de city marketing, de levendigheid en sfeer in de stad, de bestedingen van de bezoekers en deelnemers. De bewoners hebben ook last van de drukte en de wegafzettingen. Dit riep de vraag op of en hoeveel de Dam tot damloop aan de welvaart bijdraagt. Om deze vraag te beantwoorden zijn een face to face enquête afgenomen bij 768 bezoekers, een enquête onder bewoners van Amsterdam en een internet enquête onder 2.963 hardlopers.
LINK
Paul Hover is tien jaar werkzaam als senior onderzoeker bij het Mulier Instituut, de organisatie voor sociaalwetenschappelijk sportonderzoek in Nederland. Hij doet onderzoeksprojecten met een focus op sportevenementen(beleid), fitness, wielrennen, hardlopen en atletiek. In dit interview worden belangrijke ontwikkelingen behandeld wat betreft de loopsport in Nederland vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw: sociaal-wetenschappelijke gegevens wat betreft aantal hardlopers, profiel hardlopers, de rol van organisaties, trends, etc.
LINK