Hardlopen is vandaag de dag een van de meest populaire bewegingsvormen bij volwassenen, gekoppeld aan een opvallende inhaalbeweging door vrouwen. Dit sluit aan bij ontwikkelingen in de algemene sportdeelname waarbij er een sterke groei is van vrije en ongeorganiseerde sporten die vaak individueel of in kleine groepen worden beoefend. Parallel aan deze groei van het hardlopen is er ook een opvallende toename van de deelname aan hardloopevenementen. Dit in combinatie met een enorme diversiteit aan deelnemers, onder meer wat betreft socio-demografische kenmerken, ervaring met het hardlopen en motieven. In deze bijdrage wordt dieper ingegaan op de meerwaarde van het segmenteren van evenementenlopers in deelnemerstypologieën. Een typologie op basis van hun houdingen, identificatie en motieven ten aanzien van de loopsport laat, in vergelijking met een segmentatie op basis van achtergrondkenmerken of hardloop gerelateerde kenmerken, toe om nog meer op maat in te spelen op de behoeften van een steeds gevarieerder publiek van evenementenlopers. Omwille van de opvallende inhaalbeweging in het hardlopen (en de deelname aan hardloopevenementen) door vrouwen wordt in dit artikel een deelnemerstypologie ontwikkeld van hardloopsters. Door middel van online enquêtes werden gegevens verzameld bij deelneemsters aan de Ladies Run Flow. Dit hardloopevenement, georganiseerd in de regio Eindhoven, richt zich exclusief op vrouwelijke hardlopers. Op basis van een principale componenten analyse gevolgd door een clusteranalyse werden de deelneemster ingedeeld in drie types: traditionele fitloopsters, sociale hardloopsters en individuele hardloopsters. De drie types zijn niet enkel onderscheidend voor wat betreft de beleving van het hardlopen, maar ook wat betreft socio-demografische kenmerken en loopsportgedrag. De drie groepen verschillen significant wat betreft interesses voor het gebruik van hardloop specifieke diensten. Deze resultaten hebben duidelijk implicaties voor beleidsmakers, aanbieders en organisatoren van hardloopevenementen en/of –producten en –diensten. Zo kunnen organisatoren een betere dienstverlening bieden door op maat in te spelen op de verwachtingen van deelnemers en kan op die manier bijgedragen worden aan een verantwoorde en duurzame beoefening van het hardlopen.
LINK
In deze factsheets wordt weergegeven welke apps of sporthorloges gebruikt worden en waarvoor deze wearables gebruikt worden. Ook is er aandacht voor kenmerken van deze groepen en hun tevredenheid over de wearables.
MULTIFILE
Paul Hover is tien jaar werkzaam als senior onderzoeker bij het Mulier Instituut, de organisatie voor sociaalwetenschappelijk sportonderzoek in Nederland. Hij doet onderzoeksprojecten met een focus op sportevenementen(beleid), fitness, wielrennen, hardlopen en atletiek. In dit interview worden belangrijke ontwikkelingen behandeld wat betreft de loopsport in Nederland vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw: sociaal-wetenschappelijke gegevens wat betreft aantal hardlopers, profiel hardlopers, de rol van organisaties, trends, etc.
LINK
Onderzoeksrapport over de groei van de loopsport in de afgelopen decennia, met bijzondere aandacht voor de versnelling in deze groei sinds 2000 en veel cijfermateriaal over de huidige loopsportmarkt. Geschreven in opdracht van de Atletiekunie.
DOCUMENT
Vaak moedigen we mensen aan om te beginnen met kleine stappen, zoals elke dag een stukje wandelen of hardlopen met Evy te ontdekken (couch to 5k in 7 weken). Waarom leggen we bij gezonder eten de lat vaak meteen bij de marathon? Bij de Schijf van Vijf?
DOCUMENT
In dit artikel wordt gekeken naar de relatie tussen het gebruik van mobiele applicaties en fysieke activiteit en gezonde leefstijl. Dit is gedaan op basis van een vragenlijst onder deelnemers aan een hardloopevenement, de Dam tot Damloop. Er werden aparte analyses gedaan voor 8km lopers en 16 km lopers. Een positieve relatie werd gevonden tussen app gebruik en meer bewegen en zich gezonder voelen. App gebruik was ook positief gerelateerd aan beter voelen over zichzelf, je voelen als een atleet, anderen motiveren om te gaan hardlopen en afvallen. Voor de 16 km lopers was app gebruik gerelateerd aan gezonder eten, zich meer energieker voelen en een hogere kans om het sportgedrag vol te houden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat app gebruik mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben in de voorbereiding op een hardloopevenemen, aangezien het gezondheid en fysieke activiteit stimuleert.
DOCUMENT
MULTIFILE
Op basis van een cross-sectioneel onderzoek onder deelnemers aan een hardloopevenement worden verschillen tussen snelle en langzame hardlopers onderzocht. Verschillen in motieven voor hardlopen en ervaren belang van app functionaliteiten werden in kaart gebracht. Ook werd gekeken naar verschillen in hun intentie om te blijven hardlopen, hoe apps gebruikt worden en verwachte effecten van app gebruik.
DOCUMENT
Op basis van een cross-sectioneel onderzoek onder deelnemers aan een hardloopevenement worden verschillen tussen snelle en langzame hardlopers onderzocht. Verschillen in motieven voor hardlopen en ervaren belang van app functionaliteiten werden in kaart gebracht. Ook werd gekeken naar verschillen in hun intentie om te blijven hardlopen, hoe apps gebruikt worden en verwachte effecten van app gebruik.
DOCUMENT