Rond 40% van de mbo-studenten van niveau 4 kiest na diplomering voor doorstuderen in het hbo. Een overgang die voor menigeen problemen oplevert. Het percentage uitvallers in het eerste jaar is aanzienlijk. Hoe komt dat, waar liggen de struikelblokken en: wat te doen om die transitie soepeler te laten verlopen? Zijn mbo’ers wel ‘weerbaar en wendbaar’ genoeg voor het hbo?
DOCUMENT
Internationalisation has become an “institutional imperative” for many institutions of higher education. Two propositions are that internationalisation would help students develop competencies needed in todays globalised world, and increase the employability of students. This piece summarises findings from the HBO-Monitor (a survey amongst alumni of Dutch universities of applied sciences) to substantiate the aforementioned propositions. The analysis suggests that internationalisation measures such as a foreign experience are conducive to the acquisition of international competencies. By contrast, little support derives from the HBO dataset concerning the link between internationalisation (or the thereby acquired competencies) and an increase in employability. However, a good number of alumni confirm that international competencies are needed in their current jobs. Based on this project, the Research Group International Cooperation will set up a longitudinal study on internationalisation at THUAS and its impacts.
DOCUMENT
Voor het begeleiden van studenten met psychische beperkingen bestaat geen standaardprocedé. Iedere student is uniek en brengt zijn eigen mogelijkheden en belemmeringen met zich mee. Dit geldt zeker voor jongeren met een bipolaire stoornis. In dit artikel formuleert HBO-docent Helmut Boeijen, mede op basis van zijn eigen ervaringen met een bipolaire student, handvatten voor hun begeleiding.
DOCUMENT
In dit artikel wordt het belang aangegeven van onderzoeksvaardigheden in het HBO. Met de komst van de lectoraten en de nieuwe positionering van het HBO is het belangrijk om een antwoord te vinden hoe het onderzoek binnen het HBO vormgegeven moet worden. Hierbij wordt gekeken naar de bruikbaarheid van verschillende onderzoeksmethoden en naar rollen die een student binnen een curriculum in het onderzoek kan hebben
DOCUMENT
In dit artikel wordt het belang aangegeven van onderzoeksvaardigheden in het HBO. Met de komst van de lectoraten en de nieuwe positionering van het HBO is het belangrijk om een antwoord te vinden hoe het onderzoek binnen het HBO vormgegeven moet worden. Hierbij wordt gekeken naar de bruikbaarheid van verschillende onderzoeksmethoden en naar rollen die een student binnen een curriculum in het onderzoek kan hebben.
DOCUMENT
Recent studies show that students increasingly suffer from psychological complaints, including a high degree of (study) stress. If stress persists for a long time, it can have negative consequences for your health and can lead to a burnout, for example. A possible buffer against stress and a positive counterpart of a burnout is engagement. This infographic contains the most important results of a study into stress among students.
DOCUMENT
In het hoger onderwijs wordt het pedagogisch klimaat veronachtzaamd. Het concept wordt niet mee in beschouwing genomen bij onderwijsinnovatie en onderwijsonderzoek. Dit artikel definieert het concept voor het hbo en werkt het uit op basis van de Zelf-Determinatie Theorie van Ryan en Deci (2000). Zowel voor volwassen werknemers als voor jonge leerlingen geldt dat zij binnen een klimaat dat tegemoet komt aan hun psychologische basisbehoeften aan relatie, competentie en autonomie, beter presteren en een hogere mate van welbevinden ervaren. Belangrijke factor daarin is de stimulans van hun autonome motivatie. Verkennend onderzoek onder studenten en docenten van de Academie voor Sociale Professies wijst op toegevoegde waarde van het in beschouwing nemen van een pedagogisch klimaat bij het overwegen van maatregelen om studiesucces te verbeteren. Een heldere kijk op het pedagogisch klimaat kan het ondersteunen van de motivatie van studenten en zodoende het verbeteren van hun leren theoretisch en empirisch verankeren. ABSTRACT In Dutch Higher Education, no attention is being paid to the Pedagogical Climate in schools. The concept is omitted in educational research as well as in innovative practices. This article defines the concept for use in Higher Education, making use of Ryan and Deci's Self Determination Theory (2000). The performance and well-being of adult employees as well as schoolchildren improve when their basic needs of relation, competence and autonomy are satisfied. A Pedagogical Climate that does so facilitates autonomous motivation. Explorative research done among teachers and students of the Academy of Social Work indicates surplus value of taking into account the Pedagogical Climate when considering various policies aimed to improve study success. Having a clear theoretical and empirical view of the Pedagogical Climate can firmly root initiatives to support students' motivation and help their learning.
DOCUMENT
The Hague University of Applied Sciences has high ambitions in the field of internationalisation. Two out of four priorities in the institutional policy touch this theme: global citizenship and internationalisation. In order to ensure that the curriculum of the new degree programme HBO ICT meets these priorities, it is interesting to know which international competencies the ICT sector requires. The main research questions in this report is: Which international competencies does the ICT sector demand of ICT graduates and how can these be embedded in the curriculum of the new HBO ICT degree programme? That the question is relevant, is shown by the fact that 25% of the respondents, ICT graduates, indicated that they actually work abroad for longer and shorter periods. In this research an online survey was held among alumni (n = 315) of the precursors of the HBO ICT degree programme in order to find out which international competencies are important. By conducting interviews on the same target group, this information was deepened. In an online survey among graduation supervisors (n = 202) it is examined to what extent the graduates master the required skills by the end of their training. This combined information provides the input to develop the new curriculum of the HBO ICT degree programme and its specialisations. The results show that English and especially English listening and reading skills are considered to be very important. Our alumni master these skills highly satisfactorily. It was specifically mentioned, however, that alumni must overcome a certain reluctance to speak. Intercultural and personal and social competencies are found very important. To master these competencies, students should learn by experiencing. This can be done by working together in international teams, but also in national teams as long as they are supervised explicitly on intercultural, personal and social competencies. As far as the international academic and professional competencies concerned, especially internationally accepted professional knowledge is considered important. On these categories the HBO ICT graduates score satisfactorily (a score of 6 or 6,5 out of 10). Depending on the ambitions of the programme, some improvements could be made here. In general, the ICT sector is quite satisfied with the extent to which our students possess international competencies they consider to be relevant. However, there are suggestions for improvement and some of them have already been included in the toolkit internationalisation as part of the development of the curriculum of HBO ICT.
DOCUMENT
Voor studenten die de overstap maken naar het hbo is soms onvoldoende duidelijk welke rol er van hen als student verwacht wordt. In dit onderzoek wordt de hbo-studentenrol verkend door gedragingen en strategieën te identificeren die hbo-studenten moeten beheersen en tonen om succesvol te kunnen studeren. De rolopvattingen van studenten en docenten worden in kaart gebracht, alsmede hun visie op de wijze waarop studenten geholpen kunnen worden om hun weg te vinden in het hbo, de ondersteuning die daarbij nodig is en de vraag hoe, wanneer en door wie die ondersteuning geleverd zou moeten worden. Het onderzoek beoogt daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van praktijken die studenten ondersteunen in het vinden van hun rol in het hbo.
DOCUMENT