4.1 IntroductionThe use of coercive measures generally has negative effects on patients. To help prevent its use, professionals need insight into what nurses believe about coercion and which staff determinants may influence its application. There is need for an integrated review on both attitude and influence of nurses on the use of coercion.4.2 AimTo summarize literature concerning attitude of nurses towards coercive measures and the influence of staff characteristics on the use of coercive measures.4.3 MethodSystematic review.4.4 ResultsThe attitude of nurses changed during the last two decades from a therapeutic to a safety paradigm. Nurses currently view coercive measures as undesirable, but necessary to deal with aggression. Nurses express the need for less intrusive interventions, although familiarity probably influences its perceived intrusiveness. Literature on the relation between staff characteristics and coercive measures is inconclusive.4.5 DiscussionNurses perceive coercive measures as unwanted but still necessary to maintain safety on psychiatric wards. Focussing on the determinants of perception of safety might be a promising direction for future research.4.6 Implications for practiceMental health care could improve the focus on the constructs of perceived safety and familiarity with alternative interventions to protect patients from unnecessary use of coercive interventions.
MULTIFILE
Attitudes of mental health professionals towards the use of coercion are highly relevant concerning its use coercion in mental healthcare, as mental health professionals have to weigh ethical arguments and decide within a legal frame in which situations to use coercion or not. Therefore, assessment of those attitudes is relevant for research in this field. A vital instrument to measure those attitudes towards the use of coercion is the Staff Attitude to Coercion Scale. This scoping review aims to provide a structured overview of the advantages and limitations in the assessment of attitudes toward coercion. We conducted a scoping review in Medline, PsycINFO, CINAHL, and Web of Science, based on the PRISMA-ScR. Inclusion criteria were empirical studies on the attitudes of mental health professionals. We included 80 studies and systematically mapped data about the main results and limitations in assessing attitudes toward coercion. The main results highlighted the relevance and increased interest in staff attitudes towards coercion in mental healthcare. Still, the majority of the included studies relied on a variety of different concepts and definitions concerning attitudes. The data further indicated difficulties in developing new and adapting existing assessment instruments because of the equivocal definitions of underlying concepts. To improve the research and knowledge in this area, future studies should be based on solid theoretical foundations. We identified the need for methodological changes and standardized procedures that take into account existing evidence from attitude research in social psychology, nursing science, and other relevant research fields. This would include an update of the Staff Attitude to Coercion Scale based on the limitations identified in this review.
MULTIFILE
Producten1. Een leertraject voor MBO- en HBO geschoolde professionele begeleiders van mensen met een matige en (zeer) ernstige verstandelijke beperking (VB). Het bestaat uit verschillende, op individuele behoeften afgestemde, leerinterventies: online leren (met praktijksimulaties) en het geleerde in de praktijk toepassen.2. Een omgevingsscan; een hulpmiddel waarmee begeleiders kunnen beoordelen of de leef- en werkomgeving gezond gedrag van mensen met een verstandelijke beperking uitlokt.De producten van het project De Krachten Gebundeld helpen bij het creëren van een gezonde omgeving die een gezonde leefstijl van mensen met een VB ondersteunt. Informatie over de producten en hoe deze te implementeren zijn, is te vinden op de website, www.dekrachtengebundeld.nl Resultaten voor:- Mensen met een verstandelijke beperking: gezonde omgeving en leefstijl;- Zorgorganisaties en professionele begeleiders: leertraject en omgevingsscan;- Onderwijs: aanpassen benodigde competenties curricula MBO- en HBO opleidingen;- Wetenschap: kennis over leefstijl en percepties van mensen met VB en hun professionele begeleiders;- Politiek: aanpassen beleid met betrekking tot inrichting zorg gericht op gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking.'De krachten gebundeld: ondersteunen van een gezonde leefstijl voor mensen met een verstandelijke beperking' wil een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.Een gezonde leefstijl is belangrijk, ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Het ZonMw project 'Ondersteunen gezonde leefstijl: de krachten gebundeld!' had de intentie een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.DoelMensen met een verstandelijke beperking leven in een gezondheidsbevorderende omgeving: de leef-, werk- en vrije tijdsruimten lokken gezond gedrag uit en ze voelen zich ondersteund in dit gedrag door de mensen om hen heen.AanpakHet onderzoek bestond uit drie projecten:- Kennis verzamelen bij mensen met een VB en hun professionele begeleiders over gezondheid, het belang van een gezonde leefstijl en de benodigde ondersteuning in de omgeving;- Ontwikkelen van een leertraject voor de professionele begeleiders en een omgevingsscan voor de omgeving van mensen met een VB in co-creatie met hen;- Implementeren en evalueren van het leertraject en de omgevingsscan.SamenwerkingDe krachten gebundeld!Binnen dit onderzoek werkten veel wetenschappers met elkaar samen. Het Erasmus MC, dr. T. Hilgenkamp; Radboud UMC, dr. J. Naaldenberg; RUG Research Centre EMB, prof. dr. A. van der Putten, het Alfa-college Groningen en de Hanzehogeschool, prof. C. van der Schans en dr. A. Waninge. Dit deden zij ook samen met mensen met een verstandelijke beperking, hun vertegenwoordigers, 19 zorgorganisaties en MBO, HBO en WO onderwijs.
Dit project beoogt kennisontwikkeling over randvoorwaarden voor het ontwerp van een (blended) scholingsprogramma voor eerstelijns fysiotherapeuten die toegerust worden voor de inzet van de recent ontwikkelde innovatieve Backing Approach bij patiënten met chronische lage rugpijn (CLRP). De Backing Approach beoogt het (her)nemen van eigen regie over dagelijks functioneren met lage rugpijn en berust op twee pijlers: i) een cognitieve gedragstherapeutische benadering die patiënten inzicht verschaft in beïnvloedende factoren op lage rugpijn en ii) de inzet van eHealth om patiënten te kunnen e-coachen in hun eigen leefomgeving. Anders dan de traditionele biomedische benadering waarbij de therapeut doorgaans de regie heeft, is de Backing Approach gebaseerd op het biopsychosociale model, waarbij expliciet de behoeften van de patiënt worden betrokken ten behoeve van zorg-op-maat. Dat vergt andere kennis en een andere attitude van fysiotherapeuten ten aanzien van ‘rugzorg’. Educatie kan bijdragen aan de cultuuromslag ten behoeve van transitie naar persoonsgerichte zorg. Een reeds ontwikkelde blended Backing-training bleek niet te voorzien in benodigde kennis en kunde van eerstelijns fysiotherapeuten om de Backing Approach te kunnen inzetten in trials met patiënten. De betrokken fysiotherapeuten gaven aan dat inhoud, technologie, toetsing en wijze van feedback van het initieel ontwikkelde blended trainingsprogramma onvoldoende bijdroeg aan educatie ten behoeve van het vereiste kennis- en vaardigheidsniveau. Temeer daar de innovatieve interventie een andere kijk op zorginhoud en een bepaalde mate van digitale vaardigheden vergt. In dit project wordt participatief actie-onderzoek gebruikt: eerstelijns fysiotherapeuten onderzoeken samen met docent-onderzoeker en ontwikkelaars in een cyclisch proces wat randvoorwaarden zijn voor een gebruiksvriendelijke, toegankelijke en effectieve training. De deliverables van het project betreffen kennis over randvoorwaarden voor een blended trainingsprogramma voor fysiotherapeuten en een concepttrainingsprogramma dat aan deze voorwaarden voldoet. De uitkomsten vormen een onderlegger voor een beoogde RAAK-mkb aanvraag gericht op randvoorwaarden voor effectieve blended scholingsprogramma’s voor eerstelijns fysiotherapeuten.
The ELSA AI lab Northern Netherlands (ELSA-NN) is committed to the promotion of healthy living, working and ageing. By investigating cultural, ethical, legal, socio-political, and psychological aspects of the use of AI in different decision-makingcontexts and integrating this knowledge into an online ELSA tool, ELSA-NN aims to contribute to knowledge about trustworthy human-centric AI and development and implementation of health technology innovations, including AI, in theNorthern region.The research in ELSA-NN will focus on developing and mapping ELSA knowledge around three general concepts of importance for the development, monitoring and implementation of trustworthy and human-centric AI: availability, use,and performance. These concepts will be explored in two lines of research: 1) use case research investigating the use of different AI applications with different types of data in different decision-making contexts at different time periods duringthe life course, and 2) an exploration among stakeholders in the Northern region of needs, knowledge, (digital) health literacy, attitudes and values concerning the use of AI in decision-making for healthy living, working and ageing. Specificfocus will be on investigating low social economic status (SES) perspectives, since health disparities between high and low SES groups are growing world-wide, including in the Northern region and existing health inequalities may increase with theintroduction and use of innovative health technologies such as AI.ELSA-NN will be integrated within the AI hub Northern-Netherlands, the Health Technology Research & Innovation Cluster (HTRIC) and the Data Science Center in Health (DASH). They offer a solid base and infrastructure for the ELSA-NNconsortium, which will be extended with additional partners, especially patient/citizens, private, governmental and researchrepresentatives, to have a quadruple-helix consortium. ELSA-NN will be set-up as a learning health system in which much attention will be paid to dialogue, communication and education.